یک پخش‌کننده و سینمادار گفت: اگر از الان برای اکران تابستان و پاییز که با ماه محرم و جام جهانی فوتبال همزمان است، برنامه‌ریزی نشود،سینماها افت مخاطب شدیدی در سال ۱۴۰۱ خواهند داشت.

پایگاه خبری تئاتر: سعید خانی درباره وضعیتی که در اکران نوروزی با مخاطب کم و فروش پایین فیلم‌ها اتفاق افتاد گفت: دلایل مختلفی می‌توان برای وضعیت اکران نوروزی برشمرد اما به نظر من مهمترین نکته در وهله اول اطلاع رسانی است که تقریبا هیچ کدام از فیلم‌ها اطلاع رسانی خوبی نداشتند و معتقدم اگر تبلیغات تلویزیونی خوبی وجود داشت، همین فیلم‌ها ۳۰ درصد فروش بیشتری داشتند. دلیل دوم به کیفیت فیلم‌ها بر می‌گردد و اینکه بعد از کرونا مردم دیگر برای هر فیلمی به سینما نمی‌روند. باید یک فیلم جذاب و مخصوص پرده سینما ساخته شود که مخاطب به حضور در سینما راغب شود. پس از این‌ها هم افزایش قیمت بلیت را تا درصد کمی می‌توان از دلایل کم مخاطب بودن اکران نوروزی دانست.

او افزود: باید در چیدمان اکران دقت کرد تا فیلم‌های مهمتری روی پرده روند. نگرانی من برای ادامه سال است و اینکه آیا دوستان میدانند از اول مرداد، ماه محرم شروع می‌شود و از آبان و آذر جام جهانی است؟ اگر از الان فکری نشود، مخاطب ما ریزش عجیبی نسبت به سال ۹۷ که ۲۲ میلیون مخاطب داشتیم خواهد داشت. اگر بررسی کارشناسی در این موضوع برای انتخاب فیلم‌ها نشود و قیمت بلیت هم شناور نشود، همین آش است و همین کاسه.

خانی در پاسخ به اینکه آیا برای جذب مخاطب صرفا فیلم کمدی اکران شود؟ گفت: واقعیت این است که با شرایط کرونا و سینماهایی که تعدادشان زیاد شده است اگر قرار باشد با همان شرایط سال‌های گذشته و تصمیم‌گیری‌های شورای صنفی روبرو باشیم همین وضعیت را ادامه خواهیم داد. من فکر می‌کنم شورا باید چابک‌تر و با برنامه‌ریزی دقیق‌تر پیش برود. از الان بداند دو ماه تابستان محرم و صفر است و فیلم کمدی نمی‌تواند اکران کرد. در پاییز جام جهانی است و باید مشخص شود چه فیلم‌هایی اکران شوند که مخاطب را جذب کنند و این طور نباشد که در همان مقطع سینمادارها به دنبال پخش مسابقات فوتبال در سینماها باشند و پولی به صاحبان فیلم‌ها داده نشود مثل چند سال گذشته که اصلا نفهمیدیم چه اتفاقی افتاد. برای همین عید امسال هم اگر فیلم‌های کمدی مهم اکران شده بودند و اگر تنگ نظری درباره فیلم "دینامیت" وجود نداشت و امکان پخش آن در سینماهایی که سالن‌های زیادی دارند وجود می‌داشت به رونق مابقی فیلم هم کمک می‌شد.

این پخش کننده تاکید کرد: به نظرم با این وضعیت باید افرادی در اکران تصمیم‌گیر باشند که نگاهی کلان‌تر داشته باشند و منافع کلی سینما را در نظر بگیرند. امسال چند مسئله مهم مثل ماه محرم و جام جهانی را داریم که در کنار اثرات کرونا بر سینما، به برنامه ریزی نیاز دارند. مثلا به هر فیلمی که همزمان با جام جهانی اکران می‌شود باید امتیازهایی داده شود، اما متاسفانه همه چیز خیلی سنتی پیش می‌رود در صورتی که باید شیوه اکران مدرن شود و با این روند آخر و عاقبت خوبی را برای پخش کننده‌ها و سینمادارها و به‌طور کلی سینما نخواهیم داشت.


منبع: خبرگزاری ایسنا