هادی عامل هاشمی کارگردان نمایش «خانواده آقای هاشمی» با اشاره به ویژگی های این اثر نمایشی عنوان کرد برای از سرگیری اجرای نمایش تابع قوانین خواهد بود.

پایگاه خبری تئاتر: هادی عامل هاشمی که به صورت مشترک با علی عامل هاشمی کارگردانی نمایش «خانواده آقای هاشمی» را بر عهده دارند درباره زمان از سرگیری اجرای نمایش گفت: چون نمایش ما در یک سالن دولتی به صحنه می رود تابع قوانین آنجا هستیم. به هرحال وقتی وارد یک بازی می شوید باید قواعد آن را هم بپذیرید. سالن های دولتی به این نتیجه رسیدند که بازکردن سالن های تئاتر تخلف است و زمانی که دستورالعمل ستاد مقابله با کرونا مبنی بر قرمز بودن تهران اعلام شده است باید تابع قوانین باشند.

وی ادامه داد: از این روز تصمیم بر این شد که همان دوهفته ای که برای تعطیلی فعالیت ها اعلام شده را در نظر بگیریم بنابراین تا یکشنبه هفته بعد یعنی تا ۲۷ تیر اجرا نخواهیم داشت. البته همین مدت آسیب زیادی به کار وارد شد هم از نظر روند تبلیغات ما بسیار متضرر شدیم و هم اینکه مخاطبمان را از دست دادیم و با بازگشایی سالن مدتی طول می کشد تا دوباره تماشاگران جذب کار شوند در حالی که استقبال از نمایش خیلی خوب بود. در زمینه هزینه ای هم که برای تبلیغات کردیم ضرر زیادی دیدیم و انگار پولمان را دور ریختیم. چون این نمایش کمدی است قرار بود تا قبل از محرم اجرا داشته باشیم اما با این شرایط از تعداد اجراهایمان هم کاسته می شود هرچند که قول مساعدت به ما دادند و حتی کمک هزینه دکور و لباس را هم به موقع پرداخت کردند تا اجرا سرپا شود.

عامل هاشمی یادآور شد: البته ما ریسک تعطیلی کار به دلیل کرونا را پذیرفته بودیم و می دانستیم که ممکن است نمایش با وقفه روبرو شود همانطور که این اتفاق در زمان تمرین های نمایش نیز رخ داد. ما تمریناتمان را از قبل از عید آغاز کردیم چون قرار بود اردیبهشت اجرا برویم اما تمرین ها ۴۶ روز به دلیل وضعیت گستردگی کرونا و قرنطینه تعطیل شد و همین مساله تمرینات را دچار فرسایش کرد. امیدوارم هفته آینده اجراها را به خوبی شروع کنیم و کار دوباره تعطیل نشود و همه اصناف بتوانند به فعالیت هایشان ادامه دهند.

وی درباره حضور مخاطبان در تئاتر عنوان کرد: معتقدم مخاطبان تئاتر آنقدر فرهیخته و باشعور هستند که اگر یکی از آنها احساس کند که علایم بیماری را دارد، خودش به تئاتر نخواهد آمد از این مطمئنم درصد گرفتن بیماری کرونا در سالن تئاتر خیلی پایین است و مسئولانی هم که معتقدند سالن های تئاتر و سینما منبع انتقال ویروس هستند از بی اطلاعی شان نسبت به این فضا است.

وی درباره ویژگی های نمایش نیز توضیح داد: نمایشنامه «خانواده آقای هاشمی» را برادرم علی نوشته و با هم به صورت مشترک کارگردانی آن را برعهده داریم. نمایش درباره خانواده ای است که در زمینه نمایش های ایرانی فعالیت می کنند، تعدادی از آنها در حوزه نمایش های شادی آور ایرانی مثل تخت حوضی و خیمه شب بازی فعال هستند و تعدادی دیگر از اعضای خانواده تعزیه خوان هستند از همین رو با هم اختلاف نظر دارند به خصوص اینکه محرم در حال نزدیک شدن است و برای تمرین در خانه با هم به مشکل برخورده اند و هرکس می گوید که نوبت ماست تمرین کنیم.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در پایان صحبت هایش متذکر شد: این نمایش به شکل کنایی وضعیت تئاتر ایران مخصوصا نمایش های ایرانی را نقد می کند. در این خانواده پدر و مادر فوت کرده اند و در خانه را از جا درآورده اند تا در فلزی برای خانه بگذارند پس فعلا در و پیکر ندارد و هرکس می تواند به این خانه رفت و آمد کند و یک بی سر وسامانی بر آنجا حاکم است. می توان گفت این خانواده نمونه کوچکی از جامعه است.

مسعود حجازی مهر، هادی عامل هاشمی، فهیمه باروتچی، علی عامل هاشمی، بهادر اورعی، سینا رازقی، فاطمه عباسی، سالار دریامج، فرشته قاسم پور، یاسمن رضازاده بازیگران این نمایش هستند.


منبع: خبرگزاری مهر
نویسنده: آروین موذن زاده