«روشن» فیلمی به غایت متفاوت و سخت که ریسک در نیامدنش خیلی بیشتر از موفقیت اش بود؛ اما حجازی در فیلم های قبلی اش هم نشان داده بود که فارغ از موفقیت یا شکست، فیلمساز جسور و تجربه گرایی است.

پایگاه خبری تئاتر: بهترین فیلم روح الله حجازی پس از چند فیلم ضعیف و متوسط با «روشن» و در سال ۱۳۹۹ در جشنواره ۳۹ رقم خورد. فیلمی به غایت متفاوت و سخت که ریسک در نیامدنش خیلی بیشتر از موفقیت اش بود؛ اما حجازی در فیلم های قبلی اش هم نشان داده بود که فارغ از موفقیت یا شکست، فیلمساز جسور و تجربه گرایی است.

«روشن» فیلمی متفاوت با ساختار مدرن و سورئال است که پیرامون شخصیت یک کاراکتر عجیب و غریب اما واقعی و باورپذیر می چرخد و زندگی خانوادگی و روزمرگی هایش را روایت می کند. خانواده یکی از المان های اصلی فیلم های حجازی است که در تمامی آنها تاکید زیادی روی آن داشته و در دو فیلم اخیر او، موضوع کودکان نیز در فیلم ها نمود بیشتری پیدا کرده است.

نقد فیلم روشن

گروه تولید و انتخاب عطاران، سیامک انصاری و سارا بهرامی از امتیازات ویژه فیلم است چرا که هر سه کاراکتر اصلی آنچنان در نقش خود جا افتاده اند و اجرای خوبی داشتند که تصور فیلم به جز با این سه نفر به واقع ممکن نیست از سوی دیگر و در نگاهی دقیق تر باید به حضور تحسین برانگیز عطاران در نقشی عجیب و پیچیده اشاره کرد که شخصیت پردازی خوب فیلم با بازی قدرتمند عطاران تکمیل شده است.

امیدوارم فیلم جدید حجازی در گیشه نیز موفق باشد و بتواند تماشاگر عام را نیز راضی کند، البته که حضور عطاران و ریتم روان و داستان گیرای فیلم این قابلیت را دارد اما شاید روایت مدرن و ساختار آوانگارد و البته شخصیت عجیب روشن برای تماشاگران عام تاحدی پیچیده و غیرسمپات به نظر برسد.
روشن پیشنهاد تازه ای برای سینمای کلیشه ای و محتوا زده ایران است که توانسته از پس داستان و فضای خاص و عجیب اش بر آید و تماشاگر را تا انتها با فیلم همراه کند. البته شاید تایم فیلم برای تماشا در سینماها تا حدی زیاد باشد و از سویی حجم موسیقی بامداد افشار نیز در برخی اوقات زیاد از حد به نظر می رسد.

برای مشاهده دیگر اخبار سینما اینجا کلیک کنید

برای مشاهده دیگر اخبار تئاتر اینجا کلیک کنید


منبع: سینماسینما
نویسنده: محمد تقی‌زاده