اضافه شدن بخشی تازه با نام بخش جنگ، یکی از تغییرات پنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر بوده است.

چارسو پرس: پنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر ۱۲ تا ۲۳ بهمن ماه سال ۱۳۶۵ برگزار شد.

از آنجاکه در این مقطع طاها عبدخدایی همچنان بر صندلی مدیریت مرکز هنرهای نمایشی تکیه زده بود، دبیری این جشنواره هم به او سپرده شد.

در این دوره از جشنواره ۳۷ نمایش در بخش‌های مسابقه، مهمان، ویژه و بخش تازه‌ای با نام جنگ روی صحنه رفتند و یکی از این نمایش‌ها ویژه گروه سنی کودک اجرا شده است.

در مجموع ۳۷ اثر نمایشی در این رویداد شرکت داشتند که بعضی از آنها توسط کسانی کار شدند که نام‌های آشنایی در فضای هنری‌مان به شمار می‌روند.

از جمله نام‌های آشنا در این جشنواره، انوشیروان ارجمند، عبدالحی شماسی، حسین فرخی، کریم اکبری مبارکه، عظیم موسوی و ... بودند.

.

سید محمد خاتمی وزیر وقت ارشاد در پنجمین دوره جشنواره تئاتر فجرسید محمد خاتمی وزیر وقت ارشاد در پنجمین دوره جشنواره تئاتر فجر

اما در میان نمایش‌هایی که در این دوره از جشنواره روی صحنه رفته‌اند، نامی همچون «آسه آسه‌های اعماق سیاه» نوشته لنگستن هیوز و کار محمود ابراهیم زاده است. نمایشی که با متنی خارجی روی صحنه رفته است.

از دیگر نمایش‌ها می‌توان به «اسب سفید» نوشته و کار محسن خسروی، «قبل از انفجار» به نویسندگی و کارگردانی حسین فرخی، «بار دیگر غدیر» نوشته حاج کریم بابا رضا و کار باقر حسینی لاریجانی، «تسخیرشدگان» نوشته و کار ابوالقاسم پورشکیبایی، «تلنگر» نوشته و کار پرویز عرب، «خوشه‌های خاکستری» به نویسدندگی عبدالحی شماسی و کارگردانی عباس رنجبر، «شگرد آخر» نوشته حمیدرضا اعظم و کار انوشیرون ارجمند، «فسقلی و گربه سیاه کوچولو» نوشته نسرین غزنوی و کار کریم اکبری مبارکه ... اشاره کرد.

 در این دوره از جشنواره نمایشی هم به نام «نسیان» روی صحنه رفته که کاری گروهی بوده است.

در جشنواره پنجم تئاتر فجر کم کم پای نقد تئاتر به جراید باز شده و علاوه بر جلسات نقد و بررسی که به صورت حضوری برگزار می‌شده، در روزنامه‌ها نیز آثار شرکت کننده در جشنواره نقد شده‌اند.

جشنواره تئاتر فجر در پنجمین دوره خود همچنان ارتباط تنگاتنگی با سیاسیون دارد و گروه‌های شرکت‌کننده در آن همانند بعضی دوره‌های قبل با دولتمردان وقت دیدارهایی داشته آمد.

پنجمین جشنواره تئاتر فجر

///.


منبع: خبرگزاری ایسنا