مدیر تئاتر شهر از هنرمندان تئاتر خواست نگران تعمیرات این مجموعه نباشند و تاکید کرد طرح کم شدن سالن‌های بلک باکس تئاتر شهر، در حد یک ایده است و فعلا قطعی نشده است.

پایگاه خبری تئاتر: پریسا مقتدی با اشاره به سخنان روز گذشته مدیر دفتر طرح‌های عمرانی مبنی بر کم شدن سالن‌های بلک باکس تئاتر شهر توضیح داد: سخنان مهندس معمار بر اساس یکی از جلسات ابتدایی است که قبلا با حضور معاون هنری داشتیم و این پیشنهاد مطلقا به معنای حذف فضاهای فیزیکی تئاتر شهر و کم شدن فرصت‌های اجرایی گروه‌های نمایشی نیست، بلکه مبنای این ایده، ضریب ایمنی بسیار پایین سالن‌های بلک باکس تئاترشهر است.

او یادآور شد: ناامن بودن سالن‌های بلک باکس تئاتر شهر موضوع تازه‌ای نیست. همه ما در این سالن‌ها اجرا داشته‌ایم و گهگاه با مشکلاتی روبرو شده‌ایم و خدا را شکر که تا به امروز در این مجموعه عارضه جانی نداشتیم. بنابراین مجموعه این تجربیات، ما را بیشتر به این سمت می‌برد که باید نسبت به تردد هنرمندان و تماشاگران و کارکنان تئاتر شهر بیشتر توجه کنیم.

او اضافه کرد: در آن جلسه آقای مرادخانی یادآور شد که تئاترشهر در آغاز برای این حجم فعالیت و رفت‌وآمد ساخته نشده است. بلکه به مرور زمان و به تناسب نیاز روز، این سالن‌ها اضافه شده است اما با توجه به قدمت 40 ساله این مجموعه و فرسودگی آن، بهتر است از تعداد سالن‌هایش کاسته شود و همین گفته‌ها، مبنایی برای صحبت مهندس معمار شد.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: آنچه نهایتا آقای مرادخانی مایل به انجام آن است، کم شدن فضاهای اجرایی نیست. همچنان که ایشان تأکید دارد به سرعت کارگروهی از هنرمندان بنام تئاتر و دوستان خانه تئاتر تشکیل شود و به سرعت کلیه مشکلات، معایب و محاسن این ایده را بررسی کند تا در نهایت به نتیجه‌ای برسیم که بیشترین منفعت و کمترین آسیب را از نظر ایمنی و هنری برای خانواده تئاتر در بر داشته باشد.

مدیر تئاتر شهر با بیان اینکه نگرانی هنرمندان تئاتر را درک می‌کند، افزود: از همه خانواده تئاتر می‌خواهم نگران نباشند چون طرح کم شدن سالن‌ها به عنوان یک ایده مطرح شده است و حتما هر تصمیمی در این زمینه با مشورت اهالی تئاتر خواهد بود، اما فرسودگی، مستهلک بودن و حجم زیاد فعالیت ساختمان تئاتر شهر را هم فراموش نکنیم.

او که امروز 16 مهرماه گفت‌وگوی دیگری با علی مرادخانی معاون هنری داشته است، اضافه کرد: در این گفتگو از آقای مرادخانی درخواست کردم که اگر بنا به ضرورت، سالنی از مجموعه تئاتر شهر کم شود، به موازاتش سالن دیگری در بیرون این مجموعه اضافه شود.

مقتدی درباره زمان آماده شدن طرح نهایی تعمیرات تئاتر شهر توضیح داد: این طرح به زودی مشخص خواهد شد. البته الان که در حال تخریب هستیم، اصلا جای نگرانی ندارد چون ایده کم شدن سالن‌ها، هیچ تأثیری در عملیات تخریب ندارد زیرا به هر حال باید این عملیات انجام شود، اما امیدوارم نهایتا تا 10 روز آینده به طرح نهایی برسیم.

مدیر تئاتر شهر درباره زمان شکل‌گیری کارگروه نیز توضیح داد: این کارگروه در اسرع وقت تشکیل خواهد شد. البته ما روز دوشنبه 14 مهرماه جلسه‌ای با معاون اداری مالی وزارت ارشاد داشتیم و نطفه این کارگروه در آن جلسه بسته شد. در آن جلسه آقای مسافرآستانه به عنوان یکی از مشاوران هنری تئاتر شهر و مدیر اسبق مرکز هنرهای نمایشی، در کنار آقای عبدالخالق مصدق ناظر پروژه، آقای علیرضا نادری به نمایندگی از خانه تئاتر، آقای طاهری، مدیر اداره کل هنرهای نمایشی، خانم کتایون فیض مرندی به عنوان مشاوری دیگر و بنده حضور داشتیم و نکات خود را مطرح کردیم، اما قرار است کارگروه با دعوت از خبرگان بیشتری از هنرمندان تئاتر تشکیل شود.

مقتدی درباره انتخاب عبدالخالق مصدق به عنوان ناظر این پروژه نیز گفت: ایشان علاوه بر تخصص در حوزه نور، در ده دوازده سال گذشته به طور جدی در حوزه فعال‌سازی، نوسازی و احداث سالن‌های نمایش تجربه داشته‌ است. البته ما از آقای سیامک احصایی هم دعوت کردیم که در کنار پروژه باشد اما متأسفانه ایشان به دلیل مشغله‌هایشان نتوانستند در آن جلسه با ما همراه شوند.

او ادامه داد: بعد از آن جلسه به اتفاق دوستان بازدیدی از مراحل تخریب تئاتر شهر انجام شد و در این بازدید به این نتیجه رسیدیم که باید تمام مراحل قانونی طی شود و آقای مصدق به عنوان ناظر، نظارتی جدی و قانونی داشته باشد و هیچ تصمیمی بدون تأیید ایشان صورت نگیرد. پیرو همین قضیه گفت‌وگویی با آقای طاهری و مشاور معاونت هنری هم داشتیم و آقای نادری هم اعلام کرد به سرعت جلسه‌ای در هیأت مدیره خانه تئاتر برگزار می‌شود تا آن‌ها هم به نقطه مشترکی درباره حضور آقای مصدق برسند تا با تأیید مجدد خانواده تئاتر، دوست ناظر به شکل رسمی و قانونی از سوی معاونت هنری هم مورد تأیید و حمایت باشد تا با مشکلات کمتری مراحل را پیش ببریم.

این بازیگر تئاتر درباره وضعیت بودجه ترمیم تئاتر شهر و چگونگی نظارت بر هزینه‌کرد این بودجه تصریح کرد: تا جایی که مطلع هستم، این بودجه جزو بودجه‌های عمرانی است که برای تئاتر شهر در نظر گرفته شده و به واسطه دفتر طرح‌های عمرانی هزینه می‌شود. از ناظر انتخابی خود نیز خواسته‌ایم تا تمام تجهیزات متناسب با استانداردهای روز دنیا انجام شود. البته ممکن است برخی خواسته‌های ما به لحاظ فنی امکان‌پذیر نباشد. با این حال، حفظ و ارتقاء سالن‌های فعلی باید در حد استانداردهای روز دنیا باشد.

او همچنین با اشاره به طرح برخی از نظرات مبنی بر شروع تعمیرات تئاتر شهر در زمانی نامناسب، توضیح داد: من همه این نگرانی‌ها و واگویه‌ها را شنیده‌ام و از دوستان تئاتری می‌خواهم ما را باور داشته باشند و همراه‌مان باشند. هدف همه ما ارتقاء استانداردهای سالن‌های تئاتر شهر است و مهمترین نکته این است که همه با انرژی مثبت و نگاهی دلسوزانه کمک کنیم تا این اتفاق به بهترین شکل رخ بدهد.

پریسا مقتدی گفت: به نظر می‌رسد در شرایط فعلی اراده‌ای ملی و نگرانی در سطح مدیران ارشاد مبنی بر بهبود اوضاع تئاتر شهر وجود دارد و امیدوارم با همکاری بیشتر دفتر طرح‌های عمرانی به این هدف برسیم.

مدیر تئاتر شهر اضافه کرد: همین جا و از طریق همین تریبون رسمی همچنان خواستار همکاری بیشتر این دفتر هستم. البته در این مدت، انصاف، همت، اراده و جوانمردی آقای معمار را در این پروژه شاهد بودم و متوجه شدم این پروژه برای ایشان پروژه‌ای ملی است اما خواهش می‌کنم متوجه باشند این پروژه در خانواده تئاتر که خیلی مناسبات اداری جوابگویشان نیست و با روح و جان خود برای تئاتر شهر مایه می‌گذارند، نیازمند جدیت و موشکافی یک هنرمند تئاتر است.

او ادامه داد: در جلسات آغازین ما خانم فاطمه معتمدآریا هم حضور داشت و اشاره می‌کرد که تمام زندگی، نوجوانی و جوانی‌اش را در این مجموعه سپری کرده و تئاتر شهر برایش از خانه شخصی‌اش مهمتر است. به دلیل همین حساسیت‌هاست که من از دفتر طرح‌های عمرانی می‌خواهم نسبت به این مجموعه با انرژی دیگری همکاری کنند. از سوی دیگر حساسیت، نگرانی و دقت‌نظر مدیر اداره کل هنرهای نمایشی را هم می‌بینم و شاهدم که آقای طاهری تأکید دارد نظارت جدی صورت هم از نظر ساخت و ساز و هم به لحاظ هنری صورت بگیرد. امیدوارم با بودن تمامی این افراد و همراهی و همدلی خانواده تئاتر و انرژی مثبتی که به ما می‌دهند، در کنار دقت نظر و گوشزد کردن موارد احتمالی، این تجربه مانند تجربیات قبلی نباشد و پس از پایان پروژه، همه با لذت و خوشحالی به آن بنگریم.