با وجود پیک‌های مکرر کرونا در کشور که از ابتدای سال ۱۴۰۰ سالن‌های سینما را بارها به خاموشی کشاند، در همین چهار ماه گذشته بیش از ۲۵ فیلم سینمایی جدید در مراحل مختلف تولید قرار داشته و به چرخه اکران نزدیک شده‌اند.

پایگاه خبری تئاتر: سازمان سینمایی از ابتدای اردیبهشت‌ماه امسال - که تقریبا زمان شروع جدی فعالیت‌های اداری بود - تا اوایل تیرماه برای ۲۶ فیلم سینمایی مجوز ساخت صادر کرد که برخی از آن‌ها هم‌اکنون در مرحله فیلمبرداری یا پست پروداکشن هستند. البته این‌ ۲۶ فیلم جدا از آن تعدادی است که از سال قبل مجوز ساخت گرفته بودند.

در بین فیلمسازانی که در این دوران کرونا فیلم‌هایشان را کلید زدند و هنوز در حال فیلمبرداری یا انجام مراحل پس از تولید هستند به مانی حقیقی، وحید جلیلوند، فرزاد موتمن، رضا میرکریمی،  بهروز شعیبی و مسعود کیمیایی می‌توان اشاره کرد.

البته در این چند ماه علاوه بر فیلم‌های بلند سینمایی، فیلم‌های کوتاه و مستند زیادی هم در همین شرایط کرونایی ساخته شدند که در این گزارش اسامی و روند تولید برخی از آن‌ها مرور می‌شود.

«تفریق»

مانی حقیقی هشتمین فیلم سینمایی خود را نیمه‌های اسفندماه سال ۱۳۹۹ و کمی پس از آنکه خودش از کرونا بهبودی یافت کلید زد. او فیلمنامه «تفریق» را با امیرضا کوهستانی - از کارگردان‌های سرشناس تئاتر - نوشته و فیلمبرداری آن را هم  اخیرا به پایان رسانده است.

«تفریق» این روزها در حال تدوین است و گویا مراحل فنی طولانی هم خواهد داشت. در خبرهای این فیلم فعلا ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده به عنوان بازیگران اصلی معرفی شده‌اند. 

«نگهبان شب»

جدیدترین فیلم رضا میرکریمی هم سال گذشته کلید خورد ولی از این فیلم نیز همانند «تفریق» و «شب‌، داخلی، دیوار» وحید جلیلوند که  مرداد سال قبل کلید خورد، خبرهای چندانی منتشر نشده است.

میرکریمی اواخر فروردین امسال در حالی که حدود دو هفته تا پایان فیلمبرداری باقی مانده بود در پی گسترش ویروس کوید ۱۹ و افزایش آمار مبتلایان به کرونا، فیلمبرداری «نگهبان شب» را متوقف کرد تا شرایط برای کار کمی بهتر شود. 

در این فیلم محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان و ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد (حضور افتخاری) بازی کرده‌اند. همچنین تعدادی از بازیگران «نگهبان شب» با انتشار فراخوان انتخاب شده‌اند.

«شبگرد» 

تازه‌ترین فیلم فرزاد موتمن «شبگرد» نام دارد که فیلمبرداری آن نیمه‌های تیرماه به پایان رسید.

امیر آقایی، روشنک گرامی، مهشید افشارزاده و امیرحسین فتحی از جمله بازیگران این فیلم هستند و این روزها مراحل فنی آن برای شرکت در جشنواره‌های داخلی و خارجی انجام می‌شود.

«ملاقات خصوصی»

امید شمس، کارگردان «ملاقات خصوصی» یکی از فیلم اولی‌های امسال سینماست که پیش‌تر در عرصه فیلم کوتاه فعالیت داشته است. در این فیلم که طبق خبرهای رسمی گروه، فیلمبرداری‌اش باید شروع شده باشد، پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین‌فر بازی می‌کنند.

امیر بنان یکی از تهیه‌کننده‌های فیلم «خورشید» مجید مجیدی، تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده دارد.

«گنجشک»

یکی دیگر از فیلم اولی‌های امسال سهیل کریمی است که نخستین تجربه کارگردانی خود را با بازی عباس غزالی و شیدا خلیق جلوی دوربین برده است.

تدوین «گنجشک» - که درباره یک زندگی یک زوج جوان است - تمام شده و اخیرا به ساخت موسیقی و صداگذاری رسیده است.

«اینان»

رهبر قنبری به تهیه‌کنندگی علی برادری ساخت فیلمی با نام «اینان» را آغاز کرده که فیلمبرداری‌اش احتمالا تمام شده و در مراحل پس از تولید است. در این فیلم بیشتر، بازیگران جدید و نیز جمعی از بازیگران سینما و تئاتر خراسان حضور داشته‌اند.

«اینان» داستان جوانی است که برای یافتن یک عضو پیوندی برای برادرش راهی مشهد می‌شود و آنجا با عشقی زمینی درک دیگری از زندگی پیدا می‌کند.

«کوزوو»

«کوزوو» نام فیلمی کمدی به کارگردانی میثم هاشمی‌طبا و تهیه‌کنندگی حسن کلامی است که فرهاد آییش، بهاره کیان‌افشار، کورش تهامی، روشنک گرامی، سیاوش چراغی‌پور و هومن شاهی بازیگرانش هستند.

«کوزوو» هم از آن دسته فیلم‌هایی است که ابتدای امسال با توجه به افزایش شیوع کرونا با توقف موقت فیلمبرداری مواجه شد و خبر جدیدی از آخرین مراحل آماده‌سازی آن منتشر نشده است.

«بنیان‌های نگارگری ایران»

یکی از فیلم‌های در حال تولید این ماه‌ها، مستند «بنیان‌های نگارگری ایران» به کارگردانی محمدرضا اصلانی است که طبق خبرهای قبلی قرار بوده بخش‌های باقی‌مانده آن در مرداد ماه و پس از بهبود اوضاع کرونایی فیلمبرداری شود.  

این مستند محصول مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است و اصلانی درباره آن گفته است:‌ اسم این مستند را «بنیان‎‌های نگارگری ایران» گذاشتم تا بنیان‌های نقاشی را به تصویر بکشیم و نشان دهیم در نقاشی ایرانی هم مبانی هندسی- ریاضی وجود دارد و هم معانی فلسفی و عرفانی.

این مستندساز با اشاره به اظهارنظری از "آبراهام پوپ" که حدود ۱۶ جلد کتاب درباره هنر ایران دارد و معتقد است که ایرانی‌ها، نقاشی ندارند، اما در تزئین، آدم‌هایی قوی هستند گفته است: به نظر من، این دیدگاه توهین به یک ملت است اما هیچ کس اعتراضی به این نظر نکرده است. این مساله نشان می‌دهد که چقدر تفکر شرق‌شناسی در مورد هنر ایران، صوری و مبتنی بر نظرات کلاسیک و رنسانس اروپاست.

«ماه ‌بی‌بی»

محمدرضا اصلانی علاوه بر «بنیان‌های نگارگری ایران» اثر دیگری را با نام «ماه‌ بی‌بی» برای مرکز گسترش و البته این بار در مقام تهیه‌کننده ساخته است. 

«ماه بی‌بی» در مرحله فنی است و به زودی برای نمایش آماده می‌شود.

فریدون محرابی، مریم بوبانی، عباس مشهدی‌زاده، یارتا یاران، سیما بابایی و حمیرا نونهالی از بازیگران این فیلم هستند.

«مهمانی از دریای کارائیب»

یکی از فیلم‌های امسال سینمای ایران به کارگردانی یکی از بازیگران قدیمی و شناخته شده یعنی بهزاد فراهانی ساخته شده است.

فراهانی فیلمبرداری فیلم عاشقانه «مهمانی از کارائیب» را با فیلمنامه‌ای از حمیدرضا قطبی و تهیه‌کنندگی شهرام گیل‌آبادی به آخر راه رسانده است. 

رضا بابک، بیوک میرزایی، شقایق فراهانی، کامران تفتی،  رامین ناصرنصیر، مهناز غمخوار، فهیمه رحیم‌نیا، آذرخش فراهانی، علی میلانی، مهدی میامی، رامین پورایمان و شیرین تبریزی بازیگرانی هستند که در این فیلم بازی کرده‌اند.

«خانه شیشه‌ای»

یکی دیگر از تولیدات جدید سینما در سال ۱۴۰۰ فیلم «خانه شیشه‌ای» به کارگردانی امیر پورکیان و تهیه‌کنندگی امیر سیدزاده است که فیلمبرداری آن تمام شده است.

این فیلم با محوریت فعالیت پاپاراتزی‌ها و با بازی بهاره کیان‌افشار در نقش یک تهیه‌کننده موسیقی ساخته شده است.

در خلاصه داستان این فیلم امده است: «تاریخ تولید و انقضای هنرمند مردمی رو سرمایه امثال من مشخص می‌کنه...!»

«چهره به چهره»

از دیگر فیلم‌های جدید امسال به «چهره به چهره» هم باید اشاره کرد که براساس خبرهای منتشر شده احتمالا آخرین روزهای فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارد.

«چهره به چهره» به کارگردانی بابک بهرام‌بیگی و تهیه‌کنندگی مهدی کوهیان در کاشان ساخته می‌شود و با بازی هانیه توسلی، رضا بهبودی، خیام وقار، مهتاب ثروتی، شایسته سجادی، حسام رضائیان و با حضور شبنم مقدمی همراه بوده است.

«زد و بند»

یکی دیگر از فیلم‌هایی که ساخت آن در ماه‌های گذشته به پایان رسیده و آماده اکران شده «زد و بند» است. 

این فیلم به کارگردانی داود نوروزی و تهیه‌کنندگی مقصود جباری موضوعی اجتماعی و ساختاری معمایی دارد. امین زندگانی، هنگامه حمیدزاده، همایون ارشادی، فریبا کوثری، محمد علی کیانی و سید مهرداد ضیایی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

همچنین مانی رهنما خواننده تیتراژ «زد و بند» با ترانه‌ای از علی روئین‌تن معرفی شده و بنیاد سینمایی فارابی هم یکی از سرمایه‌گذاران این فیلم است.

«انهدام»

بجز فیلم‌های بلند سینمایی، فیلم‌ کوتاه هم سال نسبتا پرکاری داشته و یکی از ساخته‌های جدید این بخش، «انهدام» به کارگردانی سامان خادم است.

خادم، نقاش و گرافیستی است که بعد از سال‌ها کار در سینما به عنوان دستیار و برنامه‌ریز، عکاس و مدیرصحنه اولین فیلم کوتاه خود را نوروز امسال ساخت.

داستان «انهدام» درباره حواشی زندگی یک استاد نقاش است.

«گرسنگی»

 فیلم‌کوتاه «گرسنگی» به کارگردانی میثم محمدخانی با نگاهی به فقر و قوانین ضد انسانی هم یکی دیگر از تولیدات فیلم کوتاه است که بهار امسال ساخته شد و نسیم ادبی و علیرضا مهران در آن بازی کرده‌اند.

«شناگر»

«شناگر» نام یک مستند دیگر است که مراحل فنی خود را پشت سر می‌گذارد و درباره الهام اصغری، اولین و تنها زن ایرانی است که توانسته مهم‌ترین رکورد شنا با لباس اسلامی و یک کتف بسته را به نام خود در گنیس ثبت کند.

این مستند به کارگردانی طهورا ابوالقاسمی و تهیه‌کنندگی مشترک با مهتاب کرامتی ساخته شده است. 

«شب دارکوب»

از دیگر فیلم‌هایی که مراحل فنی آن تمام و آماده اکران شده، «شب دارکوب» به کارگردانی ناصر قهرمانی است.

در این فیلم با نام پیشین «ظهرِ نیمه شب» مهدی حجوانی نقش اصلی را بازی کرده و در خلاصه داستان آن آمده است: «تهران شهری‌ بزرگ است که خورشید در شب‌های آن نمی‌خوابد.»

«احمد به تنهایی»

حسین مهکام که با ساخت فیلم‌های «بی‌حسی موضعی» و «آزادی مشروط» شناخته می‌شود، اخیرا فیلمبرداری جدیدترین فیلم خود با نام «احمد به تنهایی»  را به پایان برده است.

سهیل مستجابیان، محمود کلاری، بابک کریمی، سروش صحت، شاهرخ فروتنیان، علیرضا استادی و باران کوثری از جمله بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«احمد به تنهایی» قرار است پس از انجام امور فنی به فستیوال‌های بین‌المللی ارائه شود.

«بدون قرار قبلی»

 یکی دیگر از فیلمسازانی که در دوران کرونا تصمیم به ساخت فیلم جدیدی گرفت، بهروز شعیبی است.

او «بدون قرار قبلی» را با بازی مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا جلوی دوربین برده و خبرهای چندانی از مراحل کار آن منتشر نشده است، اما برساس آخرین خبرها احتمالا فیلمبرداری تمام و کارهای فنی مثل تدوین آغاز شده است. 

«بدون قرار قبلی» پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی با نگاهی به یکی از داستان‌های مصطفی مستور نوشته شده است.

شعیبی در حالی فیلم جدید خود را ساخته که دیگر فیلم او یعنی «روز بلوا» هنوز اکران نشده است.

«خط نجات»

فیلمبرداری این فیلم به کارگردانی وحید موسائیان و تهیه‌کنندگی آزیتا موگویی قرار بوده اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز شود ولی خبرهای بیشتری از آن منتشر نشده است.

«خط نجات» یک تریلر سیاسی - عاشقانه است که امیر آقایی و پگاه آهنگرانی به عنوان بازیگرانش معرفی شده‌اند.

این فیلم با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی تولید می‌شود.

«شهرک»

ساخت فیلم سینمایی «شهرک» به کارگردانی علی حضرتی و تهیه‌کنندگی علی سرتیپی ابتدای امسال آغاز شد، اما فیلمبرداری آن در اواخر فروردین با شیوع بیشتر کرونا برای مدتی متوقف شد. 

در این فیلم که با مشارکت بخش خصوصی و بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده، ساعد سهیلی، مهتاب ثروتی، کاظم سیاحی، شاهرخ فروتنیان، همایون ارشادی و مرتضی ضرابی بازی کرده‌اند.

«حبس مجرد»

فیلم سینمایی «حبس مجرد» به کارگردانی محمدحسام حدادیان هم از دیگر فیلم‌هایی است که مراحل فنی را پشت سرمی‌گذارد. 

«حبس مجرد» اولین فیلم بلند حدادیان است که سازندگانش قصد شرکت دادن آن را پیش از اکران در جشنواره‌های داخلی و خارجی دارند.

مهدی کوشکی، پیمان مقدمی، سیاوش چراغی‌پور، مهرداد ضیایی، یلدا عباسی، سیدجواد یحیوی و ثریا قاسمی از بازیگران این فیلم اجتماعی هستند. 

«علت مرگ:‌نامعلوم»

علی زرنگار که پیش‌تر به عنوان نویسنده فیلم‌های «بدون تارخ، بدون امضاء»، «مغز استخوان» و «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» مطرح بود، امسال فیلم سینمایی «علت مرگ:نامعلوم» را کارگردانی کرده است. 

این فیلم که در مرحله فنی پس از فیلمبرداری است، توسط مجید برزگر تهیه شده و بانیپال شومون، علیرضا ثانی‌فر، ندا جبرئیلی، علی‌محمد رادمنش و زکیه بهبهانی از جمله بازیگران آن هستند.

«پسران دریا»

افشین هاشمی امسال ششمین فیلم سینمایی خود را با نام «پسران دریا» بدون خبررسانی زیاد ساخت.

مراحل فنی این فیلم که تهیه‌کنندگی آن را بهروز نشان بر عهده دارد و بنیاد سینمایی فارابی هم در آن سرمایه‌گذاری کرده، تمام شده است. 

در «پسران دریا» مونا فرجاد، دو نوجوان به نام‌های یاسین حبیب‌پور و منیب بزرگ‌زاده از شمال و جنوب کشور به همراهِ پیام امیرعبدالهیان، حسن خلدون، علی بحری، آیسان حدّاد و افشین هاشمی بازی کرده‌اند.

«مرغ بیست میلیونی»

 «مرغ بیست میلیونی» نام فیلمی به کارگردانی حامد صلح‌میرزایی و تهیه‌کنندکی قدرت‌الله صلح میرزایی است که با یک گوشی آیفون فیلمبرداری آن انجام و در اردیبهشت ماه به پایان رسید. به پایان رسید.

این فیلم کمدی با حضور میرطاهر مظلومی و مهدی نامداری به عنوان شخصیت‌های اصلی داستان ساخته شده و یوسف صیادی، بهنوش بختیاری، آرش نوذری، داریوش سلیمی، مجید شهریاری، شهین تسلیمی و اسدالله یکتا از دیگر بازیگران آن معرفی شده‌اند.

«خائن کشی»

اواخر اردیبهشت‌ماه تدوین فیلم جدید مسعود کیمیایی با نام «خائن کشی» هم به پایان رسید. ‎‎تدوین این فیلم برعهده سپیده عبدالوهاب بوده و داستان آن گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد.

‎‌ فهرست بازیگران سی‌امین فیلم کیمیایی ترکیب عجیبی دارد که در نگاه اول نقش علی اوجی به عنوان تهیه‌کننده را در این مورد نمی‌توان بی‌تاثیر دانست.

 فرهاد آئیش، امیر آقایی، سارا بهرامی، پانته‌آ بهرام، مهران مدیری، پولاد کیمیایی، اندیشه فولادوند، حمیدرضا آذرنگ، سام درخشانی، الهام حمیدی، نرگس محمدی، نسیم ادبی، فریبا نادری و شکیب شجره بازیگران در «خائن کشی» بازی کرده‌اند.  

«دسته دختران»

منیر قیدی پس از ساخت «ویلایی‌ها» این روزها فیلم سینمایی «دسته‌ دختران» را در مراحل فنی پس از تولید دارد.

«دسته دختران» به تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری با نگاهی آزاد و بر اساس روایت‌های واقعی از مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر در دفاع مقدس ساخته و از هم‌اکنون متقاضی حضور در جشنواره فیلم فجر امسال معرفی شده است.

نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی و مهدی حسینی‌نیا از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

«دسته‌ دختران» - که بازنویسی فیلمنامه آن را ساناز بیان( نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر) انجام داده - محصول بنیاد سینمایی فارابی است.

«لایه‌های دروغ»

این فیلم به کارگردانی رامین سهراب محصولی مشترک میان ایران و فنلاند است که بخشی از فیلمبرداری آن مدتی متوقف مانده بود و خرداد ماه امسال در ایران به پایان رسید.

«لایه‌های دروغ» با بازی رامین سهراب، نادر فلاح، آرمان درویش، کامران تفتی، ارسلان قاسمی، ونوس کانلی، مجید سعیدی، میلاد میرزایی، روشنک گرامی و آنتی رینی ساخته شده و این روزها در حال تدوین و دیگر کارهای فنی است.

این فیلم متقاضی حضور در جشنواره فجر سال ۱۴۰۰ است.

بجز فیلم‌هایی که در بالا اشاره شده، فیلمبرداری «بهشت تبهکاران» به کارگردانی مسعود جعفری جوزانی هم طبق گزارشی که فارابی در تاریخ بیستم اردیبهشت منتشر کرد، باید پس از پایان ماه رمضان شروع می‌شد ولی خبری در این باره منتشر نشده است.

در این گزارش همچنین اشاره شده بود که فیلم سینمایی «بیرو» به کارگردانی مرتضی‌علی عباس‌میرزایی که با مشارکت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده، احتمالا برای شرکت در جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان یا جشنواره فیلم فجر آماده نمایش خواهد شد.

علاوه بر تمام این‌ها، در ماه‌های اخیر فیلمنامه‌های «معلم» به کارگردانی رضا آقایی، «دشت سبز» به کارگردانی علی قوی‌تن، «بچه بچه» به تهیه کنندگی تورج اصلانی و کارگردانی جابر رمضانی، « عموزادگان» به تهیه کنندگی ایرج تقی‌پور و کارگردانی دانش اقباشاوی، « رویا شهر» به کارگردانی محسن عنایتی، «کوچه مروی» به تهیه‌کنندگی محمدعلی نجفی و کارگردانی محمد رضا عرب، «نطق نویس» به تهیه‌کنندگی فرشته طائرپور و کارگردانی نگار آذربایجانی، «طپش دریا» به کارگردانی میرزا ابوالفضل عطار، «پلی در غبار» به کارگردانی مسعود مددی، «پرندگانی که خواب می‌بینند» به تهیه کنندگی و کارگردانی بهنام بهزادی موافقت شورای ساخت سازمان سینمایی را دریافت کرده‌اند ولی تاکنون اطلاعاتی درباره شروع تولید آن‌ها منتشر نشده است. 

///.