همین انحصار است که مدیران این سامانه تصمیم می‌گیرند در روزهایی که تئاترها روی صحنه هستند سایت خود را برای ترمیم زیرساخت، چند ساعت از دسترس خارج کنند. اگر سوال کنیم چرا این اتفاق در تعطیلی‌های پیش‌ِ رو که تئاترها هم تعطیل هستند اتفاق نمی‌افتد کسی پاسخ نمی‌دهد. قرار هم نیست کسی جواب دهد چون انحصار دست آن‌هاست و وقتی مقوله‌ای انحصاری باشد صاحب انحصار به مخاطب که هیچ، حتی به مشتری هم پاسخ نمی‌دهد چرا که مشتری راهی جز تن دادن به خرید از آن صاحب انحصار ندارد.

چارسو پرس: چند سالی است میزان نارضایتی گروههای نمایشی از یک سامانه فروش بلیت تاتر به قدری بالا رفته است که خیلی از گروههای آماده اجرا حتا حاضر هستند به صورت سنتی و دستی فروش خود را آغاز کنند اما در سامانه مذکور بلیت فروشی نداشته باشند. ریسک فروش سنتی باتوجه به تغییر سبک خرید مردم اما بالاست.

هزینه‌هایی که این سایت به گروهها تحمیل می‌کند و ناعادلانه بودن چیدمان تصاویر آثار و نشان دادن آن به مخاطب باعث می‌شود عملا بسیاری از کارها اصلا دیده نشوند. و اگر قرار بر دیده شدن باشد حتما باید پکیج های تبلیغاتی و گران قیمت آن سایت را خریداری کنند.

سید محمد طباطبایی کارشناس رسانه و ارتباطات می‌گوید: این‌ها همه به دلیل انحصار است. وقتی انحصار دست یکی باشد هر طور دلش بخواهد رفتار و مدیریت می‌کند. همه جا هم همینطور است از جای بزرگی مثل صنعت خودروسازی‌ و رادیو و تلویزیون‌ تا موضوع ساده و جای کوچکی مثل سامانه فروش بلیط تئاتر.‌

بله، در حال حاضر سامانه فروش بلیط تئاتر  هم چیزی شبیه همین انحصار را در اختیار دارد. بی‌تردید بخشی از مشکلات و مساله‌ها و دردسرها و زیان‌های اهالی تئاتر هم از همین انحصار در فروش بلیط نمایش‌هاست. بله، انحصار. از  مسیر همین انحصار هم است که هر طور بخواهد رفتار می‌کند. هر چقدر دلش بخواهد برای تبلیغ نمایش‌ها قیمت می‌گذارد و پول می‌گیرد. تبلیغ در سامانه فروش چنان مهم شده که هر نمایشی که تبلیغ ندهد اصلا در سامانه فروش بلیط دیده نمی‌شود، گوشه‌ای می‌افتد به امید اینکه کسی در جستجو، پوستر نمایش را ببیند و شاید بلیطی بخرد.

حالا هم از مسیر همین انحصار است که مدیران این سامانه تصمیم می‌گیرند در روزهایی که تئاترها روی صحنه هستند سایت خود را برای ترمیم زیرساخت، چند ساعت از دسترس خارج کنند. اگر سوال کنیم چرا این اتفاق در تعطیلی‌های پیش‌ِ رو که تئاترها هم تعطیل هستند اتفاق نمی‌افتد کسی پاسخ نمی‌دهد. قرار هم نیست کسی جواب دهد چون انحصار دست آن‌هاست و وقتی مقوله‌ای انحصاری باشد صاحب انحصار به مخاطب که هیچ، حتی به مشتری هم پاسخ نمی‌دهد چرا که مشتری راهی جز تن دادن به خرید از آن صاحب انحصار ندارد.

راهی نیست جز اینکه این انحصار از بین برود و در این مسیر مسئولان تئاتر کشور، مدیران تماشاخانه‌های دولتی و صاحبان تماشاخانه‌های خصوصی با هنرمندان تئاتر باید هم‌صدا و همراه شوند.

///.