رییس کانون کارگردانان سینما ابراز امیدواری کرد که رییس سازمان سینمایی شرایط صدور مجوزها، تولید، اکران و معیشت اهالی سینما را به کمک خانه سینما بهبود ببخشد و با مشورت سینماگران صنفی و نه باندی آن را ترمیم و آزادی فیلمسازی را در این عرصه مهیا کند.

پایگاه خبری تئاتر: شامگاه گذشته ۱۸ اردیبهشت‌ماه جشن کانون کارگردانان سینما با حضور جمعی از فیلمسازان و بازیگران برگزار شد و داوری تخصصی کارگردانی در این اولین جشن رقابتی صنفی، از مهم‌ترین دلایل برگزاری آن برشمرده شد.

در این برنامه محسن امیریوسفی -رییس کانون کارگردانان سینما- با بیان اینکه برپایی جشن رقابتی کانون کارگردانان در ادامه مسیر تغییر و تکامل جشن‌های دوره‌های قبلی این کانون است، گفت: لازم دانستیم در این رویداد به سریال‌های نمایش خانگی جدا از سریال‌های صداوسیما توجه کنیم، هر چند صدا و سیما و ساترا مخالف این نظر هستند و می‌خواهند با سانسور و ندادن مجوز، سریال‌های نمایش خانگی را روز به روز محدودتر کنند و آن را از بین ببرند که البته با مخالفت قاطع ۲۸ صنف سینمایی و نیز راه اندازی کارزار هزاران سینماگر در مخالفت با این امر، امیدواریم این مشکل هر چه زودتر حل شود.

اوبا اشاره به اینکه برای داوری فیلم‌های سینمایی تصمیم گرفته شد که فیلم‌های اکران شده در دو سال گذشته داوری شوند، افزود: متاسفانه تعدادی از کارگردانان به دلیل عدم اکران فیلم‌هایشان نتوانستند در این داوری صنفی حضور داشته باشند که از این بابت متاسفیم؛ کارگردانان فیلم‌های موفق در جشنواره‌های جهانی که فرصت هیچ نمایشی در سینما یا حتی جشنواره فجر را نداشتند که شاخص‌ترین آن‌ها در دو سال گذشته محمد رسول‌اف با فیلم «شیطان وجود ندارد» و پناه پناهی با فیلم «جاده خاکی» هستند. همچنین کارگردانان فیلمهایی که متاسفانه هنوز موفق به اکران نشدند مثل حمید نعمت‌اله با فیلم «قاتل و وحشی»، کیانوش عیاری با «کاناپه»، عبدالرضا کاهانی با «ارادتمند، نازنین بهاره تینا» و سامان مقدم با «صد سال به این سال‌ها».

امیریوسفی با یادآوری دستور اخیر خزاعی - رییس سازمان سینمایی - برای فیلم‌های تولید شده بدون پروانه ساخت، گفت: در اقدامی درست فراخوان بررسی فیلم‌هایی که بدون پروانه ساخت تولید شدند صادر شده و ضمن تشکر از آقای خزاعی، امیدواریم فیلم‌های یاد شده و یاد نشده که تعداد زیادی از آن‌ها پروانه ساخت هم دارند بتوانند به اکران در آیند تا باعث رونق سینمای ایران شوند. امیدواریم شرایط فیلمسازی برای کارگردانان جوان و پویای سینمای ایران هر چه بیشتر فراهم شود؛ کارگردان‌های جوانی که فقط به مجوز ساخت نیاز دارند و خودشان می‌توانند تهیه‌کننده کارشان باشند ولی متاسفانه قوانین محدودکننده اجازه این کار را نمی‌دهد و باعث می‌شود در بعضی موارد کارگردان‌های فیلم اول و کارگردان‌های جوان کانون به جای تهیه‌کنندگی خودشان یا کار با انبوه تهیه‌کنندگان حرفه‌ای و عاشق سینما به دام معدود تهیه‌کنندگان صوری سینما بیفتند که باعث تاسف است.

وی ادامه داد: امیدواریم با رونق تولید در سینما، در کنار کارگردانان جوان، کارگردانان قدیمی سینما هم بتوانند همچنان کار کنند، کارگردان‌هایی از قبل و بعد از انقلاب که در دهه شصت علیرغم همه محدودیت‌ها و فشارها توانستند سینمای ایران را از نابودی نجات دهند و ما توانستیم در شب‌های کانون کارگردانان تنها از خدمات تعداد کمی از این عزیزان تقدیر کنیم. کارگردان‌هایی که همچنان توان کار دارند، همچنان که چراغ سینمای پرمخاطب و صاحب اندیشه دهه شصت و هفتاد را روشن نگاه داشتند. آن‌ها همچنان می‌توانند کار کنند حتی اگر خانه‌نشین باشند یا مثل بهرام بیضایی و امیر نادری و کارگردانان دیگر در خارج از کشور باشند. 

کارگردان فیلم «آشغال‌های دوست‌داشتنی» تاکید کرد:‌ ما سینماگران امروز بیش از هر زمان دیگر به دوستی، محبت اتحاد صنفی و حال خوب نیاز داریم، چون وظیفه اصلی ما خوب نگاه داشتن حال مردم و حال فرهنگ و هنر سرزمین‌مان است، مثل حال خوبی که در فیلم‌های قدیمی سینمای ایران بود، در «اجاره نشین‌ها»، «باشو غریبه کوچک»، «کلوزاپ»، «خانه دوست کجاست»، «دونده»، «مادر»، «کلید»، «نیاز»، «پرده آخر»، «ای ایران»، «روسری آبی»، «ناصرالدین شاه آکتور سینما»، «از کرخه تا راین»، «نفس عمیق»، «زیر نور ماه»، «بادکنک سفید» و ده‌ها فیلم دیگر که امروزه مشابه آن‌ها را نمی‌بینیم. این فیلم‌ها متعلق به زمانی است که حال سینمای ایران خوب بود زمانی که همه کارگردان‌ها با هر تفکر و سلیقه‌ای سهمی هر چند اندک از تولید و اکران سینمای ایران را داشتند. حال خوب سینمای ایران زمانی بود که کارگردان‌های سینمای تجاری و بدنه، کارگردان‌های مستقل و بین‌المللی و کارگردان‌های فیلم‌های معروف به ارزشی هر کدام سهمی از آزادی در سینمای ایران داشتند. 

او گفت: امیدواریم آقای خزاعی به عنوان یک تهیه‌کننده آشنا به امور سینما که تلاش دارد اوضاع سینما را سامان ببخشد شرایط صدور مجوزها و تولید و اکران و معیشت اهالی سینما را به کمک خانه سینما بهبود ببخشد و با مشورت سینماگران صنفی و نه باندی آن را ترمیم کند و آزادی فیلمسازی را برای همه فیلمسازان ایران مهیا کند. این راز حال خوب سینمای ایران است که می‌تواند مثل گذشته مخاطبین میلیونی سینما را با هر تفکر و سلیقه‌ای به سینماها بیاورد و راضی کند و اولین جشن کارگردانان سینما تلاشی در جهت همین نگاه ویژه به مقوله کارگردانی است که مهمترین رکن تفکر فیلمسازی در کنار دیگر سینماگران است.

اولین جشن کانون کارگردان‌ها با برگزیده شدن سه فیلمساز یعنی اصغر فرهادی برای فیلم سینمایی «قهرمان»، بهمن و بهرام ارک برای فیلم «پوست» و تینا پاکروان برای سریال شبکه خانگی «خاتون» همراه بود که اعضای داوران این رقابت هم واروژ کریم مسیحی ، ابوالحسن داوودی ، احمد امینی ، محسن امیریوسفی ، محمدرضا عرب ، مهدی نادری و مجید برزگر بودند. 

در بیانیه هیأت داوران این جشن که توسط داودی خوانده شده، آمده بود:‌ «در این اولین جشن مستقل کانون کارگردانان سینمای ایران و داوریِ آثار به نمایش در آمده این دوسال، تلاش کردیم با بررسی همه فیلم‌ها، وجوه مختلف امر " کارگردانی" را در حد توان، واکاوی کنیم و به دور از دسته بندی‌ها و حواشی احتمالی، به رأی و نظر نهایی برسیم. روشن است که این آرا، محصول تبادل سلیقه و دانش این گروه داوری است و البته نتیجه‌ ساعت‌ها بحث و نظر درباره مفهوم "کارگردانی". 

سعی کردیم همچنان که نوآوری و پیشنهادهای جدید را مدِنظر می‌گیریم، تسلط و تصمیم‌سازی‌های حرفه‌ای را هم ببینیم. سعی کردیم همچنان که نگران از سلطه تکرار و کلیشه‌ها باشیم، تلاش کارگردانان را برای رودررویی با احترام با مخاطب انبوه را هم در نظر بگیریم. سعی کردیم همچنان که تعهد سینمای مستقل از سفارش و پول را ارزیابی می‌کنیم، حضور تولیدکنندگان بخش‌های مختلف که برای تهیه سینمای سالم و رونق سالن‌ها دست به تولید می‌زنند را حرمت گذاریم.»

در بخش دیگری از بیانیه داورها چند پیشنهاد هم به کانون کارگردانان ذکر شده بود:

«۱- همه آثارِ تولید شده در یک سال سینمای ایران، مستحق عنوان "سینمای ایران" هستند. پیشنهاد می‌شود از دوره‌های بعد تمام تولیدات سینمای ایران بررسی شود. چه بسیار فیلم‌هایِ مهمی که به دلایل شرایط پیچیده و موثر اکران، امکان نمایش عمومی پیدا نمی‌کنند، اما در همان دوره زمانی در جشنواره‌های مختلف نمایش‌های موفق دارند. تدوین یک آیین‌نامه دقیق و همه جانبه یک ضرورت است.

۲- پیشنهاد می‌شود بلافاصله بعد از جشن امسال، هیأت داوری دوره بعد انتخاب شوند تا در فرصت مناسب و بر پرده بزرگ، آثار دیده شوند.

۳- در زمانه ناگزیر نمایش آنلاین، طبیعتا سیاهه‌ی آثار مورد بررسی، طولانی خواهد بود. پیشنهاد می‌شود کمیته‌ای برای انتخاب‌های اولیه در دبیرخانه دائمی جشن، مسئولیت این بررسی را به عهده گیرد.

۴- تصمیم داوریِ سریال‌های نمایش خانگی، یک تصمیم حرفه‌ای از طرف کانون بود. امیدواریم این تصمیم در کیفیت این آثار موثر باشد.

۵- قدم اولِ قطعا کمبودهایی دارد، از جمله تردید در زمان نمایش بعضی آثار در دوران آغاز همه‌گیری کرونا و تعطیلی سالن‌های سینما. هیأت داوران زیر نظر شورای مرکز کانون، لیست آثارِ معرفی را شده بررسی کرد. احتمال اینکه یکی دو فیلم در این لیست – سهوا- از قلم افتاده باشد هست. معرفی دبیر دوره بعد و تیم اجرایی، این خطای احتمالی را در برگزاری دوره‌های آتی، قطعا کم خواهد کرد.»