دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با اعلام برخی موضوع‌های ممنوعه در جشنواره امسال گفت: من در حوزه اخلاقی به خط قرمزهایی مقید هستم که ابایی هم ندارم بگویم مخالف آن جریان هستم، چون قرار نیست من‌ بخشی از یک موج باشم، بخصوص آنکه این جشنواره‌ها تمام می‌شوند و من قرار است جای دیگری پاسخگو باشم.

چارسو پرس: مهدی آذرپندار در نشست خبری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران که قرار است از ۲۷ مهر ماه برگزار شود بیان کرد: مضامین ممنوعه در جشنواره امسال درباره دگرباش‌ها و اقلیتهای جنسی است که نه می‌توانیم با این موضوع، فیلم بپذیریم و نه می‌خواهیم چنین کاری را انجام دهیم. همچنین مقوله کودک‌کشی و خشونت درباره کودکان جزو مسائلی است که روی آن سختگیری و حساسیت داریم، بویژه آنکه می‌بینیم یک آموزشگاه سینمایی اصلا این مقوله را سفارش داده درحالیکه در همه جای دنیا با این موضوع با حساسیت برخورد می‌شود.‌ باید تلاش کنیم دست کم مسئله حقوق بشری را در این مورد رعایت کنیم. این موضوع در فیلم کوتاه ترند شده و به هیات انتخاب پیشنهاد دادیم که اگر چنین روایتی در فیلمی تکان‌دهنده بود بررسی کنند که آیا از شدت موضوع است یا قدرت فیلمسازی کارگردان.

او در پاسخ به سوال ایسنا مبنی براینکه با توجه به صحبت‌های قبلی‌اش، چقدر فضا را برای فیلمهای سیاسی باز کرده است؟ بیان کرد: از اعلام تا اعمال فاصله زیاد است و ما اصلا با تعداد زیادی فیلم در بخش سیاسی مواجه نیستیم ولی عجیب است که در موضوع دگرباش‌ها به اندازه انگشتان دو دست، فیلم داریم. من در حوزه اخلاقی به خط قرمزهایی مقید هستم که ابایی هم ندارم آن را بگویم مخالف این جریان هستنم چون قرار نیست من‌ بخشی از این موج باشم. این جشنواره‌ها تمام می‌شوند و من قرار است جای دیگری پاسخگو باشم. با این حال درباره بررسی تولیدات سیاسی باید در جشنواره قضاوت کرد چون اعلام آن به اعمالش لطمه می‌زند. ما در حوزه عدالت آموزشی و کارگری اصلا فیلم نداریم، اما از آن سو در بخش اخلاقی و زناشویی و موضوع‌های شاد، ‌زیاد فیلم هست.

وی در ادامه درباره اینکه چقدر ممیزی و سانسور امسال در جشنواره اعمال می‌شود؟ گفت: در این باره به سازوکاری در بخش انتخاب رسیدیم و امیدوارم سلایق مختلف در جشنواره حضور داشته باشند اما اعتراض فیلمسازها را حتما خواهیم داشت، چون آن‌ها سخت می‌پذیرند که فیلمشان ضعیف باشد. من بعضی موارد را نمیتوانم اعلام کنم ولی مثلا با توجه به تجمع فیلمهایی با موضوع شکار قطعا تعدادی از آن‌ها حذف می‌شوند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران یادآور شد: در دوره ‌قبل گفته می‌شد ‌که بسیاری از فیلم‌های مهم کوتاه از جشنواره حذف شدند و البته می‌پذیریم که در بخش نظارت و ارزشیابی بدسلیقگی‌هایی اتفاق افتاد اما به چه تعداد از آنها در جشن صنفی ایسفا توجه شد؟ بنابراین انکار نمی‌کنم که ممیزی نیست ولی همه حذف شدن‌ها به این موضوع برنمی‌گردد.‌

آذرپندار در پاسخ به اینکه چرا فیلم‌سازان فیلم کوتاه علاقه‌مند به حضور در جشنواره‌های خارجی هستند، گفت: این موضوع به ضعف امکانات نمایشی در شهرهای مختلف ایران برمی‌گردد، که وقتی (فیلم‌ساز) اثرش در یک جشنواره خارجی پذیرفته می‌شود، این تصور را برایش به همراه دارد که در کشور خودش مورد توجه نیست ولی اگر امکان عرضه و نمایش فیلم‌ها را در کشور فراهم کنیم این رویکرد میان فیلمسازان کمرنگ‌تر می‌شود.

او در این نشست که صبح یکشنبه، ۳۰ مردادماه در محل باغ زیبا برگزار شد، گفت: جشنواره فیلم کوتاه تهران امروز بین‌المللی‌ترین رویداد این کشور است و سعی کردیم امور آن را زودتر آغاز کنیم که در قدم اول تاریخ ثابت جشنواره را از ۲۷ مهر تا دوم آبان دنبال کردیم. در فراخوان امسال تنوع ژانری مورد توجه ویژه قرار داشته و در حوزه داخلی با افزایش اثر یعنی ۱۹۹۶ اثر مواجه شدیم.

به گفته وی از این تعداد، در بخش داستانی ۱۳۶۴ اثر ، مستند ۲۶۱ اثر، تجربی ۲۶۴ اثر و پویانمایی ۱۰۷ اثر مستند ثبت شدند و تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس و خوزستان پنج استان اول داخلی هستند که به ترتیب متقاضیان بیشتری داشتند. در بخش بین‌الملل ۵۰۱۲ اثر مستند از ۱۳۱ کشور ثبت نام کردند که فرانسه، اسپانیا، هند، چین و آمریکا پنج کشور اول شرکت کننده در جشنواره هستند.

دبیر این دوره از جشنواره با بیان اینکه با آثار کپی مشابه آثار سالهای قبل یا فیلمهای بلند سینمایی سختگیرانه برخورد می‌شود چون تاکید بر تنوع بوده است، گفت: در این دوره دوباره هیأت انتخاب خواهیم داشت و این به حاشیه‌های سال قبل که یک گروه مشاور مسئولیت داشت مربوط نمی‌شود، چون از آنجا که ما در انجمن تولیدکننده هستیم نمی‌توانیم اختیار را به دبیری بدهیم که به هر حال نسبت به آثار تولیدی مجموعه ذینفع می‌تواند باشد. هیأت انتخاب استقلال خواهد داشت و برخی نکات با آنها هماهنگ شده و با پذیرش و توافق از سوی آن‌ها کارها شروع خواهد شد.

آذرپندار با اشاره به اینکه جشنواره امسال به روال گذشته به صورت حضوری خواهد بود و احتمالا بلیت فروشی هم خواهد داشت، گفت که در تلاش است تا چهره‌های مطرح سینمایی را از کشورهای دنیا از جمله کشورهای اطراف و مسلمان برای داوری دعوت کنند. همچنین برای برگزاری کارگاه برنامه‌ریزی داریم و در این بخش نگاهی به کشورهای منطقه خواهیم داشت چون جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به لحاظ آموزشی می‌تواند گسترده عمل کند.

او درباره گله‌های سال گذشته ریس سازمان سینمایی از اسپانسر جشنواره و نحوه معرفی آن و اینکه در چه محلی برگزار خواهد شد، گفت: امسال جشنواره حتما در ایران مال برگزار نمی‌شود چون باید مسائل اقتصادی فیلمسازان را هم در نظر گرفت و به مسئله رفت و آمد آنها باید توجه شود. برای مکان برگزاری هم هماهنگی‌هایی را باید انجام دهیم زیرا احتمالا سازمان سینمایی بخواهد در یک محل ثابت، جشنواره‌ها را برگزار کند و این مسئله فعلا به هماهنگی درون سیستمی احتیاج دارد.

به گفته وی بخشی شبیه تجلی اراده ملی به صورت مجزا احتمالا یک شب پیش از اختتامیه برگزار خواهد شد تا سازمانها و ارگانها از فیلمهای موردنظر خود تقدیر کنند و بعد در قالب یک کلیپ در شب پایانی پخش شود.
او همچنین گفت که در صدد احیای جشنواره‌های قدیمی انجمن مثل نماز و نیایش هستند.

آذرپندار در پایان یادآور شد که انجمن سینمایی جوانان پنج فیلم را برای رقابت به اسکار فیلم کوتاه می‌تواند معرفی کند، ولی درنهایت فیلم‌ برگزیده جشنواره ارایه خواهد شد.