‌به‌نظر می‌رسد تلاش رئیس صداوسیما برای گرفتن بودجه و کمک‌هزینه ساخت ۲ سریال ویژه - الف سازمان نتیجه خواهد گرفت.

چارسو پرس: تولید سریال «سلمان فارسی» خوب پیش می‌رفت تا اینکه سازمان با آمدن چند پروژه تاریخی ازجمله «حضرت موسی» گرفتار کمبود بودجه شد؛ بودجه‌ای که ماه‌ها قبل هم با توقف تولید چند سریال، نشان می‌دادبه ته رسیده است. این وضعیت  سازمان نشان از این دارد که دخل و خرجش جور درنمی‌آید و همین موضوع بر پروسه سریال‌سازی‌ هم تأثیر زیادی گذاشته است.

پیمان جبلی که بیش از یک سال از حضورش در رسانه ملی می‌گذرد، بارها عنوان کرده که طرح‌های مختلف تلویزیونی زیادی داریم که در حال پیشرفت‌اند، بسیاری از کارها در پیش‌تولید و برخی هم منتظر تعیین برآوردند. اما برای ساخت آثار نمایشی جذاب و فاخر نیازمند کمک مجلس و دولتیم. همین موضوع باعث شد تا دست‌اندرکاران سریال و مدیران سازمان، نمایشگاهی از ابزار و ادوات سلمان فارسی در خانه ملت برگزار کنند تا بتوانند هم نمایندگان مجلس به‌خصوص اعضای کمیسیون فرهنگی را با این سریال و مراحل تولیدش آشنا کنند و هم بتوانند نظر مساعد مجلس را برای دریافت کمک‌هزینه بگیرند؛ موضوعی که اگر برای سریال سلمان فارسی نتیجه دهد به‌طور حتم مجلس برای تولید «حضرت موسی» هم کمک خواهد کرد.

تأیید اولیه کمیسیون فرهنگی

در این زمینه غلامرضا منتظری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درباره حمایت از ساخت آثار فاخر تلویزیونی می‌گوید: «باید بپذیریم رسانه ملی بیشترین نقش را در انتقال پیام انقلاب اسلامی هم در مقیاس ملی و هم بین‌المللی دارد. نقش‌آفرینی نیازمند الزامات و امکاناتی است؛ ما اگر به سازمان صداوسیما نقد می‌کنیم، نقد حق طبیعی ماست اما اگر امکانات و الزامات را فراهم کنیم و کوتاهی شکل بگیرد، آن وقت نقد مفهوم جدی‌تری پیدا می‌کند.» وی در ادامه به تسنیم درباره طولانی‌شدن تولید «سلمان فارسی» می‌گوید: «یکی از دلایلی که سریال «سلمان فارسی» طولانی شده، اعتبار است یا دلیل اینکه هنوز سریال «موسی(ع)» تولید را آغاز نکرده، در کوچه‌پس‌کوچه‌های اعتبار گرفتار، بودجه است.

خوشبختانه در کمیسیون فرهنگی از سال‌۱۴۰۰ این نگاه ارتقا پیدا کرد و افزایشی در اعتبارات صداوسیما اتفاق افتاد. در سال‌۱۴۰۱ هم این نگاه را داشتیم. نشست‌های مختلفی با آقای جبلی و معاونین‌شان داشتیم. کاملا اعضای کمیسیون فرهنگی متفق‌القول‌اند تولید آثار فاخر هنری در رسانه‌ملی نیازمند اعتبارات بیشتری است. ما نگاه‌مان نگاه مثبت است و انتظار داریم صداوسیما هم همچنان که تعامل خوبی با مجلس شورای اسلامی دارد، دایره این تعاملات هر روز گسترده‌تر شود.» البته به جز نماینده کمیسیون فرهنگی، برخی دیگر از نمایندگان هم در جریان بازدید از نمایشگاه سریال «سلمان فارسی» از لزوم پرداخت بودجه گفته بودند. عبدالعلی رحیمی مظفری، عضو هیأت رئیسه کمیسیون انرژی عنوان کرده بود: «تولیدات در حوزه‌های هنری بسیار زیاد است، اما ساخت سریال‌های فاخر که می‌توانند در تاریخ ماندگار شوند، بسیار کم است. ساخت چنین سریال‌هایی بی‌تردید در روحیه مردم تأثیر مثبت خواهد گذاشت. با توجه به منابع کمی که در ساخت آثار تاریخی و فرهنگی وجود دارد، نیازمند اقدامات ویژه‌ای در راستای حمایت از ساخت چنین سریال‌هایی هستیم.»

رقابتی که به چشم می‌آید

اما مشکل رسانه ملی فقط گرفتن کمک‌هزینه از مجلس برای تولید سریال‌های تاریخی یا ویژه‌اش نیست؛ یکی از موضوعاتی که امروز سازمان صداوسیما درگیر آن است، حضور بازیگران و کارگردانان حرفه‌ای در شبکه نمایش خانگی است؛ شبکه‌ای که توانسته با هزینه و بودجه مناسب نظر مساعد بازیگران و کارگردانان را جلب‌ و حالا کمترکسی حاضر است با بودجه سریال‌سازی‌ تلویزیون با سیما همکاری کند.   بسیاری از تهیه‌کنندگان و سریال‌سازان هم چنین اعتقادی دارند که با بالا رفتن نرخ‌های تولید خصوصا در مقایسه با شبکه نمایش‌خانگی، بودجه واقعی صداوسیما با این ارقام هیچ همخوانی ندارد. رئیس رسانه ملی با صراحت از دولت و مجلس خواسته تا به این اقتضائات برای تصویب و اختصاص بودجه برای ساخت سریال‌ها و آثار نمایشی فاخر توجه کنند.

سریال جدید روی آنتن

تلویزیون رفته‌رفته آنتن خود را با تولیدات جدید پر می‌کند. یکی از سریال‌هایی که سیما از سال گذشته در انتظار پخش آن است، سریال طنز «جزر و مد» به کارگردانی علی عبدالعلی‌زاده است که از شب گذشته (۲۱ آبان) ماه هرشب ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود. در این سریال ۳۰قسمتی که نصرالله رادش، حمید لولایی، علی غریب و رضا فیاضی در آن به ایفای نقش می‌پردازند، به موضوعاتی چون اشتغال، ازدواج جوانان، محیط‌زیست، خانواده، مشاغل زودبازده، کارآفرینی و... پرداخته می‌شود.

به جز تولید سریال‌های جدید، برخی از سریال‌ها هم در روزهای پایانی تولید هستند. سریال «عقرب عاشق» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده ساخته شده. این مجموعه یک کار جنایی است که این روزها در مرحله تدوین است و کارهای فنی را می‌گذراند. سریال «طلاق» ابوالقاسم طالبی هم قرار بود امسال روی آنتن برود که عنوان‌شده در مراحل تدوین بوده و البته به‌احتمال زیاد نام این سریال به «اژدهای هفت‌سر» تغییر خواهد کرد! تصویربرداری سریال جدید طالبی چند ماه پیش به پایان رسیده است. ‌

///.


منبع: روزنامه همشهری
نویسنده: فهیمه پناه‌آذر