مسعود امینی تیرانی با اشاره به ترکیب هیات داوران بخش فیلم‌کوتاه جشنواره فجر، گفت:ضمن احترام به همه داوران که افرادی کاملا معتمد، آگاه و سینمایی هستند، اما آیا جای این نبود یک یا دو نفر دیگر نیز در این جمع حضور داشته باشند که از دل جامعه فیلم‌کوتاه بیرون آمده باشند؟ اگر این دوره قرار است به مکانیسم درستی چنان که دبیر جشنواره اعلام کرده برسد، باید در مورد فیلم‌کوتاه هم گفت‌وگوشود.

پایگاه خبری تئاتر: رئیس هیات مدیره انجمن فیلم‌کوتاه ایران «ایسفا» گفت: به نظر می‌رسد حضور فیلم‌کوتاه به دلایل مختلف که در همه این سال‌ها راجع به آن بحث شده، چند چالش جدی برای حضور در جشنواره فیلم فجر دارد. این مشکلات در ادوار مختلف برگزاری جشنواره و توسط دبیرهای مختلف وجود داشته و هریک برخوردهای گوناگونی با آن داشته‌اند چرا که نگاه درستی به فیلم‌کوتاه نداشته‌اند و روش انتخاب فیلم‌های کوتاه برای حضور در فجر، داوری، اکران و نمایش فیلم‌ها و مهمتر از همه نگاه و رویکرد شورای سیاستگذاری جشنواره فجر و دبیر از جمله چالش‌های همیشگی فیلم کوتاه در فجر است.

او ادامه داد: چالش بزرگ حضور فیلم کوتاه در جشنواره فجر تعداد بالای تولید فیلم کوتاه در یک سال سینمایی است. بنابر این اگر قرار باشد اعضای هیئت انتخاب فجر همه فیلم‌ها را ببیند شاید باید حدود چند صد فیلم کوتاه را بررسی کنند و این نکته ظاهرا برای جشنواره فجر دشوار بنظر می‌رسد و حاضر به پذیرش این انتخاب نیست، چون توجه اصلی جشنواره فجر به فیلم‌های بلند سینمایی است و به فیلم‌های کوتاه توجه کافی ندارد و نمی‌خواهد درگیر مشکلات اجرایی آن شود. ما در دوره‌های مختلف پیشنهادات اجرایی برای این موضوع هم داشته‌ایم که مورد توجه قرار نگرفته است. نتیجه هرساله اعتراضات و انتقادات ما نیز می‌شود گفت‌وگویی با دبیران یا تصمیم‌گیرندگان در لحظاتی که دیگر کاری نمی‌توان از پیش برد!

رئیس هیات مدیره ایسفا اضافه کرد: این نوع برخورد نشان می‌دهد که سیاستگذاران سازمان سینمایی تفاوتی در بخش‌های مختلف سینما قائل هستند، به همین دلیل همیشه فیلم‌های بلند بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، درباره آن صحبت می‌شود و ویترین اصلی جشنواره‌ها می‌شوند. این برخوردهای سلیقه‌ای مدیران تا جایی پیش رفت که چند سالی هم فیلم‌کوتاه از جشنواره حذف شد و فیلمسازان کوتاه تلاش بسیاری کردند تا بتوانند در زمان مدیریت آقای ایوبی فیلم‌کوتاه را مجدد به جشنواره برگردانند با این حال اکنون مهمترین چالش ما روش انتخاب آثار برای حضور در جشنواره فیلم فجر و داوری آنها است.

امینی تیرانی افزود: در حال حاضر تنها فیلمهایی به این بخش وارد می‌شوند که در جشنواره فیلم کوتاه تهران پذیرفته شده باشند و این در حالی است که جشنواره فیلم کوتاه تهران نمی‌تواند نماینده و ورودی کامل و دقیقی باشد و تعداد زیادی از آثار نادیده گرفته می‌شوند. ما در سطح کشور جشنواره‌های دیگری نیز داریم مثل جوایز ایسفا یا نهال و... که در حوزه فیلم‌کوتاه فعالیت می‌کنند. اگر قرار باشد انتخاب جشنواره فجر از ورودی جشنواره‌ها باشد باید این انتخاب شامل دیگر جشنواره‌های فیلم‌کوتاه هم بشود تا این انتخاب عمومیت بالاتری داشته باشد.

او با اشاره به اینکه "گویی مدیران این نیاز را احساس نمی‌کنند که به خود فیلم‌کوتاه توجه کنند" تصریح کرد: در شورای سیاستگذاری فیلم فجر باید از کسانی که در این حوزه فعالیت جدی دارند درخواست کنند و با آنها رایزنی و مشورت کنند. در این صورت است که می‌تواند به روش درستی رسید. در شرایطی که کشور یک موسسه بزرگ به نام انجمن سینمای جوانان دارد که متولی جدی فیلم کوتاه است یا انجمن صنفی فیلم کوتاه که شامل تعداد فراوانی از فیلمساز کوتاه است که به شکل حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، چرا مورد مشورت قرار نمی‌گیرند؟ در میان اهالی فیلم‌کوتاه کسانی هستند که تجربه داوری در بزرگترین جشنواره‌های دنیا را هم دارند، اما در کشور خودمان مورد توجه و مشورت قرار نمی‌گیرد و کسانی مشورت می‌دهند که معمولاً به حوزه فیلم ‌بلند مرتبط هستند در نتیجه تصمیم‌گیری‌ها همیشه محلی از اشکال دارد!

این کارگردان در ادامه صحبت‌های خود بیان کرد: چالش بعدی اکران و نمایش فیلم‌های کوتاه در جشنواره فیلم فجر است که معمولاً در سانس‌های ابتدایی یا انتهایی جدول قرار می‌گیرد یا سالن آن مناسب نیست. سال‌هاست فیلمسازان فیلم‌کوتاه این گلایه را داشتند ولی به طور جدی به این موضوع پرداخته نشده و در نهایت در لحظات آخر شورای سیاستگذاری یا دبیر جشنواره فجر جلسه‌ای با فیلم‌کوتاهی‌ها برگزار می‌کنند و این زمانی است که کار از کار گذشته و نمی‌توان تصمیم دقیقی گرفت.

امینی تیرانی در پایان به بیانیه انجمن فیلم کوتاه اشاره کرد و ادامه داد: گلایه اصلی ما این است که داورانی که برای این دوره جشنوراه فیلم فجر معرفی شدند، ضمن احترام به همه آنها که افرادی کاملا معتمد، آگاه و سینمایی هستند، اما آیا جای این نبود یک یا دو نفر دیگر نیز در این جمع حضور داشته باشند که از دل جامعه فیلم‌کوتاه بیرون آمده باشند. ظاهرا دبیر اعضای فعال فیلم کوتاه را نمی شناسد! خوشبختانه در بخش مستند این نکته رعایت شده اما برای فیلم کوتاه، خیر! ما بیانیه را خطاب به رئیس سازمان سینمایی نوشتیم و اگر می‌خواستیم به دبیر بنویسیم مثل سال‌های گذشته مشکل مقطعی حل می‌شد. ما می‌خواهیم از الان برای سال آینده رایزنی‌ها و صحبت‌ها انجام شود و این مشکل به روش درستی حل شود. هرچند می‌دانیم جشنواره فجر در بخش فیلم‌های بلند هم همواره دستخوش دگرگونی‌ها و سیاست‌های لحظه‌ای است، اما اگر این دوره قرار است به مکانیسم درستی چنان که دبیر اعلام کرده برسد، باید در مورد فیلم کوتاه هم گفت‌وگوشود.


منبع: خبرگزاری ایسنا
نویسنده: یگانه قاسمی