دبیر هجدهمین جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال گفت: این دوره از جشنواره بعد از سه سال به صورت حضوری و با هدف تشکیل شدن یک اجتماع دانشجویی برای ارتقاء سطح فرهنگی و هنری فیلم کوتاه ایران برگزار می شود.

 پایگاه خبری تئاتر: جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال یکی از باسابقه‌ترین جشنواره‌های فیلم کوتاه کشور به حساب می‌آید. این جشنواره چند سال است از رده‌های درون دانشگاهی و کشوری عبور کرده و به یک جشنواره بین‌المللی تبدیل شده و از این حیث اهمیت دوچندانی پیدا کرده است و امسال قرار است دوره هجدهم آن برگزار شود. اگرچه که دوره هفدهم این جشنواره سینمایی به دلیل شیوع بیماری کرونا با مشکلات فراوان و با چندماه تاخیر برگزار شد؛ اما با معرفی دبیر دوره هجدهم، دبیرخانه این دوره از جشنواره فعالیت خود را از آذرماه سال گذشته آغاز کرد.

به همین مناسبت و با توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره، محمد عارف حیدری دبیر هجدهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دانشجویی نهال در رابطه با فعالیت‌ها و برنامه‌های این دوره از جشنواره با ایسنا دانشگاه هنر به گفت‌وگو نشست و درباره رویکردها و سیاست‌های برگزاری این دوره از جشنواره گفت: امسال در آستانه برگزاری هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی نهال هستیم و در تاریخ ۱۰ اردیبهشت‌ماه مهلت ارسال آثار به پایان رسید و در این بازه آثار زیادی را دریافت کردیم و با استقبال خوبی مواجه شدیم. سیاست‌های اختصاصی نهال ۱۸ هم همانند ۱۷ دوره گذشته تأکید بر مستقل بودن جشنواره و تأکید بر دانشجویی بودن آن دارد. به نظر من رسالت جشنواره نهال در این است که با توجه کردن به آثار دانشجویی موجب بیشتر دیده شدن آن‌ها شود تا بتوانند یک گام در مسیر خود فراتر بروند.

وی درباره تنوع و تعداد آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره اضافه کرد: امسال با توجه به اینکه دریافت آثار برای اولین بار به صورت مجازی انجام شد، با استقبال زیادی از سوی فیلمسازان دانشجو مواجه شدیم که از این اقدام یک گام رو به جلو جهت پیشرفت جشنواره بود و جزئیات آمار فیلم های رسیده به دبیرخانه جشنواره نهال در نشست خبری قبل از جشنواره اعلام خواهد شد.

حیدری درباره بحث حمایت مالی از جشنواره نهال 18 و همراهی و همکاری متولیان فرهنگی در برگزاری آن گفت: همان‌طور که می‌دانید جشنواره زیر نظر دانشگاه هنر برگزار می‌شود و درواقع متولی برگزاری آن دانشگاه هنر است. اما با سیاست های جذب حامیان مادی و معنوی در نظر داریم تا در کنار کمک‌های مالی دانشگاه سطح کیفی جشنواره را حفظ کنیم. نهادهای دیگری مثل مترو، شهرداری و سازمان زیباسازی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی خدماتی ارائه می‌دهند که به نوعی در بحث تبلیغات به ما کمک می‌کند.

دبیر نهال 18 درباره اهداف اصلی این جشنواره و میزان استقبال دانشجویان از این دوره مطرح کرد: هدف اصلی جشنواره نهال تشکیل شدن یک اجتماع دانشجویی برای ارتقاء سطح فرهنگی و هنری فیلم کوتاه ایران است و چون بعد از سه سال نهال می‌خواهد به صورت حضوری برگزار شود، (آخرین نهالی که به صورت حضوری برگزار شد نهال ۱۶ در سال 98 بود) احساسم این است که مخاطبان نهال از این ماجرا خیلی خوشحال خواهند بود و استقبال بالایی از جشنواره خواهند داشت. طبق آماری که سال قبل داشتیم در نهال 17 که به شکل مجازی برگزار شد، آثار به نمایش درآمده نزدیک به ۱۶ هزار نفر مخاطب داشتند. امسال قصد داریم دوره هجدهم آن را به صورت حضوری در سالن فارابی دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر، در هفته آخر خرداد، یعنی حدوداً بین روزهای 26 خردادماه تا 3 تیرماه برگزار کنیم.

حیدری درباره پرداختن به مباحث آموزشی و پژوهشی در دوره هجدهم جشنواره نهال گفت: ما مباحث پژوهشی و آموزشی را با برگزاری یک سری کارگاه‌های تخصصی آموزشی سینما شروع کرده‌ایم که این کارگاه‌های تخصصی شامل شاخه‌های اصلی فیلم کوتاه یعنی فیلم‌نامه، کارگردانی، فیلم‌برداری و تدوین می‌شوند. برای مثال اردیبهشت ماه، ورکشاپ‌های تخصصی فیلم‌نامه‌نویسی و کارگاه‌ کارگردانی هرکدام در چند جلسه برگزار شدند و قرار است تا پایان جشنواره، هر هفته چنین کارگاه‌هایی برگزار کنیم.

دبیر نهال هجدهم درباره معیارهایی که اعضای هیئت انتخاب و داوری قرار است برای سنجش و داوری آثار این دوره از جشنواره در نظر بگیرند گفت: اعضای انتخاب و داوری نهال همیشه به کیفیت ایده آثار توجه کرده‌اند و این سیاست کلی بوده است که درنظر می‌گرفتند. یعنی اصطلاحاً سینما برای آن‌ها مهم است، اینکه یک اثر چه محتوایی ممکن است داشته باشد یا نه برای ما مطرح نیست، چون جشنواره ما بر موضوع یا موضوعات خاصی متمرکز نشده است. به همین دلیل صرفاً کیفیت ساخت یک اثر مهم است.

محمد عارف حیدری در پایان صحبت‌هایش به نقش پررنگ دانشجویان در برگزاری این جشنواره اشاره کرد و افزود: جشنواره نهال با حضور دانشجویان معنی پیدا می‌کند و دانشجوها هستند که به این جشنواره اعتبار می‌بخشند و آن را از سایر جشنواره‌ها متمایز می‌کنند. امیدوارم که در این دوره هم اجتماع دانشجویان دوباره شکل بگیرد و همه دور هم جمع شویم، فیلم‌های همدیگر را ببینیم و به پیشرفت یکدیگر کمک کنیم. امیدوارم که نهال 18 هم به خوبی برگزار شود.