فرهاد تجویدی کارگردان نمایش ˝من˝ می‌گوید این کار را بدون حضور هیچ ستاره‌ای روی صحنه می‌برد، اما مطمئن است نمایش او با استقبال تماشاگران روبرو می‌ش

پایگاه خبری تئاتر:  فرهاد تجویدی هنرمند تئاتر، تلویزیون و سینما که چند سال است بیشتر زمان خود را صرف آموزش بازیگری و برگزاری کارگاه‌های تخصصی کرده، از 13 شهریور جدیدترین اثر نمایشی خود با عنوان "من" را در مقام کارگردان، به همراه گروهی از شاگردانش در تالار محراب روی صحنه می‌برد.

تجویدی که در مقام بازیگر، نقش‌آفرینی در بیش از 20 تئاتر صحنه‌ای، بازی در بیش از 10 تله‌تئاتر و حضور در بیش از 20 سریال، فیلم و مجموعه تلویزیونی را در کارنامه خود دارد، پیش از این نمایش‌های موفقی همچون؛ "عروس پستی دو قبضه"، "بوق"، "امیال سرکوفته"، "حوالی تئاتر شهر"، "مردی که دریا شد" و "پینوکیو دروغ بگو" را در مقام کارگردان روی صحنه برده است.

این کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر در حالی از پنجشنبه نمایش "من" را به عنوان نمایش برگزیده دومین جشنواره تئاتر شهر در سالن اصلی تالار محراب رو صحنه می‌برد که قرار است نمایش "تو" را نیز پس از برگزاری کارگاه "بازیگر و دغدغه‌ها" در سومین جشنواره تئاتر شهر با هنرجویان حاضر در این کارگاه با محوریت مسائل و مشکلات اجتماعی همچون آلودگی‌های اجتماعی، از هم پاشیدگی خانواده‌ها و مهاجرت اجرا کند.

این هنرمند درباره علت انتخاب تالار محراب برای اجرای نمایش "من" و روند شکل‌گیری این نمایش با همکاری بازیگران جوان به هنرآنلاین، گفت: در همه این سال‌ها از نمایش "بوق" گرفته تا "حوالی تئاتر شهر"، بجز حوزه هنری هیچ امکان دیگری برای اجرا نداشتم و چون گزینه دیگری نداشتم، تالار محراب را برای اجرای این نمایش انتخاب کردم.

تجویدی ادامه داد: برای اجرای نمایش "من" با سالن‌های زیادی صحبت کردم که به می‌گفتند اگر سالن پر نشود برداشته می‎شود. من پاسخ دادم که سالن پر خواهد شد. از من چک ضمانت خواستند و گفتند که در هر حال هزینه‌های سالن را دریافت خواهند کرد و من پذیرفتم. من فقط این شرط را گذاشتم که اگر نمایش بیشتر از 30 شب فروش داشت نباید قرارداد را فسخ و نمایش را بردارید، اما شرط مرا رد کردند و گفتند این کار در صورتی انجام می‎شود که ستاره‌ای در نمایش بازی داشته باشد. در حالی‌که بازیگران این نمایش دانشجویانم نیستند. آنها سابقه تئاتری ندارد و علاقه‌مندانی هستند که از آموزشگاه‌ها سرخورده شده و به من روی آوردند. با این حال من همین جا می‌گویم که بدون حضور هیچ ستاره‌ای، اگر کسی شهادت بدهد که از نمایش "من" بدش آمده، من تئاتر را می‌بوسم و کنار می‌گذارم.

او همچنین با بیان اینکه؛ برای من كارگردانی با چهره‌ها و سوپر استارهایی كه مردم به دیدن آن‌ها می‌آیند و نه برای دیدن هنر سخت است، تصریح کرد: امروزه بازیگران ما چون در طول سال با افراد سرشناس کار می‌کند بعد از مدتی خود را در جایگاهی می‌بینند که داوران خود را نیز نقد کنند. در حالیکه در اخلاق آرتیستیک در آکادمی آناهیتا به ما یاد دادند که باید آرام‌آرام پیش رفت و این جامعه است که به شما ثابت می‌کند که خریدار کالایی که عرضه‌ کرده‌اید هست یا خیر. در واقع بازیگر نباید دغدغه دیده شدن داشته باشند. هر چند بیشتر هنرمندان این جاه‌طلبی را برای دیده شدن دارند، اما معتقدم این خاص بودن اگر درست رهنمون شود، همه تازه كار‌ها هم یك نوع چهره ستاره هستند.

این بازیگر و کارگردان درباره همکاری با بازیگران جوان توضیح داد: راستش در این مدت برای آنکه بتوانم کار کنم به تشویق جوانانی که با آنها کار می‎کردم به تدریس روی آوردم که حاصل این تدریس‌ها تربیت نسلی از هنرمندان جوان بود. برای آنکه این آموزش‌ها بی‌ثمر نماند به این نتیجه رسیدم زمانی می‌توان گفت که آموزش صحیح بوده که کار حالت ورک‌شاپ داشته باشد و خروجی آن روی صحنه برود. به همین دلیل هر بار با یک گروه از هنرجویانم آثاری را روی صحنه بردم. ضمن اینکه برای آنکه آموزش به جوانان سرعت بیشتری پیدا کند باید موضوعی را با آنان کار کرد که نزدیک به خود آنان باشد به همین دلیل موضوعات و دغدغه‌های جوانان را به عنوان موضوع کار انتخاب کردم. در واقع به همه هنرجویان این فرصت را دادم که ایده‌های خود را ارائه کنند. البته نتیجه کار از نظر فعالیت‌های گروهی چندان رضایت‌بخش نبود چراکه متوجه شدم بسیاری از افراد حاضرند برای مطرح شدن دست به انجام خیلی کارها بزنند. همین مسئله موضوعی شد برای نمایش "من".

کارگردان نمایش "امیال سرکوفته" افزود: در واقع این نمایش درباره منیت‌های ماست و یک بخش از دو تریلوژی است که به زودی کار خواهم کرد. تریلوژی نخست "من"، "تو" و "او" را موضوع خود قرار می‌دهد و تریلوژی بعدی به "ما"، "شما" و "ایشان" می‌پردازد. و در هر کار هم هنرجویان خودشان کارگردانی و بازی می‌کنند و من تنها آنها را به سمت شکل گرفتن کار هدایت می‌کنم. 

تجویدی در ادامه با انتقاد از برخوردهای گزینشی با هنرمندان، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل دشوار کردن شرایط کار و برخوردهای گزینشی، فضایی به وجود آمده که منِ هنرمند بسیاری از مواقع از همکار خودم متنفر می‎شوم و دوست ندارم موفقیت او را ببینم. در حالی‌که من در هنرکده آناهیتا اخلاق هنرمندانه را آموختم و من این اخلاق هنرمندانه را در جوانان می‌بینم و وظیفه خودم می‌دانم به جوانان کمک کرده و عشق و علاقه آنان را هدایت کنم. ضمن اینکه به نظر من جوانان ما آنقدر درد و مشکلات دارند که اگر شکسپیر، ایبسن یا چخوف بودند از مشکلات آنها زیباترین سوژه‌های انسانی را می‌گرفتند.

کارگردان نمایش "مردی که دریا شد" با تاکید بر اینکه؛ مسئله معاش و اقتصاد نکته‌ای است که همیشه باعث می‌شود که انسان در تنگنا قرار گرفته و حتی احساس خواری کند اما با این حال این موضوع نباید باعث شود که ما هر خوراکی را به جامعه تزریق کرده و هرکاری را روی صحنه ببریم، ادامه داد: متاسفانه مدیران ما نسبت به مشکلات اقتصادی هنرمندان دقت ندارند و بیشتر اوقات همان کسانی‌که بیش از هر چیز معاش خود را دنبال می‌کنند در بسیاری مواقع آلت دست مدیران می‌شوند و آگاهانه یا ناآگاهانه در جهت تبلیغ کسی کار می‎کنند. من شخصا به خاطر هنر تاکنون چند بار ورشکست شده‌ام و آنچه به من پرداخت شده بسیار کمتر از هزینه کارهایی که روی صحنه برده‌ام بوده، با این حال حتی هنگامی که دغدغه مالی داشتم باز کارهایی را که انجام دادم که موضوع بسیار مهمی برای یک هنرمند بوده است.

او همچنین با بیان اینکه قرار است نمایش "پینوکیو دروغ بگو" را مهرماه مجددا در تالار حافظ اجرا کند، درباره روند بازتولید آثار نمایشی در اعتراض بعضی از تئاتری‌ها به این مسئله، گفت: به نظر من این کار هیچ مشکلی ندارد، اما چون مدیران برای ثبات خودشان بیش از اندازه به برندها توجه دارند در نهایت آنان که برای آشتی تئاتر با مردم کار می‎کنند متضرر خواهند شد. باز تاکید می‌کنم که بازتولید هیچ اشکالی ندارد چون نسل گذشته ممکن است کاری را ندیده باشد، اما نکته اینجاست که اگر دوستانی که بازتولیدشان را می‎بینیم اجازه داشتند کار جدید تولید می‌کردند، شاید سراغ بازتولید نمی‌رفتند. ضمن اینکه اگر برنامه‌های کاری ما مشخص باشد و بدانیم که سال آینده در تاریخ معینی اجرا خواهیم داشت و شرایط سخت‌افزاری کار نیز برای همه وجود داشته باشد هم می‎توانیم در آسایش آثار جدید کار کنیم و هم به بازتولید بی‌اندیشیم. با این حال حتی اکنون که این شرایط نیز وجود ندارد دلیلی برای پرخاش اهالی تئاتر به یکدیگر وجود ندارد. در شرایط کنونی اگر مدیری به من پیشنهاد دهد که سالن‌اش را برای اجرای فلان اثر قبلی در اختیار من قرار دهد آیا نمی‌پذیرم؟ هیچ هنرمندی از تعدد کار بدش می‌آید اما شاید دلیل اعتراض‌ها نبود تقسیم عادلانه امکانات اجرا برای همه هنرمندان باشد.

کارگردان نمایش "حوالی تئاتر شهر" و "بوق" در پایان با بیان اینکه؛ فرهنگ و اقتصاد کاملا به هم ربط دارند، خاطر نشان کرد: مدیران به عنوان یک وظیفه باید برای تربیت نسل آینده بودجه اختصاص دهند چراکه در چند سال آینده بزرگان یکی یکی از دنیا رفته و عرصه تئاتر خالی می‌ماند.