اعضای جوان کمپانی manual cinema پس از اجرای شب نخست و استقبال تماشاگران نشان داد از نظر تکنیک اجرا صحبت‌های جذابی برای نمایشگران و علاقه‌مندان ایرانی خواهد داشت.
پایگاه خبری تئاتر:  مجموعه تئاترشهر روز گذشته(28 شهریور) میزبان برگزاری کارگاه آموزشی برای آشنایی هنرمندان ایرانی با شیوه اجرایی یکی از پرتماشاگرترین نمایش‌های خارجی حاضر در جشنواره تئاتر عروسکی بود.

گروه آمریکایی حاضر در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی، روز گذشته جمعه – 28 شهریورماه – کارگاه آشنایی با شیوه اجرایی برگزار کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که دبیر این رویداد از ابتدا اعلام کرده بود در جریان برگزاری جشنواره از کارگاه‌های آموزشی کسالت‌ آور خبری نخواهد بود.

اعضای جوان کمپانی manual cinema اما پس از اجرای شب نخست و استقبال تماشاگران نشان داد از نظر تکنیک اجرا صحبت‌های جذابی برای نمایشگران و علاقه‌مندان ایرانی خواهد داشت.

تجربه‌ای که به گفته یکی از اعضای گروه پس از سه سال تلاش برای به تکامل رسیدن این نمایش سایه و تلفیق آن با بعضی تکنیک‌های سینمایی بدست آمده است.

سارا فورنیس، از اعضای گروه؛ شیوه اجرا و استفاده از ابزار مختلف را برای شرکت کنندگان در کارگاه توضیح داد و نکته جالب این بود که اشاره کرد یکی از مهترین وسیله‌های مورد استفاده گروه – over head - که کار بزرگنمایی سازه‌های کاغذی روی پرده را برعهده داشت قرار بود توسط مسئولان دانشگاه شیکاگو به زباله‌ها سپرده شود اما گروه درخواست می‌کند برای تکمیل پروژه از آن‌ها استفاده کند.

این هنرمند جوان گفت: در طول اجرا از 400 عروسک استفاده می‌کنیم که بیشتر از 2 تا 3 ثانیه روی پروجکشن نمی‌افتد. عروسک‌هایی بسیار کوچک که با کاغذ مشکلی درست شده و روی صفحه بزرگنمایی می‌شود و تهیه آن‌ها آسان و البته ارزان است.

فورنیس همچنین در طول برگزاری این جلسه به سوال‌های هنرمندان نیز پاسخ می‌گفت به ویژه اینکه چرا گروه به استفاده از چهار over head نیاز دارد که پس از توضیحات مشخص شد برای افزایش سرعت تعویض صحنه‌ها روی پرده گروه به این تعداد ابزار نیاز دارد.

او که هم‌زمان به عنوان بازیگر نیز با گروه همکاری دارد؛ در پاسخ به این سوال که چرا مراحل اجرا و تعویض صحنه‌ها روی صحنه به نمایش گذاشته می‌شود، اظهار داشت: هدف ما به نمایش گذاشتن فعالیت‌هایی است که گروه برای تعویض صحنه‌ها و ادامه اجرا با یک زمان‌بندی مشخص به نمایش می‌گذارد. اینکه بازیگران چطور تلاش می‌کنند در فضای کوچک محدود نباشند. همه آنچه با تلاش بازیگران و دیگر عوامل روی پرده کوچک اتفاق می‌افتد توسط یک دوربین فیلمبرداری شده و سپس روی پرده عریض می‌افتد تا امکان برقراری ارتباط با تعداد تماشاگران بیشتر فراهم شود.

بخش پایانی این کارگاه به شیوه استفاده بازیگران از ماسک‌ها، طراحی صحنه‌ها و استفاده از تکنیک‌های سینمایی همچون فلو – فوکوس، دیزالو و حرکت‌های دوربین در اجرای سایه روی پرده اختصاص یافت.

همچنین آهنگساز و یکی از نوازندگان گروه توضیحاتی درباره خلق افکت‌های صوتی و موسیقی متن نمایش بیان کرد.
سارا فورنیس، جولیا میلر و لیزی برایت به همراه گروه موسیقی نمایش AVA/ADA در این جلسه حضور داشتند.

رامین سیاردشتی، هما جدیکار، زهرا صبری، عادل بزدوده به همراه جمعی از هنرمندان و دانشجویان ایرانی ازجمله چهره‌های شناخته شده تئاتر عروسکی بودند که در سالن اصلی تئاتر شهر به پرسش و پاسخ با این گروه نشستند.