هرچند روز گذشته ابلاغیه‌ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر از سرگیری فعالیت‌های هنری تا ساعت 18 منتشر شد اما مدیر مرکز تئاتر مولوی می‌گوید هنوز درباره بازگشایی این مرکز تئاتری به نتیجه نرسیده و نیازمند تامل بیشتر است.

پایگاه خبری تئاتر: امیرحسین حریری در پاسخ به این پرسش که آیا مرکز تئاتر مولوی از این ابلاغیه تبعیت می‌کند یا نیازمند مجوز دانشگاه تهران است، توضیح می‌دهد: ما نیز برای اجرای عمومی آثار نمایشی مطابق با تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا و اداره کل هنرهای نمایشی، عمل می‌کنیم ولی از آنجاکه همه فعالیت‌های جمعی دانشگاه تهران همچنان تعطیل است، مترصد صدور مجوز از سرگیری فعالیت‌ها از سوی دانشگاه هستیم.

او ادامه می‌دهد: بر همین اساس هنوز درباره اجرای این ابلاغیه تصمیم نگرفته‌ایم و بعد از مشورت با مدیران فرهنگی و نیز مشاوران بهداشتی دانشگاه تهران به تصمیم نهایی خواهیم رسید.

حریری با اشاره به اینکه در این ابلاغیه اعلام شده فعالیت‌های هنری تا قبل از ساعت 6 عصر بلامانع است، می‌گوید: هنوز متوجه نشده‌ام تفکیک ساعت فعالیت تئاتر چقدر می‌تواند در کاهش آمار مبتلایان موثر باشد . نظر شخصی من این است که اگر قرار بر اجرای تئاتر در این شرایط باشد، قبل و بعد از ساعت 6 عصر در نفس قضیه تفاوت چندانی ندارد چراکه شرایط مراکز تئاتری با مکان‌هایی مانند مرکز خریدها ، رستوران و کافه و ... تفاوت دارد به این دلیل که مخاطب تئاتر، محدود است و میزان تردد در مراکز نمایشی با تردد در مکان‌های نامبرده، متفاوت است.

او اضافه می‌کند: گنجایش سالن‌های نمایشی مشخص است ضمن اینکه بر اساس پروتکل‌های بهداشتیِ اعلام شده، هیچ سالنی نمی‌تواند پذیرای جمعیتی بیش از آنچه در این پروتکل‌ها قید شده، شود. شاید تنها تفاوتی که این محدوده ساعتی ایجاد می‌کند، در ساعت رفت و آمد باشد که بعد از ساعت 6 تراکم جمعیت کمتر شود ولی در نفس قضیه اثر چندانی ندارد.

این مدیر هنری با اشاره به اینکه در دوره بازگشایی سالن‌های تئاتر و سینما، کمترین میزان ریسک در این مکان‌ها وجود داشته، یادآوری می‌کند: هرچند به طور قطع نمی‌توان گفت که ریسک حضور در تئاتر صفر است ولی در قیاس با بسیاری از مشاغل پایین‌تر است و در همان دوره‌ای که فعالیت تئاتر و سینما از سرگرفته شد، هم سالن‌ها و هم خود گروه‌ها به صورت خیلی جدی، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند و در مجموعه ما که هیچ مشکلی دیده نشد.

حریری می‌افزاید: اگر در مرکز تئاتر مولوی به این نتیجه رسیدیم که تا قبل از ساعت 18 امکان فعالیت داریم، کارهای اجرایی‌مان را با رعایت همه پروتکل‌ها آغاز می‌کنیم و اگر بنا بر صلاحدید دانشگاه تهران، مجوز ادامه فعالیت‌های جمعی صادر نشود، در این مدت بر فعالیت‌های پژوهشی و غیر حضوری در فضای مجازی متمرکز خواهیم شد.

او به نکته مهم دیگری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: از طرف دیگر باید خود را جای گروه‌های نمایشی بگذاریم و ببینیم برای یک گروه قابل قبول است که در این محدوده ساعتی، اجرا داشته باشد چراکه به صِرف صدور مجوز، نمی‌توان گروه‌ها را مجبور به اجرای نمایش کرد و این اجحاف در حق آنان است. بنابراین چه بهتر که فرصت‌سوزی نکنیم و فرصت اجرایشان را برای زمانی مناسب نگاه داریم تا در شرایطی منطقی روی صحنه بروند.

امیرحسین حریری در پایان تاکید می‌کند: با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها، ریسک حضور مخاطب در این محدوده ساعتی بالاست. بنابراین نباید درباره اجرای این ابلاغیه بسرعت تصمیم‌گیری کرد بلکه باید تصمیمی گرفت که بیشترین نفع را برای گروه‌های اجرایی، مخاطبان و مجموعه‌های هنری داشته باشد، ضمن اینکه در وهله اول، حفظ سلامت همه این گروه‌هایی که برشمردم، در اولویت است.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایسنا