مجید اخشابی با بررسی وضعیت موسیقی و سریال‌های تلویزیونی به برخی از فعالیت‌های هنری خود اشاره کرد.

پایگاه خبری تئاتر: مجید اخشابی خواننده، آهنگساز، تنظیم کننده، نوازنده سنتور یکی از پرتکرارترین خواننده‌های سریال‌های تلویزیونی در دهه‌های اخیر است که سریال‌هایی چون «مسافری از هند»، «گمگشته» و «متهم گریخت» و برنامه‌هایی چون «مردان آهنین»، «جشن رمضان»، «محله بنده‌نواز» جز شاخص‌ترین فعالیت‌های او است.

این خواننده به تازگی مهمان ویژه برنامه «سریالیست» بود و همراه با پدرام کریمی مجری برنامه تیتراژهای ماندگار تلویزیون را بررسی کردند.

مجید اخشابی در کارنامه هنری خود با بالغ بر ۵۰ برنامه و سریال تلویزیونی از اواسط دهه شصت به عنوان خواننده، آهنگساز و نوازنده همکاری داشته است ولی در سال‌های اخیر حضور او به عنوان خواننده تیتراژ در تلویزیون کم رنگ شده‌ است. وی در واکنش به علت کم کار شدنش در تلویزیون گفت: شرایط سازمان صدا و سیما در مقایسه با گذشته، به دلیل مشکلات مالی با مشکلاتی مواجه است. از طرفی برآورد مشخصی برای اجرای قطعه‌های تیتراژها مصوب نشده است و رقم‌ها سلیقه‌ای پرداخت می‌شود.

این خواننده ادامه داد: در این شرایط تیتراژ‌ها به محل درآمدی برای صدا و سیما تبدیل شده اند، به عنوان مثال چند وقت پیش یکی از دوستان من یک قطعه برای تیتراژ پروژه‌اش سفارش داده بود و من هم قبول کردم و برای رساندن خروجی قطعه در بهترین کیفیت شروع به کار کردم؛ کمی بعد تماس گرفت و گفت که اگر با تو صادقانه صحبت کنم اشکالی ندارد؟ که گفتم نه! او گفت که یکی از عوامل برنامه شخصی را معرفی کرده است که حاضر است ۱۰۰ میلیون تومان پرداخت کند تا تیتراژ را بدهیم به او تا بخواند.

وی افزود: بر اساس شنیده‌ها و بر اساس تجربه شخصی‌ام می‌توانم ادعا کنم که تیتراژ سریال‌های تلویزیونی به محل کسب درآمد تهیه کننده‌ها برای تولید پروژه‌ها تبدیل شده است.

اخشابی با اشاره به اینکه فعالیت‌های موسیقایی خود را ادامه می‌دهد اما مانند گذشته تمام وقتش را صرف تیتراژخوانی نمی‌‌کند، عنوان کرد: من در موسیقی سبک و سیاق خودم را دنبال می‌کنم و از سبک‌های بی‌هویت و یکبار مصرف دوری می‌کنم و حتی معترض هستم که چرا بعض از دوستان مروج این سبک از موسیقی هستند. گاهی اوقات تهیه‌کننده‌ها دنبال کارهای سخیف و جلف هستند تا با این روش مخاطب را جذب کنند که باتوجه به این شرایط لزومی برای ادامه فعالیت به عنوان خواننده تیتراژ در خودم نمی‌بینم.
کتاب و مقاله علمی در حوزه موسیقی می‌نویسم

این استاد دانشگاه که رشته پژوهش هنر را در مقطع دکتری در دانشگاه هنر تهران گذرانده است، درباره فعالیت‌های علمی و موسیقایی خود گفت: در حال حاضر به فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه‌های نظری موسیقی مشغول هستم و قصد دارم کتاب و مقاله‌های جدیدم را منتشر کنم و البته در دانشگاه هم تدریس می‌کنم که همه این‌ها در کنار هم من را مجبور می‌کند که گزیده‌ و حساب شده تر کار کنم.

وی ادامه داد: در تمام این سال‌ها که در موسیقی فعالیت می‌کنم همیشه سعی داشتم که کار با کیفیت ارائه بدهم و هدف من این نیست که مقطعی فعالیت‌ کنم یا برای مسائل مالی و اقتصادی هر شرایط و سلیقه‌ای را در موسیقی قبول کنم.

خواننده آلبوم «پریزاد» که آخرین آلبوم موسیقی او است، درباره آلبوم یا قطعه‌های جدیدی که منتشر خواهد کرد توضیح داد: متاسفانه سال‌هاست که انتشار تک قطعه بین خواننده‌ها مرسوم شده است و کمتر کسی آلبوم موسیقی منتشر می‌کند. اگر قرار بود که در این چند دهه فعالیت موسیقایی آلبوم منتشر می‌کردم، با توجه به تعداد قطعه‌هایی که خوانده‌ام الان ده‌ها آلبوم از من منتشر شده بود.

وی افزود: چندین قطعه را آماده کرده‌ام که اگر شرایط پیش بیاید به صورت یک آلبوم منتشر می‌کنم و اگر هم نشد، روال گذشته را ادامه می‎‌دهم. معتقد هستم با پیشرفت‌هایی که در فضای مجازی و ارتباطات الکترونیکی شکل گرفته است، اساسا انتشار آلبوم‌ منسوخ شده است و مخاطب هم آلبوم‌هایی را که منتشر می‌شوند دانلود می‌کند و شاید فقط چند قطعه از آلبوم را بیشتر گوش ندهد. در نهایت این شرایط برای ما هنرمندان هم خوب است و می‌توانیم بیشتر روی هر کدام از قطعه‌ها تمرکز کنیم.
سال‌هاست که سریال‌های تلویزیونی را نمی‌بینم

خواننده تیتراژ سریال‌های «دارا و ندار» و «خانه به دوش» درباره وضعیت سریال‌های تلویزیونی و نمایش خانگی بیان کرد: کیفیت محتوایی و ساختاری سریال‌ها به شدت افول پیدا کرده است و هیچ کسی نمی‌تواند منکر این مساله باشد که سریال‌های قدیمی با یک منظومه فکری و محتوایی بهتری ارائه می‌شدند و می‌توان روی سکانس‌های آن سریال‌ها نام اثر هنری را گذاشت. سریال سازی در شرایط فعلی کمی شده است تا کیفی، در این شرایط مشخص است که سریال‌ها محتوایی ندارند و همه مانند هم شده اند.

وی ادامه داد: من سال‌هاست که سریال‌های تلویزیونی را نمی‌بینم و سال‌هاست که تلویزیون دیگر اثرگذاری ندارد، حتی بارها قطعه‌هایی که من در تیتراژ برخی از سریال‌های بی کیفیت خوانده‌ام، اصلا شنیده نشده‌اند.

اخشابی در پایان با اشاره به تاثیر مخاطب در تولید آثار بهتر توسط هنرمندان اظهار کرد: به نظر من در عرصه‌ هنرهای تصویری و البته موسیقی باید یک بازنگری محتوایی و حتی فرمی صورت بگیرد زیرا این میزان نزول سلیقه مخاطبان طبیعی نیست. مخاطبان باید مطالبه کنند تا هنرمندان آثار فهیمانه‌تر، خاص‌تر، ویژه‌تر، با مفهوم‌تر و زیباتر ارائه دهند. شرایط به شکلی شده است که هنرمند تصور می‌کند که اگر سرفه‌ هم کند افرادی هستند که او را تشویق کنند و طرفدار او باشند به همین دلیل روزگار فعلی هنر ما همین آشفته بازاری است که می‌بینید.


منبع: خبرگزاری صبا