نمایش عروسکی نیاز امروز کودکان و بزرگسالان است، با این حال نه بودجه‌ای مستقل و نه امکاناتی برای تولید و ساخت به آن تعلق می‌گیرد.

پایگاه خبری تئاتر: بهروز غریب‌پور کارگردان و نمایشنامه‌نویس ضمن بیان این مطلب گفت: متاسفانه در بخش فرهنگ و هنر با مشکلات زیادی روبه‌رو هستیم؛ با وجود اینکه همه مسئولان معتقدند ابتدا باید فرهنگ جامعه اصلاح شود، تا زمانی که هزینه تبلیغ برای هویت فرهنگمان را پرداخت نکنیم؛ باید خسارت‌‌‌‌‌‌‌های آن را هم بدهیم.

این کارگردان و مدیرعامل پیشین خانه هنرمندان ایران یادآور شد: جای تأسف است که عده‌ای می‌گویند تئا‌تر، هنری اقتصادی نیست. به دلیل همین نگاه، در حوزه تئا‌تر یک سری کج‌فهمی‌ها و عدم درک در کار‌شناسان این حوزه وجود دارد و امروز دیگر حرف‌های ما در این حوزه ارزشی نداشته و راه‌گشا نیست.

کارگردان اپرای عروسکی "حافظ" با بیان این نکته که جشنواره‌ها هویت ملی ما هستند، تآکید کرد: باید توانایی‌ هنرمندان و هنرجویان در زمینه نمایشنامه‌نویسی و آموزش بالا برود تا سطح جشنواره‌ها هم ارتقا یابد. تئا‌تر عروسکی هم متأثر از مشکلات بودجه تئا‌تر است چرا که نمایش عروسکی از تئا‌تر ایران جدا نبوده و مشکلات، دامن نمایش عروسکی را هم گرفته است.

این هنرمند نمایش عروسکی در ادامه، تأکید کرد: متأسفانه برخی از مدیران، فکر می‌کنند نمایش عروسکی،نوعی بازی کودکانه است. نباید با مسایل فرهنگی مانند بازار ماشین برخورد کرد که با بروز مشکل بتوان قطعه آن را دوباره تولید کرد.

کارگردان "قصه تلخ طلا" اضافه کرد: در برهه‌ای از زمان زندگی می‌کنیم که نمایش عروسکی نیاز کودکان امروز و حتی بزرگترهاست، معتقدم به تئا‌تر عروسکی می‌توان هم از جنبه کمک آموزشی و هم از جنبه هنری نگاه کرد.

او ضمن اشاره به بودجه کم تئاتر و نمایش عروسکی،تصریح کرد: بودجه تخصیصی برای تئا‌تر عروسکی به سختی به دست می‌آید و این درحالی است که کل بودجه تئاتر، ۳ میلیارد تومان است. همین مقدار به عنوان دستمزد به یک بازیکن فوتبال، با احترام داده می‌شود.

غریب‌پور، کمبود بودجه و پرهزینه بودن نمایش عروسکی را دلیل جاماندن(و حتی ترک این حرفه) برخی هنرمندان عنوان کرده و لزوم بحث کارشناسی اقتصادی را یادآور شد: به خاطر کمبود بودجه، بسیاری از آثار خوب، از جشنواره نمایش عروسکی جاماندند. باید درباره تئا‌تر و اقتصاد آسیب­شناسی شود تا ثابت شود که اگر هزینه فرهنگ ، به معنای واقعی پرداخت نشود هر نوع توسعه‌ای، خیال خام خواهد بود.

او با بیان اینکه تا امروز به فرهنگ و هنر ظلم شده، افزود: در کشوری که در آن انقلاب فرهنگی و ارزشی رخ داده است؛ به نمایش‌دیدن و کتابخوانی، آن طور که باید و شایسته است؛ بها داده نمی‌شود.

غریب‌پور در ادامه این گفت وگو به تولید و ساخت عروسک‌های نمایشی و محل نگهداریآنها اشاره کرده و گفت: متاسفانه در حوزه نمایش عروسکی، تولید عروسک کم شده و اگر هم ساخته شود؛ هیچ موزه‌ای برای نگهداری آنها نداریم. من معتقدم باید آرشیو فرهنگی و هنری داشته باشیم ؛ یعنی هر اتفاق فرهنگی را برای آیندگان به عنوان سند هنری نگهداری کنیم.