در حالی که بسیاری از نگاه‌ها معطوف به مناقشه جدی ارشاد و صداوسیما بر سر پخش سریال «سقوط» در شبکه نمایش خانگی است و ساترا هم بامداد جمعه در اطلاعیه‌ای به طور خاص این مجموعه را نشانه گرفته است، از پنجشنبه ـ ششم بهمن ماه ـ سریالی دیگر پخش خود را آغاز کرده است که آن‌هم تا دو روز قبل درگیر حاشیه‌های بسیاری برای دریافت مجوز از ساترا بود.

چارسو پرس: آخرین خبرها از اختلاف نظر جدی میان سازندگان «آکتور» و مسوولان سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی حکایت دارد و حال پرسش اینجاست آیا در دو روز اخیر که اتفاقا از پرمناقشه‌ترین ایام در روابط میان ساترا با پلتفرم پخش‌کننده بوده، مشکل «آکتور» حل شده یا این سریال هم با وضعیتی مشابه «سقوط» و با نادیده گرفتن تاکید ساترا بر لزوم اخذ مجوز برای انتشار، در اختیار مخاطب قرار گرفته است؟ 

 سریال «آکتور» با بازی نوید محمدزاده و احمد مهران‌فر درباره‌ی زندگی پرفراز و نشیب چند بازیگر مستعد تئاتر است که بعد از پیشنهادی که به آن‌ها می‌شود، زندگی‌شان دستخوش ماجراهایی پیچیده می‌شود.

این سریال نخستین تجربه کارگردانی نیما جاویدی در یک سریال است که پس از فیلم‌های «سرخپوست» و «ملبورن» برای شبکه نمایش خانگی تولید می‌شود.

چهار روز قبل (دوشنبه سوم بهمن) بود که تهیه‌کننده در گفت‌وگویی با «عجیب خواندن رویه ساترا در تعامل با هنرمندان»، اعلام کرده بود که سه ماه از ارسال سریالش برای ارائه نظر ساترا می‌گذرد اما هنوز هیچ پاسخی دریافت نکرده‌ است.

گویا مجید مطلبی (تهیه‌کننده) چند ماه قبل همراه با نویسنده و کارگردان سریال «آکتور»، به ساترا رفته و شرح کاملی از قصه و سریال ارائه کرده بودند. در این جلسه توافق شده بود که سه قسمت از سریال را برای بازبینی در اختیارشان قرار دهند اما روز یکشنبه نامه‌ای از سوی ساترا به دستش می‌رسد که به شدت متعجبش می‌کند؛ چراکه در نامه جدید برخلاف تعامل صورت گرفته، ارسال هفت قسمت دیگر برای مجوز پخش درخواست شده بود.

این اظهارات، پیگیری خبرنگار ایسنا برای دریافت پاسخی از سوی مسوولان ساترا را به همراه داشت که در همان روز دوشنبه محمدصادق افراسیابی ـ معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا ـ در مقام پاسخگویی برآمد و ماجرا را از منظر ساترا شرح داد.

به گفته وی علیرغم اینکه طرح ثبت‌شده «آکتور» در مرحله تولید، تغییراتی داشته ولی با توجه به مذاکرات جلسه حضوری، ساترا موافقت‌نامه کلی تولید ۲۶ قسمت سریال «آکتور» را بر مبنای مجوز اولیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تایید کرده است. ولی صدور مجوز انتشار منوط به ارزیابی و بازبینی هشت تا ۱۰ قسمت از سریال شده است و هنوز این تعداد قسمت در اختیار ساترا قرار نگرفته است.

سریال نوید محمدزاده جنجال جدید نمایش‌خانگی می‌شود؟سریال آکتور

اما در شرایطی که فقط دو روز از طرح این اختلاف نظرها می‌گذشت، پلتفرم پخش‌کننده سریال «آکتور» را منتشر کرد؛ اقدامی که تا لحظه انتشار این خبر مشخص نیست با همراهی ساترا صورت گرفته یا «آکتور» هم با رویکردی مشابه «سقوط» بدون مجوز از سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی، منتشر شده است. 

ضمن اینکه در شرایطی که اطلاعیه اخیر ساترا بر درخواست برای تعطیلی پلتفرم پخش‌کننده استوار است و پای نهادهای قضایی را هم به قضیه باز کرده است، بعید است که مجرای انتشارِ «آکتور»، سازش پخش‌کننده و سازمان نظارتی در این روزهای پرجنجال باشد و اگر هم بوده، این تعامل با موضع‌گیری اخیر ساترا همچنان پایدار بماند.


منبع: خبرگزاری ایسنا