«تیری فرمو» در جدیدترین مصاحبه خود از بازگشت جشنواره کن پس از یک سال وقفه، مراحل انتخاب آثار، تغییرات ساختاری و ... در هفتاد و چهارمین دوره این رویداد سینمایی صحبت کرده است.

پایگاه خبری تئاتر: فهرست فیلم های حاضر در جشنواره کن که پیش از این قرار بود، پنج شنبه ٢٧ می (٦ خرداد) در جریان یک نشست رسانه ای در پاریس اعلام شود ، با اندکی تاخیر  کمتر از دو هفته دیگر  در تاریخ سوم ژوئن (۱۳ خرداد) اعلام خواهد شد. 

 دلیل ایجاد تغییر در زمان برگزاری نشست خبری هفتاد و چهارمین جشنواره کن، تعداد زیاد فیلم هایی اعلام شده که برای حضور در جشنواره ارسال شده اند و انتظار می رود امسال تعداد بیشتری فیلم بویژه در بخش رقابتی انتخاب شوند. 

خیز «قهرمان» فرهادی برای جشنواره کن

«آنت» از فرانسه آغازگر جشنواره کن ۲۰۲۱ می‌شود

کاری که کرونا با سینما کرد، جنگ جهانی نکرد

جشنواره کن که در سال ۲۰۲۰ در نهایت تصمیم به لغو برگزاری این جشنواره به دلیل بحران شیوع ویروس کرونا گرفت، امسال در تلاش است یک جشنواره کاملا حضوری و با رعایت پروتکل هایی برای حفظ سلامت، شرکت کنندگان برگزار کند. 

طبق اعلام پیشین، «آنت» ساخته «لئو کاراکس» کارگردان فرانسوی، فیلم افتتاحیه کن ۲۰۲۱ خواهد بود و به جز فیلم «بندتا» از «پل ورهوفن» که حضور آن در کن ۲۰۲۱ قطعی شده، «سه طبقه» از «نانی مورتی»، «آنفولانزای پتروف» از «کریل سربرنیکوف»، «پاریس، منطقه ۱۳» از «ژاک اودیار»، «تیتان» ساخته «جولیا دوکرونو» و فیلم فارسی زبان و جدید اصغر فرهادی با عنوان «قهرمان»، مهمترین فیلم هایی هستند که احتمال حضور آن ها در بخش رقابتی اصلی کن مطرح است. 

«تیری فرمو» مدیر باسابقه جشنواره کن در گفتگویی با نشریه ورایتی درباره ابعاد مختلف برگزاری جشنواره امسال صحبت کرده است: 

*روحیه تان این روزها چگونه است؟ 

ترکیبی از سکوت و بی صبری. برای خوش آمدگویی دوباره علاقه مندان به سینما به جشنواره کن، هیجان زده ایم. من و «پیر لسکیور» مدیر جشنواره، پیام های تبریکی فراوانی برای تصمیم به برگزاری جشنواره در این شرایط دریافت کرده ایم، اما در واقع آنچه را انجام دادیم که از پیش برنامه ریزی کرده بودیم. حالا زمان آن است که میزبان یک جشنواره باشکوه در کن باشیم و البته نباید فرض کنیم که همه گیری ویروس کرونا به پایان رسیده است. 

* حجم آثار ارسالی به جشنواره در مقایسه با سال ۲۰۲۰ و دوره های پیشین آن چطور بوده است؟

ببش از دو هزار فیلم دیده ایم و شمار آثار ارسالی برای شرکت در جشنواره مشابه سال های گذشته است و با اضافه شدن فیلم های دوره لغو شده ۲۰۲۰، با حجم زیادی از فیلم های سینمایی رو به رو هستیم. 

* همه گیری ویروس کرونا چه تاثیری بر روی  نحوه فرآیند انتخاب آثار برای جشنواره گذاشته است؟

امسال فیلم ها برای ما ارسال می شوند و مسلما به دلیل شرایط کرونایی فرصت سفر، تبادل نظر، نشست و نمایش و مذاکره درباره فیلم ها را از دست دادیم،  اما همه خود را با این شرایط وفق داده اند. در حال حاضر فیلم ها را از طریق لینک های ارسالی دریافت می کنیم و در برخی موارد کپی فیلم ها را برای تماشای آنها بر روی پرده بزرگ، درخواست می کنیم. 

* بسیاری از فیلم ها در شرایط غیرمعمول و مطمئنا با نوعی فوریت ساخته شده اند. این شرایط در فیلم هایی که تاکنون دیده اید چه نمودی داشته است؟

جدا از دشورایی هایی که همواره با ساخت و کارگردانی فیلم همراه است، مسلما مقابل دوربین بردن فیلم ها به دلیل شرایط کرونا با دشوارایی ها رو به رو بوده اما میل به ساخت فیلم از همه چیز قدرتمندتر است. شرایط کرونایی تنها در چند فیلم نمود داشته است که این موضوع یا مرتبط با موضوع فیلم بوده و یا به عنوان مثال استفاده از ماسک در فیلم بوده است. 

* چه تغییرات ساختاری و خاصی را برای این دوره از جشنواره در نظر گرفته اید؟

همراه با مدیران بخش «نوعی نگاه» تصمیم گرفتیم این بخش را بار دیگر به تمرکز اصلی اش بازگردانیم که همان توجه به آثار فیلمسازان جوان و آثار نوآورانه و شخصی است. همچنین قرار است فیلم های بخش غیررقابتی در سالن بزرگ و مجهز «دبوسی» به نمایش گذاشته شود که مشابه  سالن اصلی «لومیر» جشنواره است که میزبان نمایش آثار بخش رقابتی خواهد بود. همچنین تعداد نمایش های نیمه شب جشنواره را افزایش داده ایم که در چهار سالن از مجموعه سینمایی تاره تاسیس «Cineum» به روی پرده می روند. تعداد نمایش فیلم ها در ساحل کن را نیز افزایش داده ایم. 

* این بدان معناست که جشنواره امسال کمتر متمرکز بر کاخ اصلی است و بیشتر با نمایش در فضای باز برگزار می شود؟

تعداد صندلی ها افزایش یافته اما شمار شرکت کنندگان را بیش تر نخواهیم کرد، چرا که هدف ما همچنان برگزاری یک رویداد در مقیاسی منطقی است. مجموعه سینمایی جدید کن در مرکز شهر واقع نشده اما شرکت کنندگان در جشنواره می توانند یک روز را در آنجا سپری کنند، چهار یا پنج فیلم تماشا کنند و برای صرف شام به کاخ جشنواره بازگردند. 

* اگر قرار باشد بخش «نوعی نگاه» بیشتر به فیلمسازان جوان بپردازد، از این پس آثار فیلمسازان شناخته شده در بخش غیررقابتی حضور می یابند؟

بخش رقابتی و سالن لومیر نمی تواند میزبان همه فیلمسازان باشد. همه می خواهند فیلمشان در کن نمایش داشته باشد و ما نیز می خواهیم از آنها استقبال کنیم. نمی توان فیلم های کن را تنها محدود به بخش رقابتی اصلی و نوعی نگاه کرد. بخش نمایش های ویژه چند سال پیش پایه گذاری شد و اکنون فضایی ایجاد شده تا فیلمسازان شناخته شده دیگر بتوانند آثارشان را در بخش غیررقابتی همراه با مراسم فرش قرمز و در سالن بزرگ «دبوسی» جشنواره رونمایی کنند. 

* آیا نتفلیکس به کن بازخواهد گشت؟

سال گذشته نتفلیکس باید با فیلم «۵ همخون» ساخته «اسپایک لی» به کن بازمی گشت و «اسپایک لی» هم  رئیس هیات داوران بخش رقابتی بود. در صورتی که کمپانی نتفلیکس بپذیرد آنها به جشنواره بازخواهند گشت و ما از آنها استقبال می کنیم. تصمیم با آنهاست. 

با این وجود، فیلم های بخش رقابتی باید در فرانسه اکران شوند. قانون ما این است که برنده نخل طلا و فیلم های بخش رقابتی اصلی باید در فرانسه و برای مخاطبان نمایش داده شوند. پس از یک سال فاجعه بار در سینما، حمایت از سالن های سینما بیش از هر زمان، امری حیاتی است. 

* چه پروتکل های بهداشتی ویژه ای برای جشنواره در نظر گرفته اید؟

مشابه با همه رویدادها با تجمع بیش از هزار نفر، جشنواره کن نیز برای کسانی قابل دسترس است که دارای کارت سلامت هستند، یعنی افرادی که به طور کامل واکسینه شدند، تست PCR آنها منفی شده و نسبت به ویروس کرونا ایمنی دارند که تاریخ آن به حداقل ۱۵ روز گذشته تا حداکثر شش ماه گذشته بازمی گردد. همچنان نباید ویروس کرونا را فراموش کرد و باید زدن ماسک و احترام به دیگران را ادامه دهیم.

* چه تغییرات دیگری در جشنواره کن در راه است؟

فرآیند مدرن سازی جشنواره را آغاز کردیم و در گام نخست یک انجمن بین المللی با عنوان «Amis du Cinema» (دوستان سینما) ایجاد کردیم که علاوه بر داشتن یک صندوق مالی، هدف آن دنبال کردن اقداماتی در جهت دستیابی به برابری جنسیتی در این رویداد سینمایی است. همچنین بزرگداشتی برای «اولویا دی هاویلند» بازیگر برجسته سینما به عنوان اولین زن در راس هیات داوران کن در سال  ۱۹۶۵، برپا خواهد شد. «پیر لسکیور» رئیس جشنواره کن نیز اعلام کرده تمایل دارد یک زن جانشین او شود. تنوع نژادی نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است و  همانطور که به یاد دارید، سال گذشته «اسپایک لی» به عنوان اولین سیاه پوست به عنوان رئیس هیات داوران بخش رقابتی کن انتخاب شد. کن یک جشنواره فرانسوی نیست بلکه جشنواره ای بین المللی و جهانی است.