در فاصله کمتر از سه هفته به پایان مهلت معرفی فیلم‌های غیرانگلیسی‌زبان به آکادمی اسکار، تعداد رقبای این بخش در مقایسه با موعود مشابه در سال‌های گذشته کمتر است.

پایگاه خبری تئاتر: درحالی‌که مهلت معرفی فیلم‌ها به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی، اول دسامبر 2020 (11 آذر 1399) به پایان می‌رسد، تاکنون 46 کشور نمایندگان خود را به اسکار فرستاده‌اند که در مقایسه با موعود مشابه در سال‌های گذشته، کمتر است.

در چند روز گذشته، بلژیک، اندونزی، اسرائیل، کنیا، روسیه، ترکیه، نروژ و لسوتو نیز وارد رقابت شدند که در این گزارش نمایندگان آن‌ها معرفی کرده‌ایم.

بلژیک با فیلم "دختران کار" (Working Girls) به کارگردانی فدریک فونتِن و آن پائولی‌ویچ شانس خود را در جوایز اسکار 2021 امتحان می‌کند. فیلم داستان سه زن روسپی شاغل در مرز بین بلژیک و فرانسه است که در پایان یک تابستان داغ درگیر رازی می‌شوند که برای همیشه زندگی آن‌ها را به هم گره می‌زند.

فیلم دختران کار

"دختران کار"

"دختران کار" اولین بار در دنیا ژانویه امسال در جشنواره بین‌المللی فیلم روتردام نمایش داده شد. بلژیک تا سال گذشته 44 بار در بخش فیلم بلند بین‌المللی رقابت کرد و هفت بار نامزد شد، اما هنوز برنده اسکار نشده است.

فیلم ترسناک "Impetigore" ساخته جوکو انوار نماینده اندونزی در بخش فیلم بلند بین‌المللی خواهد بود. این فیلم از اکتبر 2019 در این کشور اکران شد و در جشنواره فیلم ساندنس 2020 نیز روی پرده رفت.

Impetigore

"Impetigore"

داستان درباره دختری به نام مایا است که همراه دوستش به دهکده آبا و اجدادیِ محل تولد خود سفر می‌کند، بی‌خبر از این که اهالی ده در تمام این مدت در جستجوی او بوده‌اند. آن‌ها می‌خواهند مایا را بکشند تا به یک نفرین پایان بدهند. فیلم با استقبال قالب منتقدان سینما روبرو شد.

"Impetigore" بیست و دومین فیلمی است که اندونزی از 1987 به آکادمی معرفی می‌کند. فیلم‌های قبلی هیچ‌کدام نامزد نشدند.

"آسیا" (Asia) به کارگردانی روتی پریبار بازیگر و کارگردان نماینده اسرائیل در اسکار خواهد بود. این فیلم اولین بار اوایل امسال به‌طور آنلاین در جشنواره فیلم ترایبکا نمایش داده شد و جایزه بهترین بازیگر زن (شیرا هاس)، بهترین فیلمبرداری و جایزه نورا افرون را برد.

"آسیا" دیروز جمعه 13 نوامبر به‌عنوان بهترین فیلم سی‌امین دوره جوایز اوفیر که توسط آکادمی فیلم و تلویزیون اسرائیل برگزار می‌شود، انتخاب شد. هر سال برنده جایزه اصلی این جوایز خودبه‌خود به نمایندگی از اسرائیل به آکادمی معرفی می‌شود. فیلم در جوایز اوفیر نامزد 13 جایزه بود و 9 جایزه گرفت.

فیلم آسیا

"آسیا"

داستان این درامِ مادر-دختری درباره یک مادر مجرد سی و پنج ساله به نام آسیا است که با دخترش ویکا از روسیه به اورشلیم مهاجرت می‌کند و به‌عنوان پرستار در یک بیمارستان مشغول کار می‌شود. منتقدان سینما از فیلم استقبال کرده‌اند.     

اسرائیل از 1964 تا سال گذشته 52 فیلم به آکادمی معرفی کرد و 10 بار نامزد اسکار فیلم بلند بین‌المللی شده، اما هنوز در این بخش برنده نشده است.

فیلم مستند "نامه" (The Letter) ساخته کریستوفر کینگ و مایا لکوف از سوی کنیا به آکادمی معرفی شد. فیلم داستان مردی جوان به نام کاریسا را دنبال می‌کند که به خانه روستایی مادربزرگش سفر می‌کند، جایی که او متهم به جادوگری شده است. فیلم در جشنواره‌های مختلف ازجمله ایدفا، دوربان و ملبورن نمایش داده شده است.

فیلم مستند نامه

"نامه"

کنیا اولین بار در 2012 در رقابت اسکار فیلم بلند بین‌المللی شرکت کرد. "نامه" پنجمین فیلمی است که این کشور تاکنون به آکادمی معرفی کرده است. فیلم‌های قبلی نامزد نشدند.

روسیه "رفقای عزیز!" (Dear Comrades!) به کارگردانی آندری کونچالوفسکی سینماگر کهنه‌کار را به اسکار فرستاد. فیلم امسال در هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز جایزه ویژه هیئت داوران بخش مسابقه بین‌الملل را برد. فیلم کونچالوفسکی امسال در جشنواره شیکاگو نیز جایزه بهترین کارگردان را گرفت.

"رفقای عزیز!" با بازی یولیا ویسوتسکایا، ولادیسلاف کاماروف، آندری گوسف و یولیا بورووا بر مبنای اتفاقاتی واقعی در سال 1962 ساخته شده است، وقتی که اتحاد جماهیر شوروی اعتراض‌های کارگری در شهر نووچرکاسک را سرکوب کرد. لیودمیلا (با بازی ویسوتسکایا) یکی از اعضای حزب کمونیست محلی شهر است. او یکی از هواداران سرسخت رژیم و آرمان‌های کمونیستی است و از هر نوع اختلاف نظر در این زمینه بیزار است. در جریان یک اعتصاب کارگری در کارخانه برق محلی، او شاهد تیراندازی به معترضان توسط نیروهای ارتش است که دولت برای فرونشاندن اعتصاب به شهر فرستاده است. یک قتل عام صورت می‌گیرد که نگاه لیودمیلا به زندگی را برای همیشه تغییر می‌دهد.

فیلم رفقای عزیز

"رفقای عزیز!"

کونچالوفسکی 83 ساله درباره "رفقای عزیز!" گفته است: می‌خواستم فیلمی درباره نسل پدران و مادرانمان بسازم، کسانی که در جنگ جهانی دوم با این یقین که مرگ "برای سرزمین مادری" شرافتمندانه است، برای استالین جنگیدند و جان سالم به دربردند و به اهداف کمونیسم اعتماد بی‌قید و شرط داشتند: که با تلاش‌های میلیون‌ها نفر یک جامعه جدید خلق شود. می‌خواستم اتفاقات واقعی را با بیشترین دقت بازسازی کنم، و عصری را که در آن تاریخ، شکاف پرنشدنی بین آرمان‌های کمونیستی و واقعیت تراژیک جاری را فاش کرد. "رفقای عزیز!" یک ادای احترام به خلوص و پاکی آن نسل است، فداکاری‌هایش، و تراژدی‌ که با دیدن فروپاشی اسطوره‌ها و خیانت به آرمان‌ها، تجربه کرد.       

کونچالوفسکی که متولد 20 اوت 1937 در مسکو است، در اولین سال‌های دوران کاری خود اغلب با آندری تارکوفسکی کار می‌کرد. او گذشته خوبی در جشنواره ونیز دارد. او در 2002 برای فیلم "خانه احمق‌ها" جایزه بزرگ داوران این جشنواره را برد و در 2014 پیش با "شب‌های سفید پستچی" برنده جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردان شد. کونچالوفسکی اولین بار در 1966 با فیلم "اولین معلم" برای دریافت جایزه شیر طلایی رقابت کرد و با فیلم‌های "عشاق ماریا" (1984) و "بهشت" (2016) نیز در بخش مسابقه بین‌الملل لیدو حضور داشت. 

او در 1979 با فیلم "سیبریایی" جایزه بزرگ داوران جشنواره کن را از آن خود کرد و با فیلم‌های قطار افسارگسیخته" (1985)، "آدم‌های خجالتی" (1987) و Kurochka Ryaba"" تولید 1994 شانس دریافت جایزه نخل طلای کن را داشت. "آشیانه نجیب‌زادگان"، "دایی وانیا" و "تانگو و کش" و "محفل داخلی" از دیگر ساخته‌های کونچالوفسکی است. او برادر بزرگ نیکیتا میخالکوف دیگر کارگردان معروف روس است.

برای سومین بار است که فیلمی به کارگردانی کونچالوفسکی به نمایندگی از روسیه در اسکار رقابت می‌کند. "خانه احمق‌ها" و "بهشت" دو فیلم قبلی بودند که فیلم دوم به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم بلند بین‌المللی راه یافت، اما درنهایت نامزد اسکار نشد. 

"رفقای عزیز!" بیست و هشتمین فیلمی است که روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در 1991 به آکادمی معرفی می‌کند. این کشور در 1994 با فیلم "آفتاب‌سوخته" ساخته نیکیتا میخالکوف برنده اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شد. روسیه تاکنون شش بار دیگر نیز در این بخش نامزد شده است. این کشور آخرین بار با "بدون عشق" (2017) ساخته آندری زویاگینتسف شانس دریافت جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی را داشت. "لویاتان" دیگر ساخته زویاگینتسف نیز نامزد اسکار شد. شوروی سابق 24 فیلم از 1963 تا 1991 به آکادمی معرفی کرد که سه تای آن‌ها برنده اسکار بهترین فیلم بلند بین‌المللی شدند و شش تای دیگر در این بخش نامزد بودند. روسیه سال گذشته "Beanpole" به کارگردانی کنتمیر بالاگوف را به اسکار فرستاد که به فهرست کوتاه 10 فیلم نامزد بخش فیلم بلند بین‌المللی راه یافت، اما درنهایت جزو پنج نامزد نهایی نشد.

"معجزه در سلول شماره 7" ('Miracle in Cell No. 7) ساخته مهمت آدا اُزتکین نماینده ترکیه در اسکار 2021 خواهد بود. این فیلم بازسازی فیلمی کره‌ای به همین نام تولید 2013 است.

داستان درباره مردی دچارِ اختلال ذهنی به نام ممو (آراس بولوت اینملی) و دختر هفت ساله‌اش اُوا است که در دوران حکومت نظامی در ترکیه در 1983 در شهری کنار دریای اژه زندگی می‌کنند. وقتی ممو به‌اشتباه، به جرم قتل یک کودک زندانی می‌شود، او و اوا می‌کوشند همدیگر را ببینند.

معجزه در سلول شماره 7

"معجزه در سلول شماره 7"

"معجزه در سلول شماره 7" در سال 2019 بیشترین تعداد تماشاگر (5.3 میلیون) را در سینماها ترکیه داشت.

ترکیه از 1989 تا سال پیش 26 بار در رقابت اسکار فیلم بلند بین‌المللی شرکت کرد، اما تاکنون نامزد دریافت این جایزه نشده است. سال 2008 فیلم "سه میمون" به کارگردانی نوری بیلگه جیلان به فهرست کوتاه راه پیدا کرد، اما درنهایت نامزد نشد. این کشور سال گذشته "تعهد" ساخته سمیح کاپلان‌اوغلو را به آکادمی معرفی کرد.

"امید" (Hope) به کارگردانی ماریا سودهال نماینده نروژ در اسکار خواهد بود. این فیلم اولین بار سال گذشته در بخش دیسکاوری جشنواره فیلم تورنتو نمایش داده شد و بعد در بخش پانوراما جشنواره فیلم برلین روی پرده رفت. فیلم در برلیناله  جایزه سینماهای اروپا 2020 را گرفت و جایزه سوم تماشاگران پانوراما در بخش فیلم داستانی را نیز از آن خود کرد.

"امید" همچنین در سی و سومین دوره جوایز فیلم اروپا که از 8 تا 12 دسامبر (18 تا 22 آذر) در قالب یک مجموعه برنامه آنلاین برگزار می‌شود، در دو بخش بهترین کارگردان و بهترین بازیگر زن (آندریا برائین هوویگ) نامزد است. استلان اسکارسگارد نیز در فیلم بازی می‌کند.  

فیلم امید

"امید"

هوویگ در فیلم نقش آنیا زنی 43 ساله را بازی می‌کند که یک روز پیش از کریسمس، پزشکان به او می‌گویند سرطان مغز دارد. او و توماس شریک زندگی‌اش (اسکارسگارد) در یک خانواده بزرگ زندگی می‌کنند، اما سال‌هاست که تا حد زیادی از هم مستقل هستند. وقتی پزشکان می‌گویند آنیا تنها سه ماه دیگر زنده است، زندگی این دو از هم می‌پاشد و یک عشق نادیده‌گرفته‌شده را نمایان می‌کند. "امید" از نوامبر 2019 در نروژ اکران عمومی شد.

نروژ از 1957 تا سال گذشته 41 فیلم به اسکار فرستاد و پنج بار نامزد شد، اما هنوز برنده نشده است. این کشور آخرین بار در 2012 با فیلم "کن-تیکی" ساخته اسپن ساندبرگ و یواخیم رونینگ نامزد این بخش بود.

لسوتو در جنوب آفریقا برای اولین بار در تاریخ جوایز اسکار وارد رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی شد و فیلم "این یک مراسم تدفین نیست، رستاخیز است" (This Is Not a Burial, It's a Resurrection) ساخته لموهانگ جرمایا موسه‌سه را به آکادمی معرفی کرد.

این یک مراسم تدفین نیست، رستاخیز است

"این یک مراسم تدفین نیست، رستاخیز است"

فیلم درباره بیوه‌ای هشتاد ساله به نام مانتوا است که با فراهم آوردن مقدمات مراسم تدفین، خود را برای مرگ و خداحافظی با امور دنیوی آماده می‌کند. هرچند سرزمین مادری‌اش قرار است به یک سد تبدیل شود و ساکنان باید از آنجا نقل مکان کنند.

"این یک مراسم تدفین نیست، رستاخیز است" در چند جشنواره‌ بین‌المللی به نمایش درآمد و با استقبال منتقدان سینما روبرو شد.

فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم بین‌المللی شامل 10 فیلم، 9 فوریه 2021 (21 بهمن 1399) اعلام می‌شود. اسامی پنج نامزد نهایی این بخش 15 مارس 2021 (25 اسفند 1399) همراه با نامزدهای دیگر بخش‌ها اعلام خواهد شد.

نود و سومین دوره جوایز اسکار 25 آوریل 2021 (دوشنبه 6 اردیبهشت 1400) در دالبی تیه‌تر در هالیوود، لس آنجلس برگزار می‌شود.

سال گذشته 93 کشور در رقابت اسکار فیلم بلند بین‌المللی شرکت کردند و "انگل" ساخته بونگ جون هو از کره جنوبی جایزه را برد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید


منبع: هنرآنلاین
نویسنده: علی افتخاری