علی قاضی که با نمایش «عروس باران» از مسجد سلیمان در بخش خیابانی جشنواره فجر شرکت کرده است، این اثر را تلفیقی از دو آیین ایل بختیاری معرفی کرد

چارسو پرس: روابط عمومی سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نویسنده و کارگردان نمایش «عروس باران» درباره این اثر گفت: «این نمایش تلفیقی از دو آیین ایل بختیاری در رابطه با موضوع خشکسالی و کم بارانی است که در هنگامه فصل‌های خشک و بی‌باران برای بارش نزولات آسمانی به اجرا درمی‌آمده است.»

علی قاضی ادامه داد: «یکی از این آیین‌ها، مراسم باران و دیگری عروسی است که به عقد چاه درمی‌آید. در این نمایش شخصی به نماد دیو خشکسالی وجود دارد که لباس سیاه بر تنش می‌کنند و بر سر او شاخی از حیوانات وحشی  قرار می‌دهند که معمولاً در آیین‌های اصلی از شاخ بز وحشی استفاده می‌شده است. چون بز وحشی خود نماد کوسه بودن و کم پشتی و خشکسالی است. سپس آوازی با گویش بختیاری خوانده می‌شود.»

این کارگردان تئاتر خیابانی افزود: «آیین دیگر مربوط است به عروسی که به عقد چاه آب در می‌آید و ماحصل آن می‌شود زایش باران که فرزند این پیوند است.»

او در ارتباط با اهمیت مراسم و سنت‌های نمایشی هم تاکید کرد: «متاسفانه هم‌زمان با مدرنیته، نمایش‌های آیینی و سنتی به فراموشی سپرده شدند و خیلی خوب است که دیگر جاها مثل جشنواره تئاتر فجر فرصتی ایجاد کنند تا این آیین‌ها دوباره ارائه و معرفی شوند.»

قاضی در واکنش به این سوال که آیا نمایش خیابانی  در تحقق شعار «تئاتر برای همه» موثر است؟ پاسخ داد: «صد درصد. به نظر من مشکلات زندگی امروزی ما از زمانی آغاز شد که زندگی ماشینی به اوج خود رسید و زندگی صنعتی شروع شد. اما همین زندگی صنعتی، آغازی شد برای شکل‌گیری نمایش‌های خیابانی که اساس آن اعتراض است. این گونه نمایشی می‌تواند تئاتر را به میان مردم کوچه و بازار ببرد.»

این کارگردان تئاتر خیابانی در پایان تاکید کرد: «من از نحوه بازبینی‌های بخش خیابانی جشنواره امسال راضی بودم و اصلاً نمی‌دانستم هیئت انتخاب چه کسانی هستند. خوشبختانه در دیگر موارد هم تا امروز مشکلی نداشته‌ایم.»

سی‌‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از اول تا دوازدهم بهمن‌ماه به دبیری اردشیر صالح پور برگزار می‌شود.