تهیه‌کننده فرانسوی فیلم «قهرمان» که سابقه طولانی همکاری با اصغر فرهادی دارد، درباره شکایت مطرح شده علیه این کارگردان ایرانی بیانیه‌ای منتشر کرد.

پایگاه خبری تئاتر: «الکساندر ماله‌-گی» تهیه‌کننده فرانسوی فیلم «قهرمان» در باره شکایت مطرح شده علیه اصفر فرهادی و فیلمش در بیانیه ای اعلام کرد که هنوز هیچ حکم قطعی و الزام آور قانونی در مورد این پرونده وجود ندارد، بلکه تحقیقات مقدماتی درباره این که آیا موضوع در دادگاه بررسی شود یا خیر انجام شده و در نهایت تصمیم بر آن شده این پرونده در دادگاه بررسی شود. 

او که رئیس کمپانی تولید و توزیع فیلم ممنتوپیکچرز در پاریس است همچنین گفت که دادگاه ایران در بررسی اولیه خود، بر اساس تحقیقات انجام شده، هرگونه ادعای احتمالی مسیح زاده در رابطه با درآمدهای حاصل از فیلم «قهرمان» را رد کرده است.

او در بخش‌هایی از این بیانیه‌ آورده است: «قهرمان» هشتمین فیلم من با اصغر فرهادی به عنوان پخش کننده و چهارمین فیلم من به عنوان تهیه کننده است. ما با هم دو اسکار بهترین فیلم خارجی و جوایز زیادی در جشنواره فیلم کن از جمله جایزه بزرگ برای «قهرمان» دریافت کرده ایم. من به اصغر فرهادی که او را یکی از بااستعدادترین و خلاق‌ترین کارگردانان جهان می‌دانم اعتماد مطلق دارم. می‌دانم که یکی از شاگردان سابق او که زیر نظر او یک فیلم مستند کارگردانی کرده و یک زندانی سابق که داستانش از جمله از منابع الهام اصغر فرهادی برای فیلم بوده است، در ایران در رابطه با فیلم «قهرمان» شکایت کرده ‌اند.

من با وکیل ایرانی فرهادی در تماس بوده ام و از نتیجه این شکایات مطلع شده‌ام. با توجه به اطلاعات نادرستی که توسط مطبوعات منتشر شده، فکر می کنم که لازم است همه از تصمیم بازپرس قضایی در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ در ایران در مورد این فیلم مطلع شوند.

نقش بازپرس قضایی تحقیق، جمع آوری شواهد و تصمیم گیری در مورد رسیدگی یا عدم رسیدگی به پرونده در دادگاه است.

رای بازپرس قضایی به شرح زیر اعلام شد:

  • وی این ادعا را رد کرد که آبروی زندانی سابق توسط فیلم لطمه خورده و از ارجاع آن به دادگاه خودداری کرد.
  • وی این ادعا را مبنی بر اینکه خانم مسیح زاده باید از درآمدهای حاصل از بهره برداری از فیلم برخوردار باشد را رد کرد و از ارجاع آن به دادگاه خودداری کرد.
  • وی ادعای خانم مسیح زاده را به دلیل نقض کپی رایت فیلم مستند خود به دادگاه ارجاع داد.

ما قویا اعتقادداریم که دادگاه شکایت خانم مسیح زاده را رد می‌کند، با توجه به اینکه داستان این زندانی سال ها قبل از انتشار مستند "دو سر برد، دو سر باخت" هم در مقالات مطبوعاتی و هم در گزارش های تلویزیونی افشا شده است.

پیش از این کارشناسان مختلف در ایران مقالاتی را در تحلیل این پرونده منتشر کرده‌اند و نتیجه نهایی را به نفع اصغر فرهادی می‌دانند. فکر می‌کنم در اینجا مهم است که تأکید کنیم «قهرمان»، مانند دیگر فیلم‌های اصغر فرهادی، موقعیت‌های پیچیده‌ای دارد که در آن زندگی شخصیت‌ها بر روی یکدیگر بنا شده است. داستان این زندانی سابق که طلا را در خیابان پیدا می کند و آن را به صاحبش پس می دهد، تنها نقطه شروع داستان «یک قهرمان» است. باقیمانده داستان توسط فرهادی خلق شده است. 

فرهادی سال گذشته در حاشیه جشنواره کن به ورایتی گفته بود که منبع الهام ساخت فیلم «قهرمان»، گزارش خبری روزنامه‌ها بوده است: «گاهی در اخبار ایران داستان‌هایی درباره افراد بسیار متوسطی دریافت می‌کنید که در زندگی روزمره‌شان کارهایی انجام می‌دهند که بسیار نوع دوستانه است و این نوع رفتار انسانی آنها را برای چند روز در جامعه بسیار مورد توجه قرار می دهد و سپس فراموش می‌شوند. داستان ظهور و سقوط این نوع افراد واقعاً چیزی بود که برای من جالب بود.»