سوپرمن یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های کتاب‌های کمیک‌ است، اما این مرد پولادین هم مانند هر ابرقهرمان دیگری نقطه‌ ضعف‌هایی دارد.

چارسو پرس: سوپرمن یکی از قدرتمندترین شخصیت‌های کتاب‌های کمیک‌ است، اما این مرد پولادین هم مانند هر ابرقهرمان دیگری نقطه‌ ضعف‌هایی دارد. با قدرت‌های بزرگ، ضعف‌های بزرگی نیز به وجود می‌آید و کال ال، که با نام کلارک کنت یا سوپرمن نیز شناخته می‌شود، از این قاعده مستثنی نیست. مرد پولادی علیرغم اینکه می‌تواند از ساختمان‌های بلند بپرد، مانند باد در هوا شناور شود، اشعه‌های داغ از چشمانش، یا باد سرد یخی از دهانش به بیرون پرتاب کند، اما فهرستی طولانی‌ از نقطه‌ضعف‌هایی دارد که می‌توانند در هر نبردی علیه‌ش استفاده شوند، در نهایت از طریق‌شان شکست بخورد یا حتی او را تا پای مرگ ببرند. در این مطلب ۱۲ نقطه‌ ضعف بزرگ سوپرمن را نام بردیم که احتمالا برای شما به عنوان طرفدار این ابرقهرمان هم تازگی دارد.

سوپرمن با توجه به ماهیت معمولا پیروزش، بیشتر از آنچه طرفدارانش تصور می‌کنند نقطه‌ ضعف دارد. اگر ابرشرورها درباره‌ی این ضعف‌ها آگاهی لازم را داشته باشند، با قدرت کافی و ابزار مناسب می‌توانند آخرین پسر کریپتون را شکست دهند.

۱۲. سوپرمن نمی‌تواند در برابر ذهن‌خوانی مقاومت کند

سوپرمن

سوپرمن هیچ مقاومت ذاتی در برابر حملات روانی ندارد. او در برابر ذهن‌خوانی آسیب‌پذیر است و کسانی که توانایی کنترل ذهن دارند به راحتی می‌توانند باعث از بین رفتن کریپتونین شوند. او یک بار تحت کنترل شرورانی مانند ملکه بی قرار گرفته است، و نمونه‌های بیشتری هم برای این مورد وجود دارد.

در طول نبرد سوپرمن با ذهن‌دزدها، ماسک مدوسا توانست به ذهن سوپرمن نفوذ کند و او را از پا بیاندازد. مکسول لرد زمانی که ذهن سوپرمن را در اختیار گرفت و از مرد پولادین برای حمله به لیگ استفاده کرد خیانت بزرگی مرتکب شد. سوپرمن فقط به این دلیل متوقف شد که زن شگفت‌انگیز گردن مکس لرد را شکست و او را کشت.

۱۱. جادو یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف سوپرمن است

سوپرمن

سوپرمن با وجود تمام قدرت‌ها و توانایی‌هایش، به اندازه‌ی هر شخصیت معمولی دیگری در برابر جادو آسیب‌پذیر است. دی‌سی چند شخصیت قدرتمند جادویی دارد که رقیب سرسختی برای مرد پولادین محسوب می‌شوند. قهرمانانی مانند زاتانا به راحتی می‌توانند سوپرمن را از بین ببرند و در مقابل حملات قدرتمند او ایستادگی کنند.

نمونه‌ای عالی از تاثیر جادو روی سوپرمن را می‌توان در نبردهای متعدد او با شخصیت‌های جادویی مانند شزم و بلک آدام یافت. شزم یکی از تنها قهرمانانی بود که می‌توانست سوپرمن را زمانی که توسط اکلیپسو تسخیر شده بود متوقف کند. بلک آدام همچنین مکررا نشان داده است که می‌تواند به لطف قدرت جادویی خود، سوپرمن را در یک مبارزه شکست دهد.

۱۰. الکتریسیته‌ی شدید می‌تواند سوپرمن را متوقف کند

سوپرمن

سوپرمن در برابر الکتریسیته نیز مانند جادو ضعیف است. با توجه به اینکه او می‌تواند گرمای بسیار زیاد و نیروهای انفجاری را تحمل کند، این ضعف کمی عجیب به نظر می‌رسد. با این وجود، الکتریسیته آخرین پسر کریپتون را به زانو در می‌آورد و به دشمنانش فرصتی می‌دهد تا در حالی که از برق‌گرفتگی سرگردان است، به شیوه‌ای ویرانگرتر ضربه بزنند.

برخورد سوپرمن با لایووایر در سریال «سوپرمن؛ مجموعه انیمیشنی» (Superman: The Animated Series) این نقطه ضعف را کاملا برجسته کرد. حتی زمانی که سوپرمن دستکش لاستیکی به تن داشت، به دلیل قدرت الکتریکی باورنکردنی لایووایر، همچنان مانند یک عروسک پارچه‌ای به اطراف پرتاب می‌شد.

۹. سوپرمن در برابر بعضی از مخدرها ضعیف است

سوپرمن

در حالی که سوپرمن در برابر بیشتر توهم‌زاهای روان‌گردان آسیب‌پذیر نیست، اگر دشمنانش مواد را با کریپتونیت ترکیب کنند، می‌توانند به مرد پولادی آسیب برسانند یا به طور بالقوه او بکشند. نمونه‌ی این ادعا را می‌توان در سری «بی‌عدالتی؛ خداوند در میان ما» (Injustice: Gods Among Us) یافت که در بازی ویدیویی با همین نام به صورت گسترده‌تری به آن پرداخته شد.

قبل از اتفاقات بازی، جوکر از نسخه‌ی اصلاح شده‌ی گاز ترس به نام اسکرکرو برای تحریک خشم سوپرمن استفاده کرد. سوپرمن تحت تاثیر گاز ترسناک و به اشتباه همسر باردار خود لوئیس لین را به قتل رساند و منجر به انفجار هسته‌ای در متروپلیس شد. سوپرمن برای انتقام جوکر را کشت و یک دیکتاتوری فاشیستی برای جلوگیری از هر گونه شر و ظلم در آینده بوجود آورد.

۸. مرد پولادی به ویروس‌های تغییرشکل‌دهنده و ناتوان‌کننده مبتلا می‌شود

سوپرمن

سوپرمن یک شکل زندگی بیولوژیکی است و مانند تمام شکل‌های زندگی بیولوژیکی، او همچنان مستعد ابتلا به بیماری و ویروس است. تنها ویروس مناسب در زمان مناسب است که می‌تواند مرد پولادی را مانند هر انسان عادی که به بیماری آنفولانزا مبتلا می‌شود، گرفتار کند.

«ویروس روز رستاخیز» (The Doomsday Virus) تنها یک نمونه از آلوده شدن سوپرمن به بدترین شکل ممکن بود. بیماری موجود در جسد خطرناک رقیب او، سوپرمن را آلوده، و او شروع به تبدیل شدن به یکی از قوی‌ترین نسخه‌های‌ هیولایی سوپرمن کرد.

۷. تشعشعات اتمی می‌تواند سوپرمن را شدیدا ضعیف کند

سوپرمن

مرد پولادی قدرت خود را از خورشید بدست می‌آورد، اما تابش خورشیدی کمی با تشعشعات اتمی یا هسته‌ای متفاوت است. در حالی که او نشان داده است می‌تواند از انفجار یک سلاح هسته‌ای جان سالم به در ببرد، اما به شدت در مقابل آن ضعف دارد.

در فیلم «بازگشت شوالیه‌ی سیاه» (The Dark Knight Returns) اثر فرانک میلر، سوپرمن در حالی که در یک جنگ پرتنش مداخله می‌کرد سعی داشت یک موشک هسته‌ای را متوقف کند. سوپرمن قبل از برخورد موشک با هدفش با آن برخورد کرد، اما فروریزه‌های انفجار، کریپتونین قوی را به مردی لاغر تبدیل کرد که مبتلا به مسمومیت با تشعشع هسته‌ای شده بود. در این بین تا زمانی که انرژی خورشید او را درمان کند، در برابر دشمنانش کاملا آسیب‌پذیر بود.

۶. سوپرمن زیر نور خورشید قرمز قدرت خود را از دست می‌دهد

سوپرمن

سوپرمن قدرت خود را از خورشید زرد زمین می‌گیرد. تغذیه‌ی سلول‌های او از تابش نور زرد خورشید باعث می‌شود سوپرمن به موجودی قوی‌تر و سریع‌تر از هر کس دیگری روی زمین تبدیل شود. با این حال، هنگامی که در معرض تابش نور خورشید قرمز به جای نور زرد قرار می‌گیرد، قدرت‌های باورنکردنی او کاملا بی‌اثر می‌شوند.

سیاره‌ی کریپتون زادگاه سوپرمن، به دور خورشید قرمز می‌چرخید، بنابراین کریپتونی‌ها به طور طبیعی هیچ قدرتی نداشتند. در حالی که کال ال می‌تواند برخی از قدرت‌های خود را برای مدت محدودی تحت تابش خورشید قرمز حفظ کند، سوپرمن در نهایت توانایی‌های خود را از دست می‌دهد. شرورانی مانند لکس لوتور از تابش خورشید قرمز استفاده کرده و آن را به عنوان سلاحی علیه سوپرمن به کار برده‌اند.

۵. شنوایی حساس سوپرمن می‌تواند برای او یک ضعف مرگبار باشد

سوپرمن

سوپرمن در کنار قدرت و سرعت فوق‌العاده، از مزایای شنوایی بسیار حساس نیز برخوردار است. متاسفانه، این توانایی گاهی اوقات ممکن است برایش دردسرساز شود. مرد پولادی بارها در معرض خطر حملات صوتی نوابغ فناوری مانند لکس لوتر، بتمن و برینیاک قرار می‌گیرد.

سوپرمن بیش از یک بار مورد حمله‌ی تسلیحات صوتی قرار گرفته است، که تقریبا مانع از مرگ کریپتونین‌ها شد. در فیلم «بتمن در برابر سوپرمن؛ طلوع عدالت» (Zack Snyder’s Batman v. Superman) شوالیه‌ی تاریکی از یک جفت اسلحه با فرکانس بالا استفاده کرد که توانست سرعت سوپرمن را کاهش دهد تا از دیگر نقاط ضعف او استفاده کند.

۴. قدرت‌های بینایی سوپرمن نمی‌توانند به سرب نفوذ کنند

سوپرمن

ناتوانی سوپرمن در نفوذ به سرب یکی از شناخته‌شده‌ترین نقاط ضعف مرد پولادی است. سرب دید اشعه‌ی ایکس او را مختل می‌کند، و این نقطه‌ضعف سوپرمن به دشمنانش اجازه می‌دهد گاهی خود یا سلاح‌های مرگبارشان را از او پنهان کنند.

در حالی که سرب برای کریپتون‌ها مانند داکسامیت‌ها کشنده نیست، اما همچنان می‌تواند دید قدرتمند آن‌ها را مسدود کند. سرب به عنوان نقطه‌ضعف سوپرمن ابزار قدرتمندی در دست دشمن است. مانند جادو، به راحتی می‌تواند به هر یک از نمادین‌ترین شخصیت‌های شرور و رقیب مرد پولادی دست برتر را در یک مبارزه بدهد.

۳. سوپرمن دنیای توسعه‌یافته‌ی دی‌سی ممکن است خفه یا غرق شود

سوپرمن

نسخه‌ی انیمیشن دی‌سی از قدرت سوپرمن در مقایسه با همتای کمیک او محدود بود. سوپرمن در کمیک‌ها وقتی خارج از جو زمین است می‌تواند صرفا با تشعشعات خورشیدی زندگی کند، اما نسخه‌ی انیمیشنی نیاز به نفس کشیدن داشت، به این معنی که او ممکن است خفه یا غرق شود.

سوپرمن هنگام کار در فضای بیرون از زمین در چند زمان مختلف در دنیای توسعه‌یافته‌ی دی‌سی لباس مخصوص دارای مخزن اکسیژن می‌پوشد. این لباس به عنوان نقطه‌ضعف سوپرمن، قهرمان را به شدت محدود، و او را مستعد حملات در فضا یا زیر اقیانوس می‌کند که می‌تواند او را در موقعیت خطرناکی قرار دهد.

۲. می‌توان از افراد مهم و عزیز زندگی سوپرمن علیه او استفاده کرد

سوپرمن

تا اینجا می‌دانیم که چند نقطه‌ضعف طبیعی وجود دارد که از میراث کریپتونی سوپرمن یا مقاومت محدود او در برابر انواع خاصی از حملات ناشی می‌شود. با این حال، نقطه‌ضعفی که تقریبا مانند مانع بزرگی برای سوپرمن بر سر راهش قرار می‌گیرد، او را تهدید می‌کند یا به خطر می‌اندازد، عشق او به افراد مهم و عزیز زندگی‌اش است.

همسرش لوئیس لین به عنوان یک اهرم برای به زانو درآوردن سوپرمن مورد استفاده قرار گرفته است. اوضاع زمانی بدتر شد که پسرشان جان به دنیا آمد، که خوشبختانه سوپرمن توانایی‌های قدرتمند خود را برای حفظ امنیت او توسعه داد. حتی دوستان نزدیک او در دیلی پلنت، جایی که کار می‌کند و هم‌تیمی‌هایش در لیگ، قربانیان احتمالی بودند که در طول سال‌ها برای جلوگیری از سوپرمن یا تضعیف مرد پولادی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

۱. کریپتونیت بزرگترین نقطه‌ ضعف سوپرمن است

سوپرمن

یکی از نقاط ضعفی که تقریبا تمام طرفداران سوپرمن در مورد آن می‌دانند سنگ مرگباری به نام کریپتونیت است. شخصیت‌های دی‌سی زیادی وجود ندارند که بتوانند سوپرمن را بدون کریپتونیت شکست دهند. سوپرمن تنها چیزی نبود که از کریپتون به زمین رسید و قطعات تابان زیادی هم از سیاره‌ی مادری او کریپتون به زمین آمد.

متاسفانه، آخرین قطعات باقی مانده از کریپتون اکنون برای سوپرمن کشنده است. قرار گرفتن در معرض کریپتونیت مرد پولادی را به شدت تضعیف می‌کند و باعث می‌شود که او توانایی‌های باورنکردنی خود را از دست بدهد. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این سنگ نیز می‌تواند برای سوپرمن کشنده باشد. اینها فقط خطرات کریپتونیت سبز هستند، زیرا هر رنگ و نوع آن تاثیر متفاوتی بر سوپرمن دارد.

منبع: cbr

///.


منبع: دیجی‌مگ