در حالیکه نتایج بازخوانی آثار رسیده به دبیرخانه چهاردهمین همایش تئاتر استانی پسامهر فارس اعلام شد که از میان 50 اثر رسیده به این جشنواره 19 اثر انتخاب و به مرحله بازبینی راه پیدا کرده و در این رهگذر یک عضو هیئت داوران این جشنواره سطح کیفی تئاتر استانی و پسامهر را نسبت به دوره های پیشین با چالش جدی ارزیابی کرد که نیاز است مورد باز اندیشی قرار گیرد.

پایگاه خبری تئاتر: عضو هیئت داوران چهاردهمین جشنواره تئاتر پسامهر شهرستان فسا از پذیرش مشروط برخی آثار رسیده به این جشنواره خبر داد و گفت: از آنجاکه سطح کیفی آثار نسبت به دوره های پیشین مطلوب نبود برخی کارها به صورت مشروط پذیرفته شدند که تا یک ماه آینده با گوشزد شدن نکات لازم و تمرین مناسب می توانند به مسابقه راه یابند.

یوسف آفرینی با اعلام اینکه تمامی آثار رسیده به جشنواره پس از بازبینی به صورت جداگانه و تک تک نقد و بررسی شدند، خاطرنشان کرد: مهمترین ایرادی که به این آثار وارد است نبود سالن بلاک باکس است که نمی گذارد هنرمندان تئاتر این شهرستان آثار آوانگارد تولید کنند چراکه در سالن های قاب عکسی توانایی اجرا به خوبی وجود ندارد.

وی دیگر ایراد گروه های حاضر در جشنواره پسامهر را برشمرد و افزود: گروه های تئاتری حاضر در این جشنواره علیرغم وجود نوجوانانی که با عشق و علاقه زیاد به کار می پردازند، اما به دلیل عدم تحلیل درست از متن نمی توانند دریافت و اجرای خوبی داشته باشند. از این رو متن خوب بسیار کم دیده می شود و همچنین تحلیل مناسبی از متن وجود ندارد.

آفرینی با اشاره به اینکه روی صحنه قرار نیست خود زندگی موبه مو روی دهد، ادامه داد: به اعتقاد من باید تقابل در تئاتر شکل بگیرد تا منجر به شگفت انگیزی شود.

او که در کنار فرهاد تنها، محمد مطهری پور و علی رجبی داوری چهاردهمین جشنواره تئاتر استانی پسامهر را برعهده دارند، با اعلام اینکه 12 اثر پذیرفته شده آماده اجراست، نقطه ضعف این آثار را ایرادهای محیط اجرا برشمرد و گفت: از سویی عدم شناخت درست و علمی از تئاتر به دلیل تجربی بودن این گروه ها و نبود کاربلدهای تئاتر بالای سر آنها خاطر را آزرده می کند.

آفرینی موقعیت تئاتر شهرستان فسا را نسبت به دیگر جاها بهتر ارزیابی کرد و گفت: با اینکه جشنواره پسامهر نسبت به دوره های پیشین اُفت کرده اما وجود چنین جشنواره ای به اعتبار تئاتر فارس کمک شایانی می کند به این خاطر اگرچه کمی کار را ساده گرفته اند و همین موضوع باعث شده آثار ضعیف اجازه حضور داشته باشند، اما از دل این جشنواره خیلی کارهای برتر به جشنواره ملی تئاتر فجر معرفی شده است.

تئاتر فارس دارد از دست می رود/ تئاتر در شهرستانها در حال کم سو شدن است

این نویسنده تئاتر، اظهار داشت: تئاتر فارس را در وضعیت خطرناکی می بینم که دارد از دست می رود.

یوسف آفرینی که به تازگی داوری این جشنواره را به انجام رسانده، بیان  کرد: تئاتر در شهرستان ها در حال کم سو شدن است و نمونه بارز این موضوع جشنواره پسامهر است که طی 14 دوره درحالیکه نمونه کارهای درخشانی در سال های گذشته به تئاتر ایران معرفی می کرد در حال حاضر از کیفیت آن کاسته شده است.

وی اُفت کیفی جشنواره پسامهر را برشمرد و گفت: نتیجه عدم برنامه ریزی درست همینک در این جشنواره بروز یافته است از طرفی نیز به خاطر بحرانی که دچار تئاتر سراسر ایران شده از بابت عدم شناخت زیبایی شناسی صحنه این تئاتر بسیار رنج می برد.

این پژوهشگر هنرهای نمایشی در این باره، افزود: دست اندرکاران تئاتر ما طبق گزارش های گردآوری شده زیبایی شناسی صحنه را نمی دانند و بدون در نظر گرفتن چشم نوازی صحنه به تولید آثار نمایشی می پردازند.

آفرینی عوامل چشم نوازی صحنه در تئاتر را طراحی لباس، طراحی نور و میزانسن دانست که از سوی تولیدکنندگان تئاتر مورد توجه قرار نمی گیرد.

تماشاگر تئاتر در ایران از زیبایی صحنه محروم است/ مواجهه اندیشگانی به هیچ وجه در تئاترها دیده نمی شود

وی با اعلام اینکه تماشاگر تئاتر در ایران از زیبایی صحنه محروم است، ادامه داد: از سویی در ایران مشکل متن آسیبی است که تئاتر را تهدید می کند به نحوی که همین متن های موجود نیز از سوی نمایشنامه نویسان با شناخت خوبی از متن همراه نیست.

این دکترای هنرهای نمایشی، خاطرنشان کرد: مراد از دیالوگ نیز در نمایش های ما صرفا گپ زدن است درحالیکه دیالوگ تئاتری معنی اش گپ زدن و خوش و بش کردن نیست بلکه مواجهه دو یا چند اندیشه متفاوت است که باید رودرویی این اندیشه ها را روی صحنه دید. از این رو، مواجهه اندیشگانی به هیچ وجه در تئاترها دیده نمی شود.

آفرینی از دست رفتن ساحت اندیشه را دیگر چالش تئاتر ایران عنوان کرد و گفت: از دست رفتن امر زیبا و مفهوم زیبایی از دیگر سو به تئاتر لطمه زده است به این خاطر تئاتر کم جان و بدون شگفتی سازی را موجب شده است.

وی، افزود: از دست رفتن شاعرانگی نیز در این تئاتر هست که می تواند یک وجه تئاتر ایران باشد. در این شاعرانگی بداهگی و خلاقیت ها و شگفتی سازی و حیرت انگیز بدون دیده می شود که همینک در تئاتر ما مشهود نیست.

عضو هیئت داوران جشنواره تئاتر پسامهر این موارد را مختص جشنواره یاد شده ندانست و گفت: آشکارا، جشنواره تئاتر استانی فجر فارس نیز از این مشکلات مستثنی نبوده است.

وی به نکات پسندیده جشنواره پسامهر نیز اشاره کرد و گفت: مجموعه دست اندرکاران این جشنواره از انرژی و انگیزه ای مثال زدنی برخوردارند که هرکسی را دچار شگفتی می کند که چگونه این افراد بدون هیچ حمایت و تشویقی در کمترین امکانات با شوق و ذوق برگزاری چنین جشنواره ای را دنبال می کنند.

نویسنده کتاب نیچه و درام پست مدرن با ستودن شوق و رغبت تئاتری های شهرستان فسا، خاطرنشان کرد: میل به تولید اثر هنری روی صحنه تئاتر و ارایه محصول تئاتری به خوبی در این جشنواره دیده می شود، اما متاسفانه به خاطر عدم مدیریت صحنه ای اینها به مسیر مناسبی هدایت نشده است و مانند اشتیاقی سهمگین است که تنها یک هدایت می خواهد.

آفرینی وجود تنی چند از اهالی دلسوز تئاتر را از ویژگی های جشنواره پسامهر عنوان کرد و افزود: خوشبختانه با حضور فرهاد تنها و رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی فسا و تلاش های صورت گرفته در دوره های بعد می تواند نویدبخش اتفاق های بهتری باشد اگرکه اینها با برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی به ارتقا سطح جشنواره کمک کنند تا نتایج آنرا در سال های بعد شاهد باشیم.

چهاردهمین همایش تئاتر استانی پسامهر به همراه دومین دوره تئاتر خیابانی شهروند از 15 تا 17 مهرماه در دو بخش برگزار خواهد شد.