این روزها کارگردانان و سلبریتی‌های تئاتری با بهانه کردن وضعیت سلامت جامعه از تئاتر خداحافظی کرده‌اند و اگر نه بدون شک با داشتن گیشه خوب حاضر بودند در هر شرایطی اجرای خود را ادامه دهند.

پایگاه خبری تئاتر: تئاتر و عرصه هنرهای نمایشی از اسفند ماه سال گذشته با شیوع بیماری کرونا طعم تلخ تعطیلی طولانی مدت را چشیده است، اتفاقی که باعث بیکاری بسیاری از هنرمندان این عرصه ضعیف هنری شد و همچنان هم گریبانگیر این هنر است. 

پس از سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر همه آماده اجراهای اسفند ماه بودند اما به یکباره تمامی تماشاخانه‌ها به علت پاندمی کرونا تعطیل شدند، در ابتدا هیچکس فکر نمی‌کرد که تعطیلی تئاتر به چهار ماه بینجامد اما این اتفاق افتاد تا بحران تعطیلی تماشاخانه‌ها به مشکلات همیشگی تئاتر اضافه شود. 

حال پس از نزدیک به پنج ماه از تاریخ اول تیر ماه با رعایت ضوابط بهداشتی و پروتکل‌های علام شده بار دیگر تماشاخانه‌ها میزبان تماشاگران شده اند، شروع این بازگشایی پر از اخبار خوشحال کننده و جنجالی بود، برپایی تئاترهای خیابانی و پس از آن روی صحنه رفتن چهار اثر که خبر از شروعی دوباره می‌داد. 

اما بعد از گذشت دو هفته بار دیگر تئاتر طعم بحران را چشید، عدم استقبال تماشاچیان از این هنر باعث شد تا بار دیگر همه نسبت به بازگشایی تماشاخانه‌ها واکنش منفی داشته باشند، از طرفی اوج گیری دوباره بیماری کرونا عامل دیگری بود تا بار دیگر مخاطبان از تماشای تئاتر صرف نظر کنند. 

در این میان گروه‌های جوان امیدوارتر از همه بودند، به واسطه نگاه کاسب کارانه بسیاری از تهیه کنندگان تئاتر اکثریت آثار گیشه محور با حضور سلبریتی‌ها و چهره‌های سینمایی از اجرا صرف نظر کردند، هیچ اثری با حضور چهره‌ها روی صحنه نمی‌رقت و همین عاملی بود تا بسیاری از سالنهای دست نیافتنی تئاتر بار دیگر برای جوانان امیدی تازه بیافرینند.

متاسفانه اما باز هم معادلات بر هم خورد، با وجود حضور بسیاری از جوانان نبود برنامه ریزی مدون و همچنین عدم ایمن سازی سالنهای نمایش برای مخاطبان عاملی بود تا تماشاگران بار دیگر قهر طولانی مدت خود با تئاتر را حفظ کنند. 

در این میان اما نکته بسیار مهم کنار کشیدن تمامی کارگردانان و بازیگرانی بود که سالهای گذشته تمامی سالنهای مهم تئاتری را در سیطره خود داشته‌اند، این کارگردانان حال که منافع مالی خود را در خطر می دیدند با بهانه‌هایی همچون حفظ سلامتی مخاطب از اجرا کنار می‌کشیدند اما در عین ناباوری دوره های آموزشی حضوری خود را همچنان برگزار می کردند.

کارگردانانی که به واسطه عدم فروش بالا با شوآف تبلیغاتی حفظ جان مخاطب را بهانه می کردند، بار دیگر نشان دادند که تنها و تنها به گیشه اهمیت می دهند، در این میان کارگردانی که سال گذشته از حضور در جشنواره تئاتر فجر انصراف داده بود، به سرعت بهترین زمان اجرا در تئاترشهر را در اختیار گرفت و حال بعد از اینکه فروش اثرش تضمین نشده بار دیگر از اجرا انصراف داده است. 

حال باید دید که کارگردانان و سلبریتی‌های تئاتری تا چه زمان از تئاتر دوری می کنند، تاسف بار آنجاست که کارگردانان و سلبرتیی‌های تئاتری با بهانه کردن وضعیت سلامت جامعه از تئاتر خداحافظی کرده‌اند و اگر نه بدون شک با داشتن گیشه خوب حاضر بودند در هر شرایطی اجرای خود را ادامه دهند. 

باید دید پس از مشکلات اخیر در حوزه تئاتر، مرکز هنرهای نمایشی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنان می‌خواهد با این کارگردانان یک بام دو هوا به طریق قبل برخورد کند، آیا همچنان می خواهند بهترین زمان اجرای سالنهای مهم را به جای تخصیص به جوانان جویای نام به کارگردانانی بدهند که تنها به منافع مالی خود اهمیت می دهند بدهند یا خیر. 


منبع: خبرگزاری میزان