اختتامیه جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۰ در حالی برگزار شد روح‌الله زمانی بازیگر «خورشید» جایزه بهترین بازیگر جوان را از آن خود کرد و فیلم «دشت خاموش» به‌عنوان بهترین فیلم بخش «افق‌ها» برگزیده شد.

پایگاه خبری تئاتر: هفتاد و هفتمین فستیوال بین‌المللی فیلم «ونیز» با برگزاری آیین اختتامیه برگزیدگان بخش‌های مختلف را معرفی کرد.

مراسم فرش قرمز از ساعت ۲۰:۳۰ به وقت ایران آغاز شد و بیش از یک ساعت ادامه داشت. پس از آن مراسم اهدای جوایز نهایی از ساعت ۲۱:۳۰ آغاز شد.

پس از اهدای جوایز، یک کنفرانس خبری برای اعضای هیات داوران به ریاست کیت بلانشت بازیگر استرالیایی و یک کنفرانس خبری برای فیلم‌های برنده برگزار شد.

در کنار «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی به نمایندگی از سینمای ایران دیگر فیلم‌هایی که در بخش رقابتی جشنواره ونیز حضور داشتند عبارتند از: مستند «شب» به کارگردان جیانفرانکو رزی سینماگر ایتالیایی، فیلم آمریکایی «دنیایی که در پیش است» ساخته مونا فست‌ولد، «در میان مردن» ساخته هلال بایداروف از آذربایجان، «نظم نو» ساخته میشل فرانکو مکزیکی، «رفقای عزیز!» ساخته آن دری کونچالوفسکی، فیلم هندی «مرید» به کارگردان چیتانا تامهانه، «کجا می‌روی، آیدا؟» اثر یاسمیلا ژبانیچ، «خواهران ماکالوسو» به کارگردان اما دانته، «عاشقان» ساخته نیکول گارسیا، «لیلا در حیفا» ساخته آموش گیتای، «و فردا تمام دنیا» ساخته جولیا وون هاینز، «زن یک جاسوس» ساخته کیوشی کوروساوا، «تکه‌هایی از یک زن» ساخته کورنل موندروشو، «خانم مارکس» ساخته سوزانا نیکیارلی، «پدرمان» اثر کلادیو نوچه، «دیگر هرگز برف نمی‌بارد» ساخته مالگورزاتا زوموفسکا و میکال انگلرت و «سرزمین آواره‌ها» ساخته کلویی ژائو.

دو فیلم «جنایت بی‌دقت» به کارگردانی شهرام مکری و «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی هم دو نماینده سینمای ایران در بخش «افق‌ها» این جشنواره بودند.

در بخش «واقعیت‌های مجازی گسترش‌یافته» جایزه بهترین تجربه واقعیت مجازی به فیلم «در جستجوی پاندورا اکس» ساخته کیرا بنزینگ رسید. در این بخش جایزه «بهترین واقعیت مجازی» را فیلم «جلاد در خانه؛ یک تجربه تک کاربر» اثر میشل کرانوت و یوری کرانوت از آن خود کرد.

در ادامه جایزه «شیر آینده لوئیجی دی‌لورنتیس» برای بهترین فیلم اول به فیلم «گوش کن» ساخته آنا روشا دوسوزا اهدا شد.

بهترین فیلم در بخش «افق‌ها»؛ «دشت خاموش» از ایران

سپس نوبت به برگزیدگان بخش «افق‌ها» رسید. در این بخش احمد بهرامی با فیلم «دشت خاموش» به نمایندگی از سینمای ایران جایزه بهترین فیلم را از آن خود کرد.

احمد بهرامی

احمد بهرامی در پشت‌صحنه «دشت خاموش»

بهرامی که در مراسم حضور نداشت در ویدئویی جایزه خود را به مردم ایران که در شرایط تحریم به سختی زندگی می‌کنند، اهدا کرد. وی گفت: از آلبرتو باربا و همکارانش که با شجاعت این جشنواره را در این شرایط سخت برگزار کردند، تشکر می‌کنم. ممنونم از دوست خوبم سعید بشیری تهیه کننده و مسعود امینی تیرانی فیلمبردار این اثر و همه همکارانم در ایران که در ساخت «دشت خاموش» در کنارم بودند. این جایزه را با افتخار به مردم سرزمینم ایران تقدیم می‌کنم که با وجود تحریم‌های سیاسی ناعادلانه روزگار سختی را سپری می‌کنند. ارزوی سلامتی، شادی و صلح برای مردم دنیا دارم.

فیلم دشت خاموشفیلم دشت خاموش به کارگردانی احمد بهرامی

 

دیگر برگزیدگان بخش «افق‌ها» عبارتند از؛ بهترین کارگردان لاو دیاز برای «Genus Pan»، بهترین فیلمنامه پیترو کاستلیتو برای «غارتگران»، بهترین بازیگر مرد یحیی محیانی برای «مردی که پوستش را فروخت» و بهترین بازیگر زن خانسا باتما برای فیلم «تماس زانکا» ساخته اسماعیل العراقی.

بازیگر «خورشید» بهترین بازیگر جوان شد

جایزه مارچلو ماستریانی برای بهترین بازیگر جوان به روح‌الله زمانی بازیگر فیلم «خورشید» از ایران اهدا شد. مجید مجیدی و شمیلا شیرزاد برای دریافت این جایزه روی سن حاضر شدند.

مجید مجیدی در این بخش گفت: تشکر می‌کنم از آقای باربرا که در شرایط سخت کرونایی جشنواره را برگزار کردند و جان تازه به سینما دادند. از هیأت داوران و رئیس هیأت داوران خانم کیت بلانشت هم تشکر می‌کنم.

شمیلا شیرزاد بازیگر نوجوان فیلم «خورشید» هم گفت: من شمیلا شیرزاد هستم. من و امثال روح‌الله زمانی همه بچگی‌مان را در خیابان کار کرده‌ایم. سال گذشته من مشغول دستفروشی بودم. ممنونم از آقای مجیدی و سینما که رویاهای ما را به ما برگردادند.

روح‌ الله زمانیروح‌الله زمانی در نمایی از «خورشید»

روح‌الله زمانی بازیگر نوجوان «خورشید» که به دلیل مثبت شدن تست کرونا از همراهی عوامل این فیلم در اختتامیه ونیز بازماند هم در قالب یک پیام ویدئویی گفت: تشکر ویژه دارم از آقای آلبرتو باربرا و خانم آن جلا و رئیس هیأت داوران خانم کیت بلانشت. همچنین از آقای مجیدی تشکر ویژه می‌کنم که مسیر زندگی من را به کلی تغییر داد. من بچه‌ای هستم که از دل کودکان کار بیرون آمده‌ام و امیدوارم روزی برسد که هیچ کودک کاری در جهان نباشد و تمام امکانات پیش روی‌شان باشد.

در ادامه نوبت به جوایز بخش مسابقه اصلی رسید. در این بخش جایزه ویژه هیات داوران به «رفقای عزیز!» ساخته آن دری کونچالوفسکی اهدا شد.

جایزه بهترین فیلمنامه را هم چایتانیا تامهانه برای فیلم «مرید» از هند دریافت کرد.

جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره ونیز ۲۰۲۰ هم به پیرفرانچسکو فاوینو برای بازی در فیلم «پدرمان» اهدا شد.

جایزه بهترین بازیگر زن هم به ونسا کربی برای «تکه‌های یک زن» به کارگردانی کورنل موندروتسو رسید.

در ادامه جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان جشنواره ونیز به کیوشی کوروساوا برای کارگردانی فیلم «زن یک جاسوس» اهدا شد.

جایزه بزرگ هیات داوران به فیلم «نظم نو» به کارگردانی میشل فرانکو از مکزیک اهدا شد.

در پایان نیز شیر طلایی بهترین فیلم این دوره از جشنواره ونیز را فیلم «سرزمین آواره‌ها» به کارگردانی کلویی ژائو از آمریکا از آن خود کرد.

این مراسم رأس ساعت ۲۲:۵۰ به وقت ایران به پایان رسید.