نصرالله قادری فن و تکنیک را یکی از بال‌های لازم برای خلق نمایشنامه‌های ماندگار دانست و پیشنهاد کرد اساتید راهنما پیش از نگارش طرح‌ها، مباحث تئوریک نمایشنامه‌نویسی را به شرکت‌کنندگان جشنواره آموزش دهند.

پایگاه خبری تئاتر: «نصرالله قادری» یکی از داوران دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» درباره حضور در رویدادهای نمایشی تصریح کرد: اساسا نوشتن طرح در دنیای تئاتر، سینما و ادبیات کار بسیار دشوار و پیچیده‌ای است و آنچه که در جشنواره‌ها فراخوان می‌شود و به عنوان طرح به دبیرخانه فرستاده می‌شود، عمدتا طرح نیست و چیزی بین خلاصه داستان و ایده است و  در نتیجه ضعف ما در آموزش مباحث تئوریک نمایشنامه‌نویسی شکل می‌گیرد.

این نمایشنامه‌نویس و مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: پس طبیعتا ما نباید انتظار داشته باشیم که در بین آثار ارسالی شرکت‌کنندگان جشنواره گلدسته‌ها با طرحی مواجه شویم که از نظر ادبی و هنری مناسب تولید یک اثر نمایشی باشد.

او اضافه کرد: بعضی از متونی که به عنوان طرح برای شرکت در جشنواره گلدسته‌ها ارسال می‌شوند، از روی متون دیگر اقتباس شده‌اند. اقتباس برای خلق یک نمایشنامه اشکالی ندارد و مطلقا کار بدی نیست. در جشنواره گلدسته‌ها نویسنده طرح پس از پذیرش طرحش همراه با یک استاد راهنما روش تبدیل طرحش به نمایشنامه را می‌آموزد. او در آینده شیوه مناسب نگارش طرح را هم می‌آموزد.

این داور جشنواره گلدسته‌ها بیان کرد: من نمونه کارهایی که در دوره‌های پیشین جشنواره گلدسته‌های پذیرفته شده است را دیده‌ام و متوجه شده‌ام که کار در این مرحله با هدف نهایی که خلق آثاری برای تئاتر مسجدی است، قابل قبول است.

قادری به مسئولان برگزاری جشنواره گلدسته‌ها پیشنهاد داد: تدبیری بیندیشند که اساتید راهنما پیش از نگارش طرح‌ها، مباحث تئوریک نمایشنامه‌نویسی را به شرکت‌کنندگان جشنواره آموزش دهند. فرآیند خلق و آفرینش متکی بر دو بال فن و تکنیک و کشف و شهود است. اگر شرکت‌کنندگان جشنواره گلدسته‌ها فن و تکنیک نمایشنامه‌نویسی را فرا بگیرند و خودی کنند، می‌توانند نمایشنامه‌های خوبی بنویسند.

او با تاکید بر اینکه «آنها می‌توانند با خواندن نمایشنامه‌های دیگر نیز فن و تکنیک نمایشنامه‌نویسی را بیاموزند اما نمی‌توانند آموخته‌هایشان را توضیح بدهند.» یادآور شد: بدون فن و تکنیک نمی‌توان یک نمایشنامه ماندگار نوشت.

حوزه هنری انقلاب اسلامی با مشارکت ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور (فهما)، در راستای پویا نگه‌ داشتن جریان مردمی تئاتر بچه‌های مسجد و ارتقاء کیفی نمایشنامه‌های ویژه اجرا در مساجد، دومین جشنواره نمایشنامه‌نویسی «گلدسته‌ها» را برگزار می‌کند.


منبع: خبرگزاری ایلنا