کارگردان فیلم استاد با بیان اینکه دنبال مدیریت تولید ارزان قیمت بود، ادامه داد: فیلم‌های تجربی عموما با بودجه محدود ساخته می‌شوند، ولی ارزش‌های هنری بالاتری دارند و عدم توجه مولفه های اقتصادی بخشی از فرهنگ غربی‌زدایی است.

چارسو پرس: عماد حسینی با بیان اینکه در تز دکتری‌اش رهیافت غیرغربی به مطالعات فیلم را بررسی کرده‌است گفت: در این حوزه شیوه‌های کمتر دیده شده و کمتر استفاده شده سینمایی در نقاط مختلف دنیا بررسی می‌شود. باتوجه به یک جهان شبکه‌ای و توزیع غیرسازمان یافته، در سینمای امروز نمی‌توانیم سینمای تک یا دو هسته‌ای را بربتابیم، به همین دلیل است که بسیاری از فیلم‌سازانِ دنیا عباس کیارستمی را تقدیر می‌کنند.

کارگردان فیلم استاد، فیلمسازان متفاوت و کمتر دیده شده را حوزه علاقه‌اش اعلام کرد و ادامه داد: از این دست فیلم‌سازان در ایران عباس کیارستمی را داریم که اکثر فیلم‌هایش اکران عمومی نشده‌است. از این جنس کارگردان‌ها در همه کشورها فعالیت می‌کنند. شیوه کارگردانی و فیلم‌برداری من متکی با اینگونه سینما است.

او با بیان اینکه دنبال مدیریت تولید ارزان قیمت بود، ادامه داد: لازم بود با لوکیشن کمتر و بازیگران کمتر این فیلم را بسازیم. اینها جنبه اقتصادی دارد و مبتنی بر قصه نیست و جبر اقتصادی بود. فیلم‌های تجربی عموما با بودجه محدود ساخته می‌شوند ولی ارزش‌های هنری بالاتری دارند و این بحث اقتصادی بخشی از بحث غربی‌زدایی است.

کارگردان فیلم استاد: دنبال مدیریت ارزان قیمت بودم

او که فیلم استاد را در همکاری با بهروز افخمی ساخته، درباره این همکاری توضیح داد: در شروع کار نگران بودم که فیلم تحت تاثیر افخمی قرار بگیرد، اما راهنمایی او در کنار تصمیم‌های کارگردانی من انجام می‌شد. برای فیلم من بسیار مهم بود که دوربین روی دست باشد، با اینکه مخالف بود، اجازه‌داد. افخمی در مقام تهیه کننده مشورت می‌داد و باعث ارتقای کار شد. در مرحله تدوین چندین روز همراه گروه بودند و تدوین را ارتقا دادند.

افخمی با بحث فیلم ساختن برای می‌تو موافق نبود

حسینی با تاکید بر اینکه افخمی در شروع کار با بحث فیلم ساختن برای می‌تو موافق نبود، توضیح داد: او فکر می‌کرد این موضوع ممکن است جای پرداختن نداشته باشد، اما وقتی فیلم‌نامه را خواند با گروه همراهی کرد. می‌تو را تعدادی از زنان هالیوودی شروع کردند و این موضوع جهانی است. با می‌تو ایرانی آشنا نیستم و فیلم من سیاسی نیست و این فیلم یک برداشت انسانی است. البته با اتفاق‌های روز کشور بی‌ارتباط نیست. قصه‌های افراد به هم شبیه است و این فیلم می‌تواند به تک‌تک آن‌ها اشاره داشته‌باشد.

این کارگردان ادامه داد: به نظر می‌رسد قدمت این ماجرا به اندازه طول تاریخ است و از زمانی که زن، مرد و قدرت وجود داشت، وقتی مردی که در جایگاه قدرت قرار می‌گیرد امکان تعرض وجود داشته و بارها تکرار شده است. البته تلاش داشتم که صریح قضاوت نکنم، زیرا شخصیت‌های واقعی شخصیت‌های خاکستری هستند. این پایان خوش‌آیند است و به تخیل مخاطب واگذار شده است.

کارگردان فیلم استاد: دنبال مدیریت ارزان قیمت بودم

به گفته او فیلمنامه بارها تغییر کرد. از سبک خطی تا روایت‌های مختلف تا به این فیلم‌نامه رسید. در اکران عمومی، به این دلیل که این دغدغه در جامعه وجود دارد فیلم استاد مخاطب خواهدداشت.

حسینی با اعلام اینکه شورای پروانه ساخت به فیلم استاد پروانه نمی‌داد، توضیح داد: زیرا فکر می‌کردند ممکن است موجب شکایت استادها شود. اما در نهایت پروانه ساخت دادند و فکر نمی‌کنم استادی باشند که از این فیلم شکایت کند. اصولا اساتید در رشته هنر می‌دانند سازوکار به چه صورت است بهتر است از خودشان شروع به انتقاد کنند.

هر آنچه از ۲۴ فیلم «سودای سیمرغ» می‌دانیم

بیشتر بخوانید: صفحه ویژه جشنواره فیلم فجر


منبع: خبرگزاری ایرنا