«منیژه محامدی» کارگردان و مدرس تئاتر خطاب به مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی این سوال را مطرح کرد که: «در نبود اجراهای صحنه‌ای، بودجه حمایتی تئاتر در سال ۱۳۹۹ کجا رفت و خرج چه چیزی شد؟»

پایگاه خبری تئاتر: «منیژه محامدی» کارگردان و مدرس تئاتر از مشغله ماه‌های اخیرش در نبود اجرای صحنه‌ای گفت و تشریح کرد: در این هفته‌ها و ماه‌های کرونایی بیش از هر کار دیگری، مشغول خانواده‌داری بودم! کارهای قدیمی‌ام را برای تهیه کتاب‌هایی صوتی آماده و بازنویسی می‌کنم و زندگی‌نامه‌ام را می‌نویسم.

او با بیان اینکه «در شرایط کنونی تئاتر نمی‌شود کار کرد و اگر شروع هم بشود به ما سالن نمی‌دهند که کار کنیم.» گفت: قرار بود در ۱۴۰۰ تئاتری را در تئاترشهر به صحنه ببرم اما چون کسی در سال ۱۳۹۹ روی صحنه نرفته، برنامه اجراهای تئاترشهر هم مانند سالن‌های دیگر تغییر کرده است. باید صبر کنیم و ببینیم عاقبت‌مان چطور می‌شود.

این کارگردان پیشکسوت تئاتر درباره آنلاین شدن فعالیت‌های هنری در دوره کرونا گفت: خیلی از تئاترها را می‌شود به شکل آنلاین اجرا کرد؛ تله‌تئاتر تلویزیونی یا نمایشنامه‌خوانی آنلاین معنی می‌دهد اما درس دادن آنلاین را نمی‌فهمم. تمام ایران در این ماه‌های اخیر، تبدیل به دکتر و مدرس بازیگری شده‌اند و همه به شکل آنلاین آموزش می‌دهند که خیلی عجیب است.

محامدی با اشاره به اینکه «تله‌تئاترها می‌توانند جایگاه خوبی ببین مخاطبان داشته باشند» گفت: معتقدم اگر تلویزیون کارهایی را ضبط و برای مردم پخش کند با استقبال روبه‌رو می‌شود. حالا که تئاتر صحنه‌ای نیست،‌ تئاتر تلویزیونی هم برای تماشاگر می‌تواند خوب باشد و هم فعالان تئاتری که یک سال است درآمد و شغلی ندارند. ما تئاتری‌ها اگر نتوانیم همیشه کار کنیم، از زندگی ساقط می‌شویم. خب، در این شرایط تله‌تئاتر امکانی برای کار همیشگی همه فعالان تئاتر از کارگردان و بازیگر گرفته تا طراحان است و همه شغلی دارند که روزشان را به بطالت نگذارنند و درآمدی داشته باشند.

او در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به بیکاری هنرمندان، شرایط مالی نامناسب و ناامیدی از آینده، تصریح کرد: می‌خواهم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بپرسم که «بودجه تئاتر را که کرونا با خودش نبرده تا پنهان کند، پس بودجه کو؟ چه اتفاقی برای آن افتاد؟ در این یک سالی که تئاتری روی صحنه نرفت، بودجه حمایتی ارشاد برای اجراهای صحنه‌ای چه شد؟»

این هنرمند پیشکسوت تئاتر خاطرنشان کرد: می‌توانستند بودجه حمایتی تئاتر در سال ۹۹ را در اختیار هنرمندان بگذارند و از آنها بخواهند که تئاتر آنلاین، تئاترهای تک نفره و تله‌تئاتر کار کنند تا حداقل یک اتفاقی برای تماشاگر و هنرمندان تئاتر رخ دهد. اما این پول الان کجاست؟ بودجه یک سال تئاتر در نبود اجرای تئاتر، کجا رفت؟ این حق بچه‌های جوان تئاتر است و کسی باید جوابگو باشد.

محامدی با اشاره به اینکه «تکلیف بودجه امسال معلوم نیست چه برسد به بودجه سال بعد.» گفت: دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید شفاف‌سازی کنند که این بودجه‌ای که به نام تئاتر گرفته شده، چطور و کجا و برای چه کاری هزینه شده است؟ حتی اگر بچه‌های جوان تئاتر کاری نکنند باید این حمایت از آنها بشود. این همه فارغ‌التحصیل جوان بیکار شده‌اند و همه حیران‌اند آن وقت بودجه تئاتر روی هوا رفته. مسئولان باید فکری جدی کنند. بنابراین با تاکیدی دوباره، از وزیر ارشاد می‌پرسم که بودجه امسال چه شد؟

او با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری مدیران برای اینکه فکری به حال جوانان تئاتری بشود که به پول و کار احتیاج دارند، گفت: همه جای دنیا دولت به کسانی که کارشان تعطیل شده کمک مالی می‌کند جز اینجا. اگر کمکی نمی‌کند، دست‌کم این بودجه را که مالِ خود تئاتر است بدهد به هنرمندانش که در دوره کرونا بیکار شده‌اند. نه صدقه سر جایی و کسی است و نه منتی بر سر هنرمند.

این کارگردان تئاتر در ادامه با اشاره به جشنواره تئاتر فجر و بودجه آن که ربطی به بودجه سالیانه حمایتی از اجراها ندارد، گفت: من بعید می‌دانم جشنواره بتواند امسال کارساز باشد چون تجمع مردم در سالن، بیماری می‌آورد و آدم‌ها می‌میرند. من به عنوان تئاتری در این ماه‌ها یک‌بار هم از ترس بیماری و کرونا به سالن تئاتر نرفتم. مگر پرویز پورحسینی به‌خاطر همین کرونا جانش را از دست نداد؟ یا آدم‌های دیگر. در این شرایط مردم جان‌شان را به خطر نمی‌اندازند که تئاتر ببینند؛ جان بازیگران و عوامل صحنه و تماشاگران در خطر است و تا فجر هم بعید می‌دانم تمام مردم یا دست‌کم تمام مخاطبان تئاتر واکسینه شده باشند.

محامدی ادامه داد: با این شرایط، می‌خواهند جشنواره را برای دیوارها برپا کنند؟ یا مساله این است که چطور بودجه‌اش را خرج کنند؟ مگر اینکه آنلاین شود تا تماشاگر و هنرمند در معرض خطر نباشد. باید کاری کنند که هنرمندان هم زندگی‌شان بگذرد و هم بتوانند دوام بیاورند تا داستان کرونا به پایان برسد.

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایلنا