فیلم «استخوان دریاچه» به کارگردانی «مرسدس بایسک مورگان» و نویسندگی «جاشوا فریدلندر» روایتگر تعطیلات یک زوج است که از سرگرمی‌های ساده به بازی‌های خطرناک و خون‌آلود کشیده می‌شود.

چارسو پرس: تعطیلات آخر هفته برای بسیاری فرصتی برای استراحت و دور شدن از دغدغه‌های روزمره است، اما در فیلم «استخوان‌دریاچه» این انتظار به سرعت برعکس می‌شود. وقتی دو زوج در ویلایی لوکس و دورافتاده با هم ملاقات می‌کنند، ماجرا از شوخی و صمیمیت به رقابت، فریب و نهایتاً خشونتی خون‌آلود می‌رسد. این تریلر روان‌شناختی و کمدی سیاه، مخاطب را از همان لحظات ابتدایی درگیر می‌کند و با ترکیبی از طنز زیرپوستی، موقعیت‌های اغراق‌شده و ترس واقعی، تجربه‌ای غیرمنتظره و هیجان‌انگیز از تعطیلات یک زوج ارائه می‌دهد.

ترکیب طنز و وحشت روان‌شناختی

در داستان «استخوان‌دریاچه»، زوج اصلی «سیج» (با بازی «مَدی هَسون») و «دیگو» (با بازی «مارکو پیگوسی») برای تعطیلات آخر هفته و جشن نامزدی به ویلای لوکس «ویلا سرنا» در جورجیا می‌روند. آن‌ها با مشکل رزرو دوگانه مواجه می‌شوند و زوج دیگر، «سین» («آندرا نچیتا») و «ویل» («الکس رو») به دلیل همان اشتباه رزرو، هم‌زمان وارد ویلا می‌شوند. در ابتدا همه چیز سرگرم‌کننده و دوستانه است، اما تدریجاً تنش، سوءظن و تمایلات پنهان جنسی وارد ماجرا می‌شوند.

زوج اصلی رابطه‌ای چندساله دارند و در آستانه تعهدی جدی‌تر هستند. «سیج» شاغل پایدار است و قصد دارد به عنوان تنها نان‌آور خانواده، به «دیگو» اجازه دهد که از تدریس در کالج عمومی کناره‌گیری کرده و روی نوشتن رمانش تمرکز کند. با وجود علاقه‌ای که بین آن‌ها وجود دارد، مسائل پنهان و ناراحت‌کننده‌ای نیز وجود دارد، از جمله تردید «دیگو» نسبت به توانایی‌های نویسندگی خود و مسائل ناهماهنگی جنسی که هر دو از پرداختن به آن اجتناب می‌کنند.

ورود زوج دوم و آغاز بازی‌های فریبنده

«سین» و «ویل» زوجی جذاب و برون‌گرا هستند که با ورودشان جو تعطیلات را متحول می‌کنند. ابتدا به نظر می‌رسد یکی از زوج‌ها مجبور به کناره‌گیری شود، اما فضای بزرگ ویلا امکان اقامت چند زوج را می‌دهد و چهار نفر تصمیم می‌گیرند همه می‌توانند با هم بمانند. رفته‌رفته صمیمیت میان آن‌ها شکل می‌گیرد، اسرار و بازی‌های گروهی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و به اتاق‌های قفل‌شده نفوذ می‌کنند؛ یکی پر از ابزارهای فِتیش و دیگری حاکی از فعالیت‌های مخفی و غیراخلاقی است.

از طنز زیرپوستی تا خشونت آشکار

در حدود نیم ساعت پس از آغاز فیلم، رقابت و فریب آشکار می‌شود. «ویل» و «سین» با استفاده از ترفندهای فریبنده تلاش می‌کنند زوج اصلی را از هم جدا کنند و آن‌ها را به دام خطر بیاندازند. مخاطب تازه پس از گذشت حدود یک ساعت می‌فهمد که زوج اصلی در معرض خطر واقعی قرار دارند، به ویژه که پیش‌درآمد فیلم نشان می‌دهد زوج دیگری در جنگل‌های اطراف قربانی خشونت شده است.


فیلم با چرخشی از تریلر روان‌شناختی به کمدی سیاه و خون‌آلود ادامه می‌یابد و تمرکز روی تلاش شخصیت‌ها برای بقا، طنز تلخ و موقعیت‌های اغراق‌شده را تقویت می‌کند. ابزارهایی مثل اره‌برقی و وسایل کشنده دیگر به کار گرفته می‌شوند و این تغییر لحن به شکلی موفق انجام شده است.


بیشتر بخوانید: نقد فیلم «All of You»؛ روایتی عاشقانه از آینده‌ای بدون انتخاب


طراحی بصری و اجرا

هرچند ایده‌های فردی فریدلندر نوآورانه نیستند و یادآور آثاری مانند «خدمتکار» و «سالت‌برن» هستند، اما با مهارت کنار هم قرار گرفته‌اند. «مورگان» با کارگردانی تیز و پرریتم، بازیگران اصلی را در کاوش ابعاد مثبت و منفی شخصیت‌ها موفق کرده است.


عناصر بصری و طراحی تولید، از جمله فیلم‌برداری گسترده «نیک متیوز»، طراحی صحنه «کندرا برادانینی»، لباس‌های «یولین کولت هافکی» و لوکیشن مرکزی «ویلا سرنا» (یک ملک ۱۰۰ هکتاری در «کانیرز»، جورجیا)، تجربه‌ای سرگرم‌کننده و جذاب خلق کرده‌اند که مخاطب را به خوبی درگیر داستان می‌کند.

جمع‌بندی

«استخوان‌دریاچه» ترکیبی از تریلر روان‌شناختی، کمدی سیاه و خشونت سرگرم‌کننده است که مخاطب را از ابتدا تا پایان روی لبه صندلی نگه می‌دارد و تجربه‌ای غیرمنتظره از تعطیلات یک زوج ارائه می‌دهد.


منبع: variety
نویسنده: نسرین پورمند