پایگاه خبری تئاتر: حسین مسافرآستانه در این نشست ضمن ارائه گزارشی از بخشهای مختلف چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت و تعداد آثار ارائه شده به هر بخش و تعداد آثار راه یافته به جشنواره به معرفی کتاب پژوهشی "فرهنگ نمایشنامه نویسان ایرانی تئاتر مقاومت" پرداخت. وی درباره این اثر پژوهشی گفت: در این کتاب کلیه آمار و اطلاعات مربوط به نمایشنامهها و آثار اجرا شده در عرصه تئاتر دفاع مقدس وجود دارد و نقد و بررسی انجام شده بر روی آثار این عرصه نیز در کتاب منتشر شده است.
مسافرآستانه درباره تفاوت دوره چهاردهم تئاتر مقاومت با دورههای پیشین گفت: این دوره تفاوت ماهوی با دورههای قبل ندارد ولی به لحاظ شکل اجرا و برگزاری متفاوت است. یکی از این تفاوتها توسط خود هنرمندان رقم زده شده و آن نگاههای متنوع به حوزه مقاومت است. به لحاظ موضوعی نیز شاهد تنوع قابل توجهی هستیم و به وجوه مختلف مقاومت توجه شده است.
وی درباره اولویتهای مدنظر در فراخوان جشنواره چهاردهم تئاتر مقاومت درباره انتخاب آثار یادآور شد: معیار ما برای انتخاب آثار علاوه بر داشتن شاخصههای هنری این است که آثار مروج ارزشهای اصیل ملی، دینی، انقلابی و دفاع مقدس و مروج روحیه دفاعی و غرور ملی باشند. ضمن اینکه آثار از ارائه تصاویر یأس آور و ناامید کننده پرهیز کنند.
دبیر چهاردهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت درباره حامیان برگزاری این جشنواره یادآور شد: بنیاد فرهنگی روایت که یک بنیاد مستقل فرهنگی اما تحت حمایت سپاه پاسداران است، متولی برگزاری این جشنواره است. بودجهای که بنیاد از سپاه دریافت میکند برای برگزاری این جشنواره استفاده میشود در نهایت میتوان سپاه و بسیج را حامی برگزاری این جشنواره دانست. اما توقع ما این بود که سایر متولیان فرهنگی کشور نیز از جشنواره تئاتر مقاومت حمایت کنند. مرکز هنرهای نمایشی به لحاظ امکانات و سالن نمایش از جشنواره حمایت کرد اما شهرداری تهران در این زمینه حضور پیدا نکرد. البته شهرداری تبریز برای برگزاری بخشی از جشنواره حمایت لازم را انجام داد.
مسافرآستانه تأکید کرد: مدیران و مسئولان طی ماههای اخیر تحت تأثیر شرایط سیاسی جامعه و بحث انتخابات ریاست جمهوری و درگیر گرفتن منصبهای مختلف بودند و وقت لازم برای پرداختن به موضوع دفاع مقدس و مقاومت و حمایت از این جشنواره را نداشتند. این در حالی است که وظیفه همه نهادها و سازمانها است که از فعالیتهای مرتبط با دفاع مقدس و مقاومت حمایت کنند.
این فعال عرصه تئاتر و تئاتر مقاومت با اشاره به فعالیت خود به عنوان دبیر هشت دوره از جشنواره سراسری دفاع مقدس درباره تأثیر استمرار حضور دبیری مشخص برای چند دوره از جشنوارههای هنری و تئاتری توضیح داد: اعتقاد دارم دبیر در یک پروسه 10 ساله باید مسئولیت یک جشنواره را عهدهدار شود. اما این اتفاقات هنر متأثر از اتفاقات دیگر نظیر تغییر مدیریتها است که در هر دورهای با تغییر دبیر مواجه میشویم. این امر باعث میشود که تجربیات به درستی تداوم پیدا نکنند و با تغییر هر دبیر از نو همه چیز تجربه شود.
دبیر جشنواره تئاتر مقاومت درباره بینالمللی شدن این جشنواره یادآور شد: واژه بینالمللی تعاریف و ویژگیهایی را به همراه دارد که متأسفانه در اکثر جشنوارههای بینالمللی ما این تعاریف و ویژگیها وجود ندارد و شاید با اغماض بتوان بخشی از آنها را در جشنواره تئاتر فجر دید. به همین خاطر معتقدم با حضور یک یا چند اثر خارجی در یک جشنواره، نمیتوان از واژه بینالمللی برای آن استفاده کرد. جشنواره بینالمللی جشنوارهای است که در طول سال با تمام جشنوارهها و کمپانیهای بینالمللی دنیا در ارتباطی مستمر و مداوم باشد.
مسافرآستانه درباره این موضوع که استفاده از اولویت در نظر گرفته شده در فراخوان جشنواره چهاردهم مبنی بر ارائه تصویر امیدوار کننده و روشن توسط آثار متقاضی حضور در جشنواره تئاتر مقاومت، باعث محدود شدن آثار و حرکت به سمت کلیشهای شدن آثار میشود، تصریح کرد: ما باید تلاشمان این باشد که نکاتی را مورد توجه قرار دهیم که باعث ارتقای فرهنگ اجتماعی شود. طرح نکات منفی و معضلات اجتماعی بدون ارائه راهکار و امیدبخشی به جامعه رسالت هنرمند نیست.
وی با اشاره به اینکه طی دورههای مختلف فرهنگ قربانی سیاست شده است اظهار امیدواری کرد در دولت تدبیر و امید فرهنگ قربانی سیاست نشود.
دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت در پایان صحبتهای خود یادآور شد: در این دوره از جشنواره و برای حضور در بخش مهمان هیچ محدودیتی برای آثار در نظر گرفته نشده است به همین دلیل در این بخش شاید آثاری دیده شوند که یا اجرای عمومی داشتهاند یا پیش از این در جشنوارههای مختلف داخلی و خارجی اجرا شدهاند.
چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت در دو شهر تهران و تبریز با دبیری حسین مسافرآستانه از هفته پایانی شهریور تا هفته اول مهرماه سال جاری برگزار میشود.