فیلم، انتخابهای منطقی در انتخاب بازیگر و بازیگردانی دارد؛ هرچند تا حدودی تکراری و کلیشه‌ای. برخی وجه های فنی کار هم قابلیت برنده شدن در جشنواره را دارند؛ ازجمله موسیقی.

چارسو پرس: بسیاری از منتقدان و نویسندگان رسانه‌ها وقتی درباره فیلمی می‌خواهند نقد و نظر خود را بنویسند، عمدتا سلیقه یا سمت و سوی فکری خود را در نظر می‌گیرند. این یک اتهام همیشگی است که البته خیلی وقت‌ها واقعیت دارد. نه تنها منتقدان و مفسران، بلکه از مدیران فرهنگی گرفته تا سازندگان فیلم‌ها نیز خیلی وقتها چنین لغزشی در نگاه کارشناسی شان دارند. برای نمونه، سکانس های پایانی فیلم سینمایی پویانمایی «بچه زرنگ» در جشنواره فجر امسال، همان‌گونه که در نقد مربوط به آن فیلم‌ هم ذکر شد، بیشتر پسند مدیران فرهنگی و صاحب اعتبارهای مالی در منصب‌های دولتی و حاکمیتی ست، نه در راستای تاثیر بر سلیقه یا طبق پسند کودکان و نوجوانان.
بر این مبنا می‌توان گفت، در مواجهه با خیلی از آثار سینمایی ساخته شده، اگر از زاویه سلیقه خود به در آییم، از منظرهایی چون خوش‌ساخت بودن در گونه و ژانر فیلم می‌توان سنجید. فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما» که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمده، یک نمونه برای همین بحث است. این فیلم قاعدتا در حیطه سلیقه منتقدان و مفسران ممکن است قرار نگیرد اما از زاویه دید مخاطبان اصلی و عمومی آن باید سنجیدش. از این نظر می‌توان گفت که از نظر کارگردانی و سایر شاخص‌های فنی، فیلمی خوش‌ساخت است.

درباره «روایت ناتمام سیما»؛ خیانت و فرصت‌طلبیآزاده صمدی در نمایی از فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما»

 

در زمانه‌ای که از چند سال پیش و انگار تحت تاثیر اقبال بخش قابل توجهی از اقشار جامعه به سریال‌های خیانت محور شبکه‌های ماهواره‌ای، سینمای ما هم به این عرصه پا گذاشت و به تولید آثار متعددی با این موضوع اقدام کرد. در این میان، بحث تاثیر شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز در همین زمینه دستمایه بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌ها قرار گرفت. اما «روایت ناتمام سیما» در حالی که هر دو این موضوع ها را در خود دارد، مایه موضوعی اصلی‌اش هیچکدام از این دو محور نیست، به همین دلیل با آثار پیشین مشابهت ندارد. درونمایه اصلی این فیلم، فرصت طلبی آدم‌ها و تاثیر آن بر رفتارهای شخصی و روابط اجتماعی شان است. فیلم یک دیالوگ دارد که می‌گوید: «تو برای موقعیت بهتر، حاضری رو همه چیز پا بذاری». این افشره اصلی و تفسیر کلی فیلم یادشده است.

فیلم، انتخابهای منطقی در انتخاب بازیگر و بازیگردانی دارد؛ هرچند تا حدودی تکراری و کلیشه‌ای. برخی وجه های فنی کار هم قابلیت برنده شدن در جشنواره را دارند؛ ازجمله موسیقی.

فیلم «روایت ناتمام سیما» برای خانواده‌هاست، اگر به دستشان برسد.

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر


منبع: خبرگزاری ایسنا
نویسنده: علیرضا بهرامی