مسئول رأی‌گیری از تماشاگران جشنواره فیلم کوتاه با ارائه توضیحاتی از روند کار تاکید کرد که اعلام نام فیلم‌های پرمخاطب از ابتدای جشنواره برای گرم کردن فضای رقابت بوده است.

چارسو پرس: در دوره‌های پیشین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران مسئولیت رأی‌گیری برای انتخاب و معرفی بهترین فیلم از نگاه تماشاگران برعهده انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) بود که امسال و در دوره سی‌ونهم با توجه به انصراف این انجمن از حضور در جشنواره، این کار را دست‌اندکاران خود جشنواره برعهده گرفتند.

براین اساس، از روز اول جشنواره، پنج فیلم‌ پرمخاطب بدون اشاره به تعداد رأی‌هایشان معرفی شدند.

در این باره هادی آقاجانی - مسئول رأی‌گیری تماشاگران جشنواره - در گفت‌وگویی با ایسنا توضیح داد: رأی‌گیری در بخش رقابتی جشنواره انجام می‌شود و هر تماشاگر هنگام ورود به سالن یک تعرفه را دریافت می‌کند که شامل اسامی مجموعه فیلم‌هایی است که در هر سانس نمایش داده می‌شود. پس از پایان هر سانس، تماشاگران تعرفه مربوط به هر فیلم را جدا می‌کنند و در صندوق‌ها می‌اندازند.

او در پاسخ به اینکه تناسب میان تعداد تماشاگران رأی‌های شمارش شده چطور لحاظ می‌شود؟ گفت: تلاش کردیم عدالتی بین پخش فیلم‌ها برقرار باشد؛ یعنی اکران فیلم‌ها به گونه‌ای است که هر باکس در چهار سالن مختلف تکرار می‌شود و فیلم‌ها در ساعت‌ها و سالن‌ها گوناگون به نمایش درمی‌آیند. همچنین از طریق تعرفه‌هایی که داده می‌شود آمار ورودی دقیقی را از تماشاگران در اختیار داریم. بنابراین از روز اول جشنواره یک نسبت برابر میان تماشاگران و تعداد رأی‌ها وجود داشته است.

وی ادامه داد: در روزهای پنجشنبه و جمعه سانس‌ها به طور کامل پر شده و sold out شده بودند و ما مخاطبی بیش از ظرفیت در سالن داشتیم اما این موضوع را پیش‌بینی کرده بودیم تا تعرفه‌های رأی‌ بیش از ظرفیت سالن هم داشته باشیم. خوشبختانه استقبال از فیلم‌ها هم خوب بوده و در دو روز گذشته بیش از ۶۰ درصد ظرفیت سالن‌ها پر بودند.

آقاجانی همچنین در ادامه کفت: ما از روز اول پنج فیلم پرمخاطب را اعلام کردیم تا فضا رقابتی شود و خود فیلمسازان تلاش کنند تا مخاطبانشان به تماشای فیلم‌ها بیایند.

او در پاسخ به اینکه آیا ممکن است فهرست این فیلم‌های پرمخاطب در روزهای پایانی جشنواره تغییر کند؟ گفت: بله، این امکان وجود دارد چون بعضی فیلم‌ها در روز اول پخش شدند و روز دوم تکرار شدند و از آن طرف فیلم‌هایی بودند که در روز دوم، اولین پخش خود را داشتند اما بیش از مجموع یکی از فیلم‌های رده بالا تماشاگر و رأی بدست آوردند. برای شمارش آراء گزینه‌های «اصلا پسندیدم»، «نپسندیدم»، «میانه»، «پسندیدم» و «خیلی پسندیدم» را داریم که هر کدام از این‌ها امتیازی دارند. امتیاز میانه یک است، پسندیدم دو و خیلی پسندیدم سه امتیاز دارد و در این بین ممکن است بعضی فیلم‌ها تعداد رأی‌های میانه بیشتری از «خیلی پسندیدم» داشته باشند و نتیجه رأی‌هایش بیشتر شود.

آقاجانی درباره صیانت از رأی‌های تماشاگران نیز تاکید کرد: یک شورای صیانت برای این کار درنظر گرفته شده ضمن اینکه از پروسه کار فیلمبرداری هم می‌شود و اسناد لازم برای ارائه وجود دارد.