نمایش «مهاجران» نوشته اسلاومیر مروژک به کارگردانی مهرداد خامنه‌ای از 30 مهرماه در خانه نمایش آغاز خواهد شد.

پایگاه خبری تئاتر: اولین اجرای این نمایش در روز چهارشنبه 30 مهرماه ویژه خبرنگاران و عکاسان بر صحنه خواهد رفت و از پنجشنبه اول آبان ماه، هر شب ساعت 18.30 دقیقه، خانه نمایش میزبان تماشاگران «مهاجران» خواهد بود.

تمرینات این نمایش از نیمه تابستان با حضور دو بازیگر آن، هوشمند هنرکار و محمد زراعتی شروع شده بود. این نمایش ماجرای زندگی دو مهاجر را، که هر یک به دلیل متفاوتی کشور خود را ترک کرده و زندگی مشترکی را در کشور میزبان از سر گرفته‌اند، روایت می‌کند.

فضای طنز و کمدی سیاه جاری در نوشته مروژک در این نمایش برجسته شده و مورد توجه بوده است.

خامنه‌ای تاکنون چندین بار روایت‌های مختلفی از نمایش «مهاجران» مروژک را در کشورهای مختلف اروپا و ایران روی صحنه برده است.

از جمله آخرین اجرای آن به روایت زنانه‌ای از «مهاجران» می‌پرداخت که بازیگران آن ناهید مسلمی و شیدا خلیق بودند و در تالار نمایش ارسباران به صحنه رفت. اما این نخستین بار است که او روایتی کاملا مردانه از نمایش «مهاجران» را روی صحنه می‌برد.

این روایت با توجه به حضور دو بازیگر مرد (هنرکار و زراعتی) تطابق کامل‌تری با نمایشنامه مروژک دارد.

اجرای جدید نمایش، دارای ویژگی‌ها و نکاتی کاملا متفاوت و تازه‌ نسبت به روایت‌های پیشین این نمایش است.

هنرکار علاوه بر بازی در این نمایش، مسئولیت طراحی صحنه و لباس را نیز برعهده دارد. یوریک کریم‌مسیحی پوستر و بروشور را طراحی کرده است، کارین کریم‌مسیحی عکاس این نمایش است و شیرین میرزانژاد نیز مسئولیت دستیاری کارگردان را برعهده دارد.

خامنه‌ای که سال‌ها در اروپا زندگی کرده است، از سال 2005 با ایده تئاتر چند زبانه و فراملیتی، نمایش‌های «شازده کوچولو» نوشته آنتوان دو سنت اگزوپری، «مهاجران» و «نردبان» را در نروژ و آلمان و چند کشور دیگر اروپایی روی صحنه برده است.

نمایش «نردبان» که اقتباسی از نمایشنامه «زاویه» نوشته غلامحسین ساعدی است کار آینده این گروه است که اواخر آذر ماه در تالار بزرگ نمایش ارسباران به صحنه خواهد رفت.