چه فیلم‌هایی متقاضی حضور در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر شده‌اند؟ این پرسشی است که علاقه‌مندان جدی سینما با پایان فرصت ثبت‌نام مطرح می‌کنند. دوستداران مهم‌ترین ضیافت سالانه سینمای ایران، معمولاً از اواخر پاییز یا آغاز زمستان درباره ترکیب احتمالی فیلم‌های حاضر در جشنواره گمانه‌زنی می‌کنند؛ روزهایی که اعضای هیأت انتخاب در حال بازبینی فیلم‌ها هستند تا ترکیب نهایی را برای شرکت در مهم‌ترین رخداد سالانه سینمای ایران انتخاب کنند.

چارسو پرس: نام‌نویسی بخش بین‌الملل جشنواره چهل‌ویکم که از ۱۵ شهریور و بخش ملی از ابتدای آبان آغاز شده، روز دوشنبه ۳۰ آبان به پایان رسید. بر پایه فراخوان منتشرشده این دوره از جشنواره در ۱۹ تیر، فیلم‌های بلند داستانی که دارای پروانه ساخت یا نمایش سینمایی از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری باشند ‌تا قبل از بهمن ۱۴۰۱ اکران عمومی نشده و در سامانه‌های نمایش درخواستی به‌صورت برخط و رسانه ملی به نمایش درنیامده باشند و همچنین در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر مورد بازبینی هیأت انتخاب قرار نگرفته باشند، اجازه حضور در بخش سودای سیمرغ را خواهند داشت. تمامی فیلم‌های متقاضی شرکت در هر یک از بخش‌های جشنواره، باید پیش از پایان مهلت تعیین‌شده در سامانه جشنواره ثبت‌نام کرده باشند. با پایان مهلت ثبت‌نام باید منتظر معرفی اعضای هیأت انتخاب جشنواره باشیم.

چشم‌انتظار جشنواره‌ای شلوغ
با ادغام بخش بین‌الملل با بخش ملی، امسال باید چشم‌انتظار جشنواره‌ای شلوغ باشیم. در سال‌های اخیر برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر، باعث شده بود در بهمن‌ماه جشنواره تنها با حضور فیلم‌های سینمای ایران برگزار شود. امسال اما قرار است به جشنواره‌های شلوغ دهه‌های ۶۰، ۷۰ و ۸۰ بازگردیم؛ روزگاری که در نیمه اول جشنواره فیلم‌های بخش بین‌الملل به نمایش درمی‌آمد و در اختتامیه‌ای جداگانه جوایز این بخش هم به برگزیدگان اهدا می‌شد. جشنواره چهل‌ویکم فجر با بازگشت بخش بین‌الملل با حضور پرتعدادتری از فیلم‌ها برپا خواهد شد.
اینکه ادغام بخش بین‌الملل با بخش ملی و تعطیلی جشنواره جهانی فجر، تا چه اندازه تصمیم درستی بوده نکته دیگری است؛ آنچه‌ به‌نظر می‌رسد افزایش فیلم‌های حاضر در جشنواره با حضور فیلم‌های خارجی است.

چند فیلم متقاضی حضور در جشنواره امسال شدند؟
با پایان زمان ثبت‌نام فیلم‌ها برای حضور در جشنواره فجر، باید منتظر ماند تا دبیرخانه فجر چهل‌ویکم تعداد و اسامی فیلم‌ها را اعلام کند. در مورد فیلم‌های بخش ملی شنیده‌های حکایت از حضور حدود ۵۰ فیلم در این بخش‌ دارد البته باید منتظر اطلاع‌رسانی رسمی دفتر جشنواره در این رابطه ماند. آنچه این روزها در رسانه‌ها درباره فیلم‌های جشنواره منتشر شده در واقع شامل پروژه‌های ساخته شده یا در دست تولید می‌شود که الزاما متقاضی حضور در جشنواره فجر نیستند، ولی ترکیب نهایی فجر در نهایت از دل همین فیلم‌ها که یا آماده نمایش شده‌اند یا در مراحل مختلف تولید هستند، بیرون خواهد آمد.

در راه فجر
ایرنا در گزارشی از ۳۰ فیلم که در مراحل مختلف تولید قرار دارند و می‌توانند گزینه حضور در جشنواره باشند، نام برده است. البته ذکر این توضیح نیز ضروری است که تعداد آثاری که در مرحله فیلمبرداری هستند یا پروانه ساخت گرفته‌اند یا در انتظار پروانه ساخت به‌سرمی‌برند، حدود ۴برابر تعداد فیلم‌های آماده است که جمع این مقدار، ما را به ۱۵۰ فیلمی می‌رساند که می‌توانند در جشنواره فجر امسال حضور داشته باشند. ازجمله فیلم‌های آماده می‌توان به فیلم «پرونده باز است» کیومرث پوراحمد اشاره کرد که ۱۶شهریور کلید خورد و این روزها، در مرحله ‌پس‌ از تولید قرار دارد. «غریب» محمدحسین لطیفی که مقطعی از زندگی شهید محمد بروجردی را به تصویر می‌کشد، ۱۲شهریور کلید خورد و اکنون، مراحل فنی خود را پشت سر می‌گذارد. پرویز شهبازی نیز چندی پیش، فیلمبرداری «رکسانا» را به ‌پایان رساند. «قیف» محسن امیریوسفی نیز این روزها در مرحله پساتولید قرار دارد. «زمانی در ابدیت» به کارگردانی مهدی نوروزیان که اردیبهشت‌ امسال با بازی لیلا حاتمی و نیکی کریمی کلید خورد، هم‌اکنون آماده نمایش است. علی عطشانی نیز زمستان سال گذشته، «لوتریا» را در مکزیک جلوی دوربین برد که این فیلم نیز آماده نمایش است. محمدرضا رحمانی نیز اواخر زمستان سال گذشته فیلمبرداری «آنها مرا دوست داشتند» را به‌پایان رساند تا این فیلم نیز آماده نمایش باشد. احمد بهرامی که «دشت خاموش» او سروصدای زیادی به راه انداخت، در اواخر زمستان سال گذشته «شهر خاموش» را با بازی باران کوثری جلوی دوربین برد و هم‌اکنون نیز آن را آماده نمایش دارد. دومین ساخته علیرضا معتمدی که فیلمبرداری آن از اواسط اسفند سال گذشته آغاز شده بود، در نیمه‌های اردیبهشت به پایان رسید. باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا، لیندا کیانی، نهال دشتی و امیرحسین فتحی، بازیگران «چرا گریه نمی‌کنی؟» هستند. «اتاقک گلی» به‌کارگردانی محمدعلی عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبور، درباره نجات یک دختر کرد از دست منافقان توسط بچه‌های لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله(ص) است که فیلمبرداری آن چند روزی است به پایان رسیده است.
«هاشم‌پور» با لهجه اسپانیش!

پروژه مشترک ایران و اسپانیا در بهار امسال در بوشهر جلوی دوربین رفت. «مسخ نرگس» به کارگردانی حامد علیزاده با بازی جمشید هاشم‌پور در نقش ناخدا شیراز، هم‌اکنون مراحل فنی را به پایان رسانده و آماده نمایش است. فیلمبرداری «در آغوش درخت» به‌عنوان نخستین تجربه کارگردانی سینمایی بابک خواجه‌پاشا با حضور مارال بنی‌آدم، جواد قامتی و روح‌الله زمانی، اواخر مرداد به پایان رسید و فیلم این روزها آماده نمایش است.
از دیگر فیلم‌هایی که در این دسته قرار می‌گیرند می‌توان به «زنگ آخر» شهرام عبدلی، «دختری با لباس ارغوانی» خداداد جلالی، «توتو» به کارگردانی محمدابراهیم عزیزی، «لختگی» به کارگردانی کاوه دهقانپور، انیمیشن «ببعی» حسین صفارزادگان و عماد حسینی، «پروانه‌ها فقط یک روز زندگی می‌کنند» به کارگردانی محمدرضا وطن‌دوست و «خاطرات بندباز» ساخته حامد رجبی اشاره کرد. برخی فیلم‌ها نیز قرار بود در جشنواره فجر سال گذشته رونمایی شوند که طولانی شدن مراحل فنی این اجازه را به آنها نداد تا در جشنواره چهلم باشند؛ از این‌رو حضور این فیلم‌ها در جشنواره فجر امسال کاملا محتمل است؛ ازجمله این فیلم‌ها می‌توان به «مست عشق» حسن فتحی، «کابل پلاک ۱۰» نوید محمودی، «پیرپسر» اکتای براهنی و «رگ‌های آبی» جهانگیر کوثری اشاره کرد.‌

///.


منبع: روزنامه همشهری