کارگردان فیلم سینمایی «لایه های دروغ» اعتقاد دارد این فیلم، نخستین فیلم بین المللی ایران در ژانر اکشن است و فیلم مطابق با استانداردهای جهانی ساخته شده است.

پایگاه خبری تئاتر: فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» به کارگردانی و نویسندگی رامین سهراب است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد که از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری مسعود نقاش‌زاده برگزار خواهد شد. رامین سهراب، نادر فلاح، کامران تفتی و ارسلان قاسمی از جمله بازیگران ایرانی فیلم «لایه‌های دروغ» هستند. این فیلم نخستین پروژه همکاری سینمایی بین ایران و فنلاند محسوب می‌شود. باتوجه به نزدیک شدن به جشنواره ملی فیلم فجر با رامین سهراب، کارگردان فیلم اولی این جشنواره گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید: 

در ابتدا کمی از خودتان بگویید. از چه سالی فعالیت در هنر به خصوص مدیوم سینما را آغاز کردید؟ 

در کودکی ورزش رزمی را شروع کردم. در همان زمان همراه خانواده به فنلاند مهاجرت کردیم. پس از مدتی هم به امریکا رفتم. همه تلاشم در این سال‌ها این بود که روزی به ایران برگردم و فیلم بسازم و کارهای بزرگ انجام دهم. تمام سال‌های عمرم را در خارج از ایران بودم؛ به همین دلیل صحبت کردن به زبان فارسی برایم سخت است و نمی‌توانم متن‌های فارسی را بخوانم و بنویسم. همیشه قصد داشتم تا بنیان‌گذار فیلم‌های بین‌الملل در ژانر اکشن باشم. استعداد این کار را ایرانی‌ها دارند تنها تهیه کردن آن دشوار است. 

فیلم سینمایی «لایه‌های دروغ» روایت‌گر چه سوژه‌ای است؟ 

این فیلم روایت‌گر زندگی یک آتش‌نشان است که در در یک سانحه جان فردی را نجات می‌دهد و اتفاق‌هایی پس از این ماجرا برای او رخ می‌دهد. آتش‌نشان‌ها به دلیل کاری که انجام می‌دهند در ذهن مردم قهرمان هستند و به این موضوع در فیلم اشاره کردیم. به خوبی یادم است که در کودکی با جمشید هاشم‌پور در فیلم «یاران» بازی کردم و در این سال‌ها وجود قهرمان در فیلم‌ها کمرنگ شده و تلاش کردم اثری بسازم که در آن عنصر قهرمان وجود داشته باشد. چه کسی دوست ندارد که سرزمین خودش قهرمان داشته باشد؟ 

فیلم لایه های دروغ

در فیلم «لایه‌های دروغ» بازیگران ایرانی و فنلاندی حضور دارند. چطور به این انتخاب و چینش بازیگران رسیدید؟ 

بازیگران فیلم را طی کار انتخاب کردم. همکاری بازیگران ایرانی و فنلاندی در پشت صحنه و جلوی دوربین بسیار خوب بود. نکته حائز اهمیت برای من این بود که فیلم من هنرپیشه ستاره نداشته باشد و مردم برای تماشای خود فیلم به سینما بیایند نه بازیگران. به همین دلیل بازیگرانی را در «لایه‌های دروغ» استفاده کردم که چهره نباشند. برای من مهم بود که بازیگران، بازی خوبی داشته باشند و به سبک بین‌المللی ایفای نقش کنند تا فیلم در ایران و کشورهای دیگر موفق باشد. از ترکیب بازیگران راضی هستم و همکاری خوبی داشتیم. 

نام شما در لیست بازیگران فیلم «لایه‌های دروغ» است. آیا شما جزو بازیگران فیلم هستید؟ 

بله، نقش اصلی را در فیلم «لایه‌های دروغ» داشتم. 

پس در فیلم هم مقابل دوربین حضور داشتید و هم مهره اصلی در پشت دوربین بودید. تجربه همزمانی بازیگری و کارگردانی چطور بود؟ 

از کودکی کار بازیگری را آغاز کردم اما زمانی که در فیلمی هم بازیگری و هم کارگردان، باید اطلاعات دقیقی از این که چه چیزی از یک سکانس می‌خواهی را داشته باشید. اگر کارگردان اعتماد به نفس این کار را داشته باش، می‌تواندو موفق هم ظاهر شود. همیشه علاقه داشتم تا در فیلمی که می‌سازم، جلوی دوربین هم باشم. این موضوع ویژگی مثبتی هم داشت؛ زیرا می‌توانستم حس‌ها را حین بازی با بازیگران بهتر دربیاوریم. همچنین در این اثر با بازیگران تعامل بهتری هم داشتم. 

فیلم لایه های دروغ

چند سال پیش خبرهای تولید فیلم «لایه‌های دروغ» منتشر شد. علت این تاخیر چندساله برای حضور در جشنواره ملی فیلم فجر و اکران آن چه بود؟ 

تولید فیلم را در سال ۱۳۹۷ آغاز کردیم و در زمان فیلمبرداری پای من از چند جا شکست. برای عمل کردن پا، به فنلاند بازگشتم و فیلمبرداری را متوقف کردیم. به دلیل اینکه ژانر «لایه‌های دروغ» اکشن و سکانس‌های سنگینی دارد، تا زمان بهبودی صبر کردیم. ضمن آن که تمام کارهای بدلکاری را در فیلم خودم انجام دادم. پس از آن هم ماجرای کرونا پیش آمد و سفر کردن دشوار شد. به دلیل شیوع ویروس کرونا هم تولید فیلم کمی عقب افتاد. 

فیلم «لایه‌های دروغ» با حمایت بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است. این اتصال بین شما و بنیاد سینمایی فارابی چطور شکل گرفت؟ چقدر از شما برای ساخت اثر حمایت کردند؟ 

بنیاد سینمایی فارابی بسیار برای ساخت «لایه‌های دروغ» حمایت کرد. ژانر فیلم ما جدید بود و من هم در ایران فیلم اولی به حساب می‌آیم و کسی شناختی نسبت به من نداشت. به همین دلیل دست تنها ساختن چنین فیلمی دشوار بود. اگر قصد ساختن فیلم آپارتمانی داشتم، حمایت کردن از سمت ارگانی، چندان اهمیت نداشت؛ اما «لایه‌های دروغ» ویژگی‌هایی متفاوت داشت. بنیاد سینمایی فارابی به منِ فیلمساز جدید شانس دادند و همکاری خوبی شکل گرفت.

فیلم لایه های دروغ

ژانر اکشن در سینمای ایران از جمله ژانرهای مهجور مانده است. ساخت فیلمی از جنس اکشن دغدغه شما بوده یا به دنبال نوآوری بودید؟ 

از ۴ سالگی ورزش رزمی را شروع کردم و حدودا ۳۰ سال است این ورزش را ادامه دادم. در سینمای هالیوود هم از آن تاثیر گرفتم و با بسیاری از افراد در این حوزه کار کردم. به ژانر اکشن علاقه دارم و همواره قصد داشتم برای سرزمین خود کاری انجام دهم و این نتیجه آن اولین فیلم بین‌المللی ایران در زمینه اکشن شد. 

فیلم «لایه‌های دروغ» چقدر با فیلم‌های بین‌المللی در ژانر اکشن تطابق دارد؟ 

هدف اصلی من این بود که «لایه‌های دروغ» را با استانداردهای جهانی بسازم و به همین دلیل گروه خارجی را وارد کار کردم. فیلم اکشن ویژگی‌ها و فرمول‌هایی خاصی دارد که بدون شناخت نمی‌توان آن را ساخت وگرنه در تمام این سال‌ها در ایران فیلم اکشن می‌ساختند. چندین سال است که این فرمول‌ها را تمرین کردم و نتیجه آن را روی «لایه‌های دروغ» پیاده کردم. در خارج از کشور که به برخی از افراد فیلم را نشان دادیم از این که این فیلم در ایران ساخته شده، بسیار متعجب شدند. 

باتوجه به اینکه روزهای کمی تا شروع جشنواره ملی فیلم فجر باقی مانده است، «لایه‌های دروغ» در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ 

اکنون در تلاش هستیم تا فیلم را برای نمایش در جشنواره ملی فیلم فجر آماده کنیم. کارهای رنگ، نور، و صدا تمام نشده است و در مرحله پس تولید قرار داریم. هایده صفی یاری (تدوین‌گر) در تدوین کار به کمک ما آمدند تا زودتر فیلم آماده شود. 

پیش‌بینی‌تان برای حضور در جشنواره ملی فیلم فجر چیست؟ 

تا به حال در این جشنواره حضور نداشتم و «لایه‌های دروغ» نخستین فیلم من در جشنواره ملی فیلم فجر است. برای من اتفاق بسیار بزرگ است و هر اتفاقی هم بیفتد، خداوند را شکر می‌کنم. آرزوی من همین است که فیلم را مردم تماشا کنند و من به چنین درجه‌ای برسم که بتوانم فیلم استاندارد و قابل قبولی را به مخاطبان سینمای اکشن در ایران ارائه دهم.


منبع: خبرگزاری ایلنا