برايم واقعا تعجب‌برانگيز بود نمايشنامه‌يي كه درآميختن و جنگ بين چهار عنصر تشكيل‌دهنده نظام هستي را روايت مي‌كند چرا بايد با اصلاحات صفحه‌يي روبه‌رو شود!

پایگاه خبری تئاتر:  چندي پيش ناشر اختصاصي آثار بهرام بيضايي در ايران، آخرين نمايشنامه اين نويسنده را با عنوان «جانا وبلادور» براي بررسي به وزارت ارشاد فرستاد تا پس از طي شدن مراحل مجوز، نمايشنامه در اختيار علاقه‌منداني قرار بگيرد كه موفق به تماشاي اجراي اين اثر در امريكا نشدند. حالا مطلع شديم كه اين نمايشنامه با اصلاحات صفحه‌يي مواجه شده و نويسنده و ناشر به خاطر ضربه نخوردن به متن، حاضر به اِعمال اصلاحات نشدند. شهلا لاهيجي، مدير انتشارات روشنگران درباره سرنوشت «جانا وبلادور» و ديگر آثار بيضايي توضيحاتي داد

با توجه به اصلاحاتي كه به متن نمايشنامه «جانا و بلادور» وارد شد، گمان مي‌كنم اميدي به چاپ اين اثر در ايران نباشد...

متاسفانه هر چه تلاش كرديم تا توضيح بدهيم شخصيت‌هاي داستان، اسطوره‌يي و سمبليك هستند، گوش شنوايي پيدا نكرديم. برايم واقعا تعجب‌برانگيز بود نمايشنامه‌يي كه درآميختن و جنگ بين چهار عنصر تشكيل‌دهنده نظام هستي را روايت مي‌كند چرا بايد با اصلاحات صفحه‌يي روبه‌رو شود! اميدوارم روزي برسد تا اثر ارزشمندي كه بارها در آن سوي دنيا اجرا شده و دنيا آن را تحسين كرده، منتشر كنيم و از خواندنش محروم نشويم.

در جايي عنوان كرده بوديد اگر اين اثر امكان چاپ پيدا نكند شايد در فضاي مجازي آن را منتشر كنيد. آيا واقعا قصد انجام اين كار را داريد؟

هنوز به طور قطعي مشخص نيست اما امكان دارد با ناشرين بين‌المللي همكاري كنيم. براي مخاطبان داخل ايران هم كه امكان خريد كتاب را ندارند، به صورت رايگان در فضاي مجازي منتشر كنيم. اما درحال حاضر براي اينكه اثري از بيضايي داشته باشيم، قصد داريم نمايشنامه‌هاي ضيافت، ميراث و سلطان مار كه پيشتر در ديوان نمايش يك و دو چاپ شده بودند، به صورت نمايشنامه‌يي مستقل منتشر كنيم.

دليل خاصي براي انتشار دوباره آنها داريد؟

بالارفتن هزينه‌هاي چاپ كتاب در ايران روي تغيير قيمت كتاب‌ها بي‌تاثير نبوده. با آقاي بيضايي صحبت كرديم تا به خاطر هزينه بالاي ديوان نمايش، تعدادي از داستان‌هاي اين مجموعه را جداگانه منتشر كنيم تا با قيمت كمتري در اختيار علاقه‌مندان آثار بيضايي قرار گيرد.

انتخاب اين سه داستان از ديوان نمايش بر چه اساسي بوده؟

«سلطان مار» از داستان‌هاي قديمي ايران است اما دليل خاصي براي انتخاب داستان‌ها نداشتيم. ضمن اينكه سه نمايشنامه ديگر بيضايي با عناوين «مجلس شبيه»، «داستان باورنكردني» و «سفر به شب» دردست حروفچيني است. به محض اينكه حروفچيني تمام شود براي گرفتن مجوز به ارشاد مي‌فرستيم. البته اميدوارم به سرنوشت «جانا وبلادور» دچار نشوند.