کوروش زارعی گفت: اگرچه هنرمندان استان‌ها و مردم خود نیز باید به فکر رونق هنر نمایش ‌باشند چراکه حیات تئاتر به اجرای عمومی وابسته است.

چارسو پرس: کوروش زارعی دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به راه‌اندازی دوباره جشنواره تئاتر منطقه‌ای بعد از ۷ سال عنوان کرد: به شخصه در سال‌های گذشته همواره به این فکر می‌کردم که چرا باید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای تعطیل باشد؟ تا اینکه بعد از سپرده شدن دبیری جشنواره تئاتر فجر توسط دکتر نظری به بنده، تماس‌های زیادی از هنرمندان داشتم مبنی بر اینکه این جشنواره دوباره راه‌اندازی شود. برگزاری این جشنواره‌ها قطعا مطلوب است زیرا تا زمانی که یکسری از نمایش‌ها از جشنواره‌های منطقه‌ای برای شرکت در جشنواره تئاتر فجر انتخاب ‌شوند، دست کم هریک شش یا هفت ماه تلاش و تمرین می‌کنند و این صرف زمان به ارتقای کیفیت کارها می‌انجامد. به همین دلیل است که می‌بینیم آثاری که از جشنواره‌های منطقه‌ای به فجر می‌رسند، کیفیت بالایی دارند و موفق هستند. در واقع جشنواره تئاتر منطقه‌ای پلی بین جشنواره‌های استانی و فجر ایجاد می‌کنند.

وی توضیح داد: این رویدادها همچنین امکان تبادل نظر و تجربه و شکل‌گیری رفاقت‌ها و دوستی‌های تئاتری را که بعدها نیز ادامه می‌یابد، فراهم می‌کنند و همگی این اتفاقات باعث می‌شود حال تئاتر استان‌ها خوب باشد.

زارعی ادامه داد: اساسا جشنواره‌ها بهانه‌ای برای روشن ماندن چراغ تئاتر هستند اما هنرمندان و دوستان ما در استان‌ها خود نیز باید به فکر رونق تئاتر و زنده نگه‌داشتن جریان فعال اجرای تئاتر در شهرستان‌ها باشند. در این امر مردم نیز نقش مهمی دارند و حیات تئاتر به اجرای عمومی وابسته است. در واقع اجرای عمومی است که می‌تواند تئاتر را احیا و برای هنرمندان ایجاد انگیزه و علاقه کند و باعث شود تا اوقات فراغت مردم به نحوه بهینه سپری و آن‌ها را سرگرم کند. تئاتر حال مردم را خوب می‌کند و به رشد و توسعه فرهنگی مناطق و استان‌ها کمک می‌کند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر تصریح کرد: از جمله بارزترین نتایج جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای این است که سالن‌ها تجهیز می‌شوند و مسئولان فرهنگی نیز باید به تئاتر و هنرمندانش بیشتر توجه کنند. به ویژه حالا که بعد از ۷ سال چراغ جشنواره منطقه‌ای روشن شده امیدواریم دوباره خاموش نشود. اگرچه در شرایط بد مالی هستیم و همین امسال چالش‌هایی برای تامین هزینه‌های برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای داشتیم اما سعی کردیم استانداری‌ها و سایر ارگان‌ها را در استان‌ها برای حمایت از این رویداد مجاب کنیم و خوشبختانه موافقت صورت گرفت و دیدیم که در کرمانشاه و جشنواره منطقه ای ۱ رضایت اهالی تئاتر جلب شد.

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر خاطرنشان کرد: لازم است سایر سازمان‌ها از جمله شهرداری‌ها پای کار بیابند. چراکه متولی اول تئاتر در کشورهای توسعه یافته همین شهرداری‌ها هستند و وزارت فرهنگ در آن کشورها عمدتا برنامه ریز و سیاست‌گذار است، حتی در دستور کار شهرداری‌ها تبصره‌ای برای اختصاص دو درصد از بودجه اش به امور فرهنگی و هنری وجود دارد و اگر هنر برای هزینه کردن آن دو درصد مطالبه گر نباشد، این بودجه صرف امور دیگر شده و فرهنگ و هنر متضرر می‌شود.


منبع: خبرگزاری صبا