«آلبرتو باربرا» مدیر جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز در سخنان عجیبی از زبان یک مدیر جشنواره فیلم درباره یک کشور، درباره سینمای ایران و تعداد فیلم‌های ایرانی متقاضی حضور در ونیز صحبت کرد.

چارسو پرس: مدیر باسابقه ونیز پس از اعلام فهرست فیلم‌های حاضر در بخش‌های اصلی این رویداد سینمایی در پاسخ به نشریه اسکرین درباره حضور چهار فیلم از سینمای ایران در دوره ۷۹ این رویداد توضیح داد: «تعداد باورنکردنی فیلم‌ از فیلمسازان ایرانی متقاضی حضور در جشنواره بودند که بخصوص با پیچیدگی‌های سیاسی و اجتماعی در ایران و شرایط فیلمسازان قابل توجه است! اما همانطور که اغلب اتفاق می‌افتد، سخت‌ترین لحظات زمانی است که کارگردان‌ها می‌توانند بهترین هنر خود را با استفاده از استعاره‌ها بیان کنند که از طریق آن پیچیدگی موقعیتی را که آنها را احاطه کرده است، روایت می‌کنند».

«باربرا» در ادامه بیان کرد: «این یک پدیده بسیار خاص و مهم است و ما باید به آن توجه کنیم، بویژه با توجه به رشد و تجدید سینمای ایران و همه کارگردانان و فیلمنامه‌نویسان جدیدی که در حال ظهور هستند. ولی ما به همه به یک اندازه توجه می‌کنیم و انتخاب‌هایی که انجام می‌دهیم صرفاً زیبایی‌شناختی است و نه ژئوپلیتیک. ما به برخی کشورها یا انواع خاصی از سینما امتیاز ویژه‌ای نمی‌دهیم. ما همه چیز را می بینیم. ما سالانه ۲۰۰۰ فیلم [بلند] می ‌بینیم. بدیهی است که نظرات و انتخاب‌ها شخصی هستند، اما همه انتخاب‌ها صرفاً بر اساس زیبایی‌شناختی انجام می‌شوند».

او در پاسخ به پرسشی درباره این که آیا جشنواره امسال ونیز برنامه ویژه‌ای برای سینمای ایران یا اوکراین تدارک دیده یا خیر نیز توضیح داد: «هنوز به طور رسمی تصمیم نگرفته‌ایم که قرار است چه کاری انجام دهیم و در حال ارزیابی ابتکاراتی هستیم که می‌توانیم در این دوره از جشنواره فیلم ونیز داشته باشیم. مطمئناً یکی از برنامه‌ها به جنگ اوکراین اختصاص خواهد داشت و دیگری در حمایت از کارگردانان ایرانی خواهد بود. باید درک کنیم که چه کاری می‌توانیم انجام دهیم و چه اقدامی می‌توانیم انجام دهیم که از نظر حمایت از آنها موثرتر است. هنوز در این مورد تصمیم نگرفته‌ایم. با همکاران در این موارد بحث می‌کنیم و به محض اینکه تصمیم گرفتیم اعلام خواهیم کرد».

با اعلام فهرست فیلم‌های بخش رسمی هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز مشخص شد که سینمای ایران حضور پررنگی در دوره جدید از قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان خواهد داشت، «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «خرس نیست» از جعفر پناهی، دو نماینده سینمای ایران در بخش مسابقه اصلی جشنواره امسال ونیز هستند و لیلا حاتمی نیز یکی از داوران بخش مسابقه اصلی خواهد بود.

همچنین سینمای ایران در بخش افق‌ها با فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی حضور خواهد داشت و در بخش افق ها اِکسترا نیز فیلم «بی رویا» از  آرین وزیر دفتری نمایش خواهد داشت.

در بخش بینال کالج سینما نیز فیلم «بانو» به کارگردانی «تهمینا رافائلا» محصول جمهوری آذربایجان به تهیه کنندگی کتایون شهابی پذیرفته شده و داریوش خنجی به عنوان مدیر فیلمبردار در فیلم «باردو» ساخته «آلخاندرو گونزالز ایناریتو» همکاری کرده است.

گفته می‌شود که در برخی بخش‌های جنبی این دوره از جشنواره فیلم ونیز نیز آثاری از شینمای ایران حضور خواهد یافت.

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار می‌شود.