۲۲ فیلم راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر علیرغم انتقادها، از تنوع داستانی و مضمونی قابل قبولی برخوردارند. این تنوع شاید تنها دفاعیه‌ی هیات انتخاب برای معرفی آثار این بخش باشد.

پایگاه خبری تئاتر: سرانجام فهرست ۲۲ فیلم راه یافته به چهلمین جشنواره فیلم فجر مشخص شد. علیرغم اعتراض و انتقادهای فراوان به نظر هیات انتخاب در این دوره از جشنواره فجر، اما بررسی همین تعداد آثار راه یافته به بخش مسابقه، نشان می‌دهد که هنوز تنوع مضمون در میان آثار وجود دارد. به نوعی تنها راه دفاعی که هیت انتخاب برای معرفی آثار این بخش برای خود هنوز بازگذاشته است، انتخاب فیلم‌ها با موضوعات مختلف است.

مانند دوره‌های اخیر جشنواره فجر، اکثر آثار راه یافته در ژانر اجتماعی است که بیشترین فیلم تولیدی در سینمای ایران را به خودش اختصاص داده است. امسال علاوه بر فیلم‌های پرتعداد اجتماعی، ژانر ورزشی، اکشن و جنگی هم در میان آثار به چشم می‌خورد. در ادامه این گزارش به معرفی داستان‌ فیلم‌های حاضر در چهلمین جشنواره فیلم فجر پرداختیم:

 

جنگی و دفاع مقدس

«۲۸۸۸» 

(کارگردان: کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری) 

فیلم ۲۸۸۸

فیلم اول لیست اعلام شده جشنواره چهلم فجر به یک اثر جنگی اختصاص دارد که به گفته کارگردان آن تمام طول ۸ سال دفاع مقدس، از روز اول تا روز آخر جنگ را دربرمی‌گیرد. نام اولیه این فیلم «سوباشی» بوده که در روند ساخت به «۲۸۸۸» تغییر یافت. این فیلم یکی از آثار کنجکاوانه‌ی این دوره به شمار می‌رود که به احتمال زیاد به لحاظ فرمی شکل متفاوتی نسبت به دیگر آثار دارد. 

«دسته دختران» 

(کارگردان: منیر قیدی) 

فیلم دسته دختران

منیر قیدی در «دسته دختران» راویِ مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم ابتدایی جنگ است. او با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه‌به‌خانه خرمشهر، اولین تصویرِ سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت را خلق کرده است. در واقع این فیلم روایتی از مقاومتِ زنان در روزهای آغازین جنگ است. 

«موقعیت مهدی» 

(کارگردان: هادی حجازی‌فر) 

فیلم موقعیت مهدی

فیلم موقعیت مهدی درباره شخصیت یکی از فرماندهان نامدار دفاع مقدس شهید مهدی باکری است که حجازی‌فر آن را در قالب یک مینی سریال چند قسمتی برای تلویزیون تولید کرده است. بر اساس تصمیم عوامل یک نسخه سینمایی این فیلم برای حضور در جشنواره فجر آماده نمایش شده است. موقعیت مهدی به عملیات‌های تحت فرماندهی شهید مهدی باکری می‌پردازد و نقش محوری او در پیروزی‌های رزمندگان در دفاع مقدس را به تصویر می‌کشد.

 

اکشن

«لایه های دروغ»

 (کارگردان: رامین سهراب)

فیلم لایه های دروغ

این فیلم روایت‌گر زندگی یک آتش‌نشان است که در در یک سانحه جان فردی را نجات می‌دهد و اتفاق‌هایی پس از این ماجرا برای او رخ می‌دهد. رامین سهراب علاوه بر کارگردانی این فیلم به عنوان بازیگر نقش اصلی نیز حاضر بوده است.

 

اجتماعی

«بدون قرار قبلی» 

(کارگردان: بهروز شعیبی) 

فیلم بدون قرار قبلی

بدون قرار قبلی، پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی در مقام کارگردان است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی نوشته شده است. شعیبی در پنجمین کار سینمایی خود به تهیه‌کنندگی محمود بابایی روایتگر داستان بازگشت یک هنرمند به کشور پس از سال‌ها دوری است تا به نوعی ادای دینی باشد به غم غربت هنرمندانی که سال‌ها در خارج از کشور زندگی کرده‌اند. 

«مرد بازنده»

 (کارگردان: محمدحسین مهدویان)

فیلم مرد بازنده

فیلم جدید محمدحسین مهدویان یک تریلر پلیسی است که جواد عزتی نقش اصلی آن را ایفا می‌کند. مهدویان در تجربه جدید خود به سراغ یک داستان متفاوت پلیسی جنایی رفته که از یکی از پرونده‌های مهم سال‌های نه چندان دور الهام گرفته است. فیلمنامه «مرد بازنده» براساس طرحی از حسین حسنی توسط ابراهیم امینی، حسین حسنی و محمدحسین مهدویان به نگارش درآمده است.

«برف آخر» 

(کارگردان: امیرحسین عسگری) 

فیلم برف آخر

«برف آخر» در شرایط سخت و سرد شمال کشور ساخته شده و نگاهی متفاوت به روزمرگی‌های یک دامپزشک دارد. عمده تصاویر این فیلم در برف و کولاک فیلمبرداری شده و شرایط تولید سختی را داشته است. پیش از این صحبت‌هایی مبنی بر حضور احسان علیخانی به عنوان سرمایه گذار و تهیه کننده در این ساخت این فیلم مطرح بود. 

«بی رویا» 

(کارگردان: آرین وزیردفتری) 

فیلم بی رویا

این فیلم سینمایی نخستین فیلم بلند هومن سیدی در مقام تهیه‌کننده است که آرین وزیر دفتری آن را کارگردانی کرده است. این فیلم داستانی ا[تماعی را دنبال می‌کند که میان یک زوج جوان اتفاق می‌افتد. این زوج با یک دختر بی‌نام و نشانی مواجه می‌شوند که زندگی آن‌ها را تحت الشعاع قرار می‎‌دهد. 

«خائن کشی» 

(کارگردان: مسعود کیمیایی) 

فیلم خائن کشی

«خائن کشی» سیامین فیلم مسعود کیمیایی در مقام کارگردان است. داستان آخرین فیلم مسعود کیمیایی پیرامون موضوع رفاقت و ‎مردمداری می‌چرخد و گذری به ماجرای ملی شدن صنعت نفت دارد که سکانس‌های مربوط به این رخداد تاریخی در روز ۲۹ اسفندماه همزمان با روز ملی شدن صنعت نفت فیلمبرداری شد. 

«دِرب» 

(کارگردان: سید هادی محقق) 

دِرب

این فیلم در استان کهگیلویه و بویراحمد و در روستاهای اطراف شهر سوق تصویربرداری شده و روایتگر مامور اداره برقی است که قرار است برق خانه‌ای تک و دور افتاده را وصل کند. در حقیقت «دِرب» داستان ۲ برادر معلول است که یکی از آن‌ها به هیچ وجه قادر به حرکت نیست ولی برادر دیگر تنها از ناحیه پا به پایین فلج مادرزادی است و او نان‌آور خانواده محسوب می‌شود. برق خانه آن‌ها دچار مشکل می‌شود برای سامان دادن به این وضعیت به دنبال مامور اداره برق می‌روند که اتفاقاتی رخ می‌دهد. 

«ملاقات خصوصی» 

(کارگردان: امید شمس) 

فیلم ملاقات خصوصی

فیلمنامه «ملاقات خصوصی» بصورت مشترک توسط امید شمس و علی سرآهنگ نوشته شده که روایتگر داستانی عاشقانه است. این فیلم داستان عشق دو جوان را در کشاکش زندگی شیرین به دور از هیاهوی شهر اتفاق می‌افتد را بیان می‌کند.

«نمور» 

(کارگردان: داوود بیدل) 

فیلم نمور

داستان «نمور» درباره خانواده‌ای است که پس از مدت‌ها به بهانه فوت شوهرِ خواهرشان به منطقه‌ای از شمال که محل تولدشان است، می‌روند و اتفاقی می‌افتد که آغازکننده قصه فیلم است. این فیلم اجتماعی، روایت متفاوتی از زندگی یک خانواده را تعریف می‌کند.

«ماهان» 

(کارگردان: حمید شاه‌حاتمی) 

فیلم ماهان

قصه این فیلم از یک اتفاق واقعی الهام گرفته شده است. ماهان به نویسندگی هامون قاپچی و زهرا شاه حاتمی، روایت زندگی یک بازیگر تئاتر است که پس از مدت‌ها می‌تواند نقش اصلی یک نمایش را روی صحنه ایفا کند، اما بیماری سرطان مسیر زندگی او را دستخوش تغییرات جدی می‌کند.

«شادروان» 

(کارگردان: حسین نمازی) 

فیلم شادروان

«شادروان» روایتی از یک ملودرام اجتماعی در بستر خانواده‌ای حاشیه‌نشین است. نمازی در فیلم تازه خود به سراغ یک سوژه اجتماعی طبقه پایین شهری رفته و قصه شیرینی را روایت می‌کند. 

«علف زار» 

(کارگردان: کاظم دانشی) 

فیلم علف زار

فیلمنامه علفزار با مضمونی اجتماعی، بر اساس داستان‌های واقعی به نگارش درآمده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی بهرام رادان که این روزها علاوه بر بازی به تهیه‌کنندگی آثار سینمایی هم روی آورده است، درامی اجتماعی و دادگاهی درباره یکی از پرونده‌های قضایی چند سال اخیر است و همه داستان آن در یک دادگاه می‌گذرد.

«شب طلایی» 

(کارگردان: یوسف حاتمی‌کیا)

فیلم شب طلایی

فضای این فیلم کاملا اجتماعی و روانشناسه است. این فیلم به موضوع روابط پیچیده درون یک خانواده می‌پردازد که در دوران کرونا با بحرانی جدی مواجه می‌ شوند. تهیه‌کنندگی این فیلم را ابراهیم حاتمی‌کیا بر عهده دارد.

«نگهبان شب» 

(کارگردان: رضا میرکریمی) 

نگهبان شب

فیلم نامه فیلم سینمایی نگهبان شب به قلم محمد داوودی و سید رضا میرکریمی به رشته تحریر درآمده است. فیلم جدید میرکریمی درامی اجتماعی است که داستان یک خانواده را روایت می‌کند.

«صورت فلکی»

(کارگردان: حسین دارابی)

فیلم صورت فلکی

داستان این فیلم روایت یکی از اتفاقات مهم تاریخ انقلاب است. دومین فیلم دارابی داستان تشویش‌های زنی است در آستانه از دست ‌دادن تمام زندگی‌اش قرار دارد و برای اینکه این اتفاق رخ ندهد دست به هر کاری می‌زند.

«ضد»

(کارگردان: امیرعباس ربیعی)

فیلم ضد

«ضد» به نویسندگی حسین تراب‌نژاد، درامی سیاسی است که در بستر یکی از حوادث مهم و ملتهب ابتدای انقلاب اسلامی روایت می‌شود. ربیعی پیش از این نیز فیلم لباس شخصی را در اولین تجربه سینمایی خود کارگردانی کرده بود.

«شهرک»

(کارگردان: علی حضرتی)

فیلم شهرک

شهرک دومین ساخته علی حضرتی در مقام کارگردان است که امسال به جشنواره فجر راه پیدا کرده است. این فیلم در ژانر اجتماعی تولید شده و قصه متفاوتی را با بازی ساعد سهیلی روایت می‌کند.

«بی مادر» 

(کارگردان: سیدمرتضی فاطمی) 

فیلم بی مادر

مرتضی فاطمی مجری تلویزیون و از تهیه‌کنندگان سریال‌های تلویزیونی است که امسال برای اولین بار در جشنواره فجر به عنوان کارگردان حضور دارد. قصه این فیلم هم یک داستان اجتماعی را دنبال می‌کند که امیر آقایی نقش اصلی را در آن ایفا می‌کند. 

 

ورزشی

«بیرو» 

(کارگردان: مرتضی‌علی عباس‌میرزایی) 

بیرو

بیرو داستان زندگی علی بیرانوند دروازه بان تیم ملی است که برای رسیدن به این جایگاه مشکلات و سختی‌های زیادی متحمل شده است. این فیلم دقیقا دوران کودکی تا ورود به فوتبال حرفه‌ای و عضویت در تیم ملی فوتبال ایران وی را به تصویر کشیده است.

///.

  • نویسنده :
  • منبع :