گرچه کاوه صباغ‌زاده در ساخت فیلم رمانتیسم عماد و طوبا در ارائه و خلق فضایی رمانتیک و فانتزی توانسته شمایی از موفقیت را نشان دهد، در قیاس با ساخته پیشین او گامی به عقب است و به سندروم عقب‌گرد کارگردان فیلم اولی گرفتار شده است.

پایگاه خبری تئاتر: نخستین فیلم سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر که در پردیس سینمای ملت به‌عنوان سالن اهالی رسانه چراغ اکران آثار حاضر در این دوره از رویداد فیلم فجر آغاز کرد به دومین ساخته کاوه صباغ‌زاده رمانتیسم عماد طوبا اختصاص داشت. خوشبختانه برخلاف تاخیرهای معمول در اکران آثار سینمایی برای اهالی رسانه، مطابق وعده داده شده این اثر راس ساعت ۱۵ در روز نخست جشنواره (۱۲ بهمن‌ماه) اکران شد.

نقد فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

ادای دین به گونه کمدی - رمانتیک؛ جذاب اما مهجور

آن‌گونه که پیش‌تر عنوان شده بود رمانتیسم عماد و طوبا در راستای علقه کاوه صباغ‌زاده که پیش از این در نخستین اثر سینمایی‌اش یعنی ایتالیا ایتالیا به مخاطبان نشان داده بود، محوریت آن به رابطه رومانتیک و عاشقانه یک زوج با تمام فراز و فرودهایش بازمی‌گشت.

نخستین داده اطلاعاتی از دومین ساخته صباغ‌زاده نام فیلم است. جایی که مخاطب با خواندن و شنیدن رمانتیسم عماد طوبا می‌داند با اثری رومانتیک مواجه است. در مرور تاریخ سینمای ایران طی چهاردهه اخیر، غالب‌ترین شیوه تولیدات به گونه سینمای ملودرام بازمی‌گردد. جایی که بار مهمی از این گونه سینمایی را روابط عاطفی و رمانتیک قهرمان‌های فیلم یدک می‌کشند. اما در همان دو سکانس ابتدایی، کاوه صباغ‌زاده شرط دیگری را نیز با مخاطب در میان می‌گذارد، که قرار است این بار با یکی از سبک‌های انحصاری و جهانی تولید آثار سینمایی مواجه باشیم و با کمدی - رومانتیک سینمایی با همان حال و فضا و چاشنی شیرین فانتزی‌اش!

نقد فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

رمانتیسم عماد و طوبا روایت دو قهرمان اصلی این اثر عماد با بازی حسام محمودی و طوبا با بازی الناز حبیبی از ۶ سالگی عماد و چهارسالگی طوبا تا دوران کهن‌سالی‌شان را به رخ می‌کشد. هرچند که بار اصلی روایت داستان به دوران بزرگسالی و نحوه آشنایی و ازدواج این زوج بازمی‌گردد.

زوجی که در همان دوران نوجوانی، هدف خود را شناخته و در حوزه کار حرفه‌ای، معیشت و اقتصاد روزانه زندگی نیز براساس همان رؤیاهای نوجوانی موفق به اجرا و جامه عمل پوشاندن به همان رویاهایشان شدند. عماد که می‌خواست کارگردان سینما باشد و طوبا که می‌خواست بازیگر تئاتر باشد.

ادای دین سارا بهرامی به صباغ‌زاده، این‌بار بدون دیده شدن

صباغ‌زاده برخلاف سنت رنگ‌باخته در سینمای ایران وجهان، یکی از اصلی‌ترین ستون‌های ساخت کمدی - رمانتیک‌های بزرگ تاریخ سینما به‌ویژه در دوران کلاسیک آن، از یک راوی برای روایت اثرش استفاده می‌کند. جایی‌که این‌بار سارا بهرامی به‌عنوان راوی این اثر، ادای دینی به حضورش در فیلم ایتالیا ایتالیا کاوه صباغ‌زاده می‌کند.

البته که بازی سارا بهرامی چه از سوی مخاطبان و چه از سوی منتقدان با بازی در نخستین ساخته صباغ‌زاده تحسین بسیاری را با خود به‌همراه داشت. به همین دلیل ساده، شاید بسیاری از مخاطبان که دومین کار صباغ‌زاده را این‌بار با صدای سارا بهرامی در مقام راوی می‌شنوند، نخستین فکرشان به این سمت کشیده می شود که او به دلیل افزایش شهرتش طی چند سال اخیر به دلیل درخشش در نخستین اثر اثر صباغ‌زاده، برای ادای دین به این کارگردان بدون دیده شدن در مقام راوی این اثر حضور دارد.

نقد فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

زیرکی نخست؛ ارجاع روایت به شیوه تئاتری

یکی از موفق‌ترین نکاتی که به تیزهوشی و زیرکی صباغ‌زاده در روایت این کمدی - رمانتیکش بازمی‌گردد، به روایت اثر سینمایی‌اش در قالب پرده‌های تئاتری متکی است. جایی که روماتیسم عماد و طوبا طی ۹۰ دقیقه در قالب ۱۶ پرده به نام‌های پیش‌درآمد، رشد، باغ آلبالو، شیدایی، همدلی، ازدواج، مسایل احمقانه، لذت‌ها و خوشی‌ها، قهرها و دلخوری‌ها، یک سال اول، خط باریک قرمز، ارغوان، زلافه، جانِ دل، دوسال بعدی و بلوغ؛ خط داستانی‌اش را با تمام فراز و فرودها و نقاط عطف و کشمکش‌هایش به مخاطب ارائه می‌کند.

اقتباسی که خیلی هم آزاد نیست

اتفاق دیگری که صباغ‌زاده در همان تیتراژ این اثر با مخاطب خود در میان می‌گذارد، تاکید و بر، برداشت آزاد نگارش فیلم‌نامه رمانتیسم عماد و طوبا از کتاب سیر عشق آلن دوباتن (نویسنده سوئدی، انگلیسی) است. نویسنده‌ای که کتاب‌هایش موضوعات مختلفی را به شیوه‌ای فلسفی با تأکید بر ارتباط آن با زندگی روزمره بررسی می‌کند.

اقتباسی که برای کسانی که این کتاب را خوانده‌اند آن‌چنان هم آزاد به نظر نمی‌رسد. اما می توان اثر انگشت، خط روایت و نگارش این اثر را به شکل مستقل و به نام صباغ‌راده مورد ارزیابی قرار داد.

نقد فیلم رمانتیسم عماد و طوبا

زیرکی دوم؛ انتخاب بازیگران غیر چهره در ارائه آزادانه حس و حال‌شان

صباغ‌زاده در ساخت رمانتیسم عماد و طوبا برخلاف ایتالیا ایتالیا به عنوان نخستین اثر سینمایی‌اش با حضور بازیگران سرشناسی چون حامد کمیلی، سارا بهرامی و همایون ارشادی جلوی دوربین برده بود، این‌بار سراغ بازیگرانی در نقل قول امروزی ستاره یا سلبریتی نرفته است. او با سپردن نقش‌ها به الناز حبیبی (طوبا) و حسام محمودی (عماد) وجه دیگری از زیرکی‌اش را نیز در مقام کارگردان نشان می‌دهد.

وجهی که به او کمک می‌کند تا این دو بازیگر فارغ از در غلطیدن به کالبد و نقاب سلبریتی بودن، در بازتاب و بیان نقاط اصلی این اثر سینمایی که به شدت متکی بر بار عاطفی است، بتوانند آزادانه خود را بدون هیچ حاشیه‌ای ابراز کنند. همین مسأله ارتباط‌گیری مخاطب با این دو قهرمان را بسیار ساده‌تر و خودمانی‌تر می کند.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: خبرگزاری ایرنا