وحید آقاپور بازیگر و کارگردان شناخته شده تئاتر از جمعه 21 شهریور جدیدترین اثر نمایشی خود در مقام کارگردان را با عنوان ˝شن˝ در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌برد.

پایگاه خبری تئاتر:  وحید آقاپور که در یکی دو سال گذشته بیشتر زمان خود را صرف بازی در آثار مختلف نمایشی کرده و نقش‌آفرینی در نمایش‌هایی همچون؛ "ماضی استمراری"، "خرمگس" از جمله آخرین کارهای او در ماه‌های گذشته است، از روز 21 شهریورماه جاری جدیدترین اثر نمایشی خود در مقام کارگردان را با عنوان "شِن" نوشته مشترک هادی اسلامی، محمدرضا ارکان و سروش صدوقی در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران روی صحنه می‌برد.

آقاپور درباره روند شکل‌گیری نمایش "شِن" و همکاری با گروه فرهنگی هنری باران به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: گروه هنری باران، گروه جوانی است که تقریبا 4 سال از آغاز فعالیت انها می‌گذرد و در واقع عده‌ای از جوانان علاقه‌مند به تئاتر هستند که عمدتا تحصیل‌کرده تئاتر نیستند اما تئاتر را به شکل جدی دنبال می‌کنند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر که بخاطر سفر به خارج از کشور نتوانست گروه نمایش "ماضی استمراری" را که این روزها روی صحنه است همراهی کند، ادامه داد: این گروه هر سال از فعالان تئاتر دعوت می‌کند که با برگزاری یکسری کارگاه‌ها، نمایشی را با بازی اعضاء گروه و کارگردانی هنرمند مدعو اجرا کنند. در همین راستا امسال از من دعوت کردند و زمانیکه ما کارگاه‌های خود را شروع کردیم، متوجه شدم که این گروه از قبل یکسری کارگاه نمایشنامه‌نویسی برای تولید نمایشنامه داشتند که ماحصل آن کارگاه نمایشنامه‌ای با نام "شِن" بود. یعنی زمانی‌که ما کارگاه را شروع کردیم نمایشنامه نگاشته شده بود و ما در پروسه کارگاه و تمرین فقط یکسری روتوش‌های جزئی روی آن انجام دادیم.

بازیگر نمایش‌های "هی مرد گنده گریه نکن" و "ملاقات" با بیان اینکه از ابتدای تیرماه و در یک پروسه سه ماهه این نمایش آماده اجرا شده، درباره خط داستانی نمایش "شِن" اظهار داشت: پیکره اصلی اتفاق‌های نمایش در یک آسایشگاه اعصاب و روان می‌گذرد و داستان آن هم مربوط به دو دوست و همرزم به نام‌های علیرضا و رسول است که در جنگ به دلیل اتفاقی از یکدیگر جدا شده که این جدایی منجر به اسارت رسول می‌شود. پس از جنگ رسول که مدت‌ها به دنبال علیرضا بوده او را در یک آسایشگاه اعصاب و روان پیدا می‌کند. در حالیکه متوجه می‌شود که رسول هویت خودش را انکار می‌کند و از نظر روانی دچار اختلالی هست که به هیچ وجه خودش را به یاد نمی‌آورد. مضاف بر این، کلید حل اتفاقی که زمان جدایی این دو در جبهه اتفاق افتاده تنها با بهبود رسول پیدا می‌شود. بنابراین علیرضا در این آسایشگاه خودش را به خیل بیماران اعصاب و روان پیوند می‌زند و در لابه‌لای اتفاقاتی که در آنجا می‌فتد کم کم رسول هویت خودش را پیدا کرده و نهایتا علیرضا نیز به کلید گمشده‌اش می‌رسد.

او در ادامه درباره شیوه اجرایی این نمایش گفت: این نمایش کاملا به صورت رئالیستی اجرا می‌شود و سعی کردیم در این کار یک تصویر دقیق و درست از اتفاقاتی که مربوط به آن مقطع زمانی بوده ارائه کنیم.

آقاپور در ادامه اضافه کرد: چیزی که درباره این نمایش مصر هستم بگویم اینست که ماوقع این داستان در سال‌های 72، 73 است و برخلاف بیشتر آثار نمایشی حوزه دفاع مقدس که شاهد نگاه‌های کلیشه‌ای و تکراری درباره بیماران اعصاب و روان هستیم، در این نمایش تلاش کردیم که با نگاهی غیر کلیشه‌ای و واقعگرایانه‌ به این موضوع بپردازیم. ضمن اینکه به طرز شدیدی خواستیم از این اتفاق دوری کنیم و سعی کردیم به آنچه که واقعا راجع به این عزیزان و مشکلات و مسائل آنها وجود دارد پایبند باشیم، از طرفی دیگر می‌دانیم که در هر صورت با پدیده‌ای به نام نمایش رو‌به‌رو هستیم و عنصر جذابیت هم باید در آن وجود داشته باشد که ما در این‌باره نیز تلاش کردیم که از آن غافل نباشیم.

بازیگر نمایش‌های "ایوانف" و "مسافران" همچنین در پاسخ به این سوال که آیا نمایشنامه بر اساس یک اتفاق واقعی نوشته شده یا نه، توضیح داد: قطعا داستانک‌های واقعی زیادی مد نظر تیم نویسندگان بوده و با الهام از آنها مجموعا نمایشنامه فعلی نگاشته شده اما نمی‌توانیم بگوییم که تمام اتفاقات نمایشنامه نعل به نعل تابع واقعت بیرونی است.

این کارگردان و بازیگر تئاتر همچنین خاطر نشان کرد: به عنوان کارگردان حتما باید در متن بضاعت‌هایی را ببینی تا برای اجرای آن کار تشویق بشوی و منصفانه باید بگویم که نمایشنامه "شِن" این بضاعت را داشت که من را برای اجرای آن متقاعد کند. ضمن اینکه نمایشنامه تا حدودی با مختصات و کم و کیف بازیگرانی که ما در اختیار داشتیم همخوانی داشت بنابراین موقعیت مناسبی برای اجرا بود.

آقاپور در پایان با بیان اینکه همکاری با این گروه جوان تجربه شیرینی بود برای او بوده، گفت: مدت‌ها بود به خاطر بازی‌های پی در پی از کارگردانی فاصله گرفته بودم و خوشحالم که توانستم در زمانی که مشغول کار دیگری نیستم با تمام تمرکزم این نمایش را روی صحنه ببرم و واقعا تجربه خوبی بود.

نمایش "شِن" با کارگردانی وحید آقاپور و نقش آفرینی علی اکبر احمد آخوندی، محمدرضا ارکان، مرتضی اسلامی مذهب، مسعود پورکاظمی، محمدعماد شادباش، محمد کریمی پور، علیرضا لطفی و سیدحامد هاشمی، از جمعه 21 تا 31 شهریورماه هر روز ساعت 18 در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان ایران اجرا می‌شود.