نمایش «دن کیشوت» اثر میخاییل بولگاکف به کارگردانی جواد مولانیا روی صحنه می‌رود.

پایگاه خبری تئاتر: نمایش «دن کیشوت» اثر میخاییل بولگاکف به کارگردانی جواد مولانیا آبان ماه روی صحنه می‌رود.

این نمایشنامه اولین بار در سال ۱۹۳۵ میلادی به چاپ رسید، این اثر که اقتباسی نمایشی از رمان دن کیشوت به قلم نویسنده‌ی اسپانیایی دن میگل د سروانتس ساودرا است، به نقد حکومت استالین می‌پردازد.

بولگاکف بعدها با رمان "مرشد و مارگاریتا" به شهرت جهانی دست یافت. این نویسنده‌ روسی که در ۲۶ سالگی پزشکی را رها کرده و به نویسندگی روی آورد از وی آثاری به نام چون "جنگ و صلح ، "نفوس مرده"، "مولیر"، "پتر کبیر"، "روزهای واپسین"، "باتوم" و ... را می‌توان نام برد.

نمایشنامه "دن کیشوت" به قلم میخاییل بولگاکف برای نخستین بار در ایران روی صحنه خواهد رفت.

بولگاکف در شخصیت‌پردازی دن کیشوت، قهرمان اصلی نمایشنامه، برخلاف اقتباس‌های نمایشی و سینمایی دیگر که عموما شخصیتی یک‌بُعدی از این قهرمان به نمایش گذاشته‌اند و بیش‌تر بر جنبه‎ کمیک شخصیت دن کیشوت تأکید کرده‌اند، شخصیتی چند وجهی خلق می‌کند که جنبه‌های هجوآلود، کمیک و تراژیک قهرمان سروانتس را همزمان داراست و مانند رمان سروانتس در فضایی از همدردی و دلسوزی به حرکت درمی‌آید؛ پهلوانی رمانتیک که با خیال‌پردازی و اعتقاد راسخش سبب شکل‌گیری کنش‌های نمایش می‌شود.

جواد مولانیا، بازیگر، کارگردان و مجری پیش از این نمایش "آمادئوس" نگاهی به زندگی ولفگانگ آمادئوس موتزارت را به صورت چهارزبانه در تالار حافظ و نمایش موزیکال "هوراشیو" پارودی هملت را در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه برده است.

نمایش "دن کیشوت"، به ترجمه عارفه قیدی، بازنویسی و کارگردانی جواد مولانیا، در آبان ماه سال جاری در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه می‌رود و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.