علی معینی هنرمند ایرانی مقیم خارج از کشور کارگاه پرفورمنس « از ایده تا گام پیش از اجرا» را در ترکیه برگزار می‌کند.

پایگاه خبری تئاتر:  این کارگاه 28 آذر تا 5 دی ماه امسال در یکی از پلاتوهای شهر استانبول برگزار می‌شود.

سونیا سنجری مدیر برگزاری این کارگاه گفت: این کارگاه به مدت هشت روز برگزار می‌شود و هر روز بر یک ایده کار می‌کنیم، آن را پرورش می‌دهیم و به مرحله قبل از اجرا می‌رسانیم. روز آخر هم از هنرمندان تئاتر ترکیه دعوت می‌کنیم تا در جریان نتیجه کارگاه قرار بگیرند.

به گفته او، در این کارگاه، بسته به افراد شرکت کننده و چگونگی پیشرفت آن روی مطالبی چون یافتن ایده، فهم و توسعه‌ی مواد خام موجود در رفتار، ترکیب‌بندی قطعه، جایگزین‌های خلاقیت در خلق اثر، جایگزین‌های معنی در خلق اثر، شروع از صفر، فهم ارتباط اجرا و اجرا کننده، ارتباط عناصر موجود درون اجرا کننده و مابین اجرا کنندگان، فهم و تجربه‌ی اتفاق، بدن به مثابه‌ی راهبر، نقصان به مثابه‌ی ابزار و ... کار خواهد شد.

او ادامه داد: اگر نتیجه کار خیلی براساس رویداد محور نباشد‌، ممکن است در ایران هم اجرا داشته باشیم و احتمالا دو اجرا خواهیم داشت.

سنجری درباره شرکت کنندگان در این کارگاه هم به ایسنا گفت: ترجیح ما برای این است که همسفران‌مان از ایران انتخاب شوند. مشخص نیست این کارگاه برای هنرجویانی برگزار می‌شود که قبلا تجربه پرفورمنس داشته‌اند یا نه، چون مهم این است که شرکت‌کنندگان یکدست باشند. به هر حال برنامه علی معینی قابل تغییر است. بعد از ثبت نام و بر اساس ویژگی‌های هنرجویان و تجربیات و مطالعاتشان، برنامه دقیق کارگاه را مشخص می‌کنیم.

به گفته او، از آنجا که سفر به ترکیه به ویزا نیاز ندارد، متقاضیان می‌توانند تا آخرین روزهای پیش از سفر، ثبت نام کنند اما هر کس زودتر ثبت نام کند، می‌تواند هزینه کارگاه را به صورت قسطی بپردازد. این کارگاه با هزینه 500 یورو و برای 12 تا 18 هنرجو برگزار می‌شود.

کارگاه نامبرده به کوشش موسسه گردشگری «ژیوار» و به عنوان یکی از برنامه‌های فرهنگی این موسسه برپا خواهد شد.

این موسسه گردشگری پیش از این هم کارگاه‌های دیگری را با حضور نغمه ثمینی و حسن معجونی دیگر هنرمندان تئاتر در ترکیه و گرجستان برگزار می‌کند.

سنجری در توضیح این کارگاه‌ها گفت: Creative tour یکی از گونه‌های تورهای بین‌المللی است که ما در این جا به عنوان تورهای هنری از آن‌ها یاد می‌کنیم. هدف این تورها فاصله گرفتن از تورهای روتین وتمرکز بر روی فعالیت‌های هنری و تبادلات فرهنگی است. این سفرها خارج از ایران سال‌هاست که در حال اجراست، اما در ایران بسیار کمرنگ است.

وی افزود: با بالا رفتن قدمت شرکت گردشگری «ژیوار» و طبیعتا بالا رفتن توانایی اجرا و البته دغدغه‌های فرهنگی بنیان‌گذاران «ژیوار»، جای خالی این سفر ها در تورهای‌مان به شدت احساس شد. بنابراین شروع به آغاز فعالیت در این زمینه کردیم. غیر از نگاه هنری، تجربه‌ی گردشگری هم برای برگزاری این تورها بسیار لازم است.

سنجری مهم ترین مسئله این تورها را پیوند زدن سفر با کار خلاقه‌ی هنری دانست و خاطرنشان کرد: در غیر این صورت، سفر ضرورتی ندارد. بعد از تحقیقات اولیه در مورد این گونه از سفرها با طیف گسترده‌ای از موضوعات مواجه شدیم که بخشی از آن به علت بکر بودن این گونه‌ی سفرها است.

در آغاز ما از علایق خود شروع کردیم و هر کدام از همکاران مجموعه با توجه به علاقه و توانمندی خود سفر خاصی را طرح ریزی کردند. نگرانی ما در مورد گذشتن زمان برای فهم بیشتر این نوع سفرها پس از برگزاری اولین سفر و استقبال قابل توجه علاقمندان مرتفع شد.

سفر فوق از مجموعه‌ی سفرهای هنری برای علاقمندان به تئاتر، سینما، موسیقی و هنرهای تجسمی طراحی شده است.

علی معینی هنرمند تئاتر متولد 1353 شیراز، فارغ التحصیل بازیگری از دانشگاه سوره، فارغ‌التحصیل «آفرینش حرکت مدار و تحقیق در رقص معاصر» از Forum Danca پرتقال، فارغ التحصیل « پرفرمانس » از Center National de danse contemporain فرانسه است.

از سوابق اجرایی معینی به عنوان پرفرمر (اجراگر) و بازیگر می‌توان به نمایش‌های «زندگی متناقض نمای من»، «تنها خدا می‌تواند بیدارم کند» کار محمد عاقبتی، «دستی نام تو را بر ماه نوشته است» کار مریم معینی، «روز تولدت را به یاد آر» کار محمد عباسی، «تک سلولی‌ها» کار جلال تهرانی، «تجربه‌های اخیر»، «رقص روی لیوان‌ها»،«قصه‌های در گوشی» آثار امیررضا کوهستانی و «تابستانی‌ها» کار دانیال طیبیان اشاره کرد.

علی معینی در خارج از کشور نیز در سه سال گذشته تجربیات بسیاری در حوزه طراحی داشته است.