امیر حسین شفیعی، معتقد است تئاتر خیابانی، مردمی‌ترین بخش جشنواره فجر است که به توده مردم اهمیت می‌دهد.

چارسو پرس:  از روابط عمومی سی‌ و‌ سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، امیر‌حسین شفیعی که با نمایش «پازل زندگی» در بخش تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر حضور خواهد داشت، گفت: «بخش تئاتر خیابانی جشنواره فجر، گنجینه بسیار بزرگ هنرهای نمایشی کشور است که کمتر فرصت و امکان حضور داشته است.»

او ادامه داد: «تئاتر خیابانی، تنها گونه نمایشی در ایران است که می‌تواند فارغ از کمک وزارت ارشاد به کار خود ادامه بدهد و با کمک دیگر ارگان‌ها فعالیت داشته باشد.» 

این کارگردان تاکید کرد: «تئاتر خیابانی در چند سال گذشته با مشکلات فراوانی رو‌به‌رو بوده است و تنها به همت و سخت کوشی فعالان این عرصه  توانسته تا به امروز سر پا بماند؛ اجراهای عمومی کم بوده، اهمیت لازم به گروه‌ها داده نشده که دلیلش هم فضای اقتصادی کشور بوده است. اما در این برهه از زمان که عید جشن تئاتر کشور نزدیک است، امیدوارم شروعی تازه برای هنرمندان تئاتر خیابانی شکل بگیرد. به ویژه که خوشبختانه امسال یکی از اتفاقاتی که در بخش تئاتر خیابانی افتاد، حضور جوانان نوپا بود که ورودشان را به همه تبریک می‌گویم.»

شفیعی ادامه داد: «بچه‌های تئاترخیابانی، واقعاً با توقع کمی فعالیت می‌کنند و در سینما و تلویزیون نیز درخشیده‌اند. ضمن اینکه باید در طول سال نیز تئاتر خیابانی فراموش نشود، آرام آرام به علم روز نزدیک شویم و خودمان را به معیارهای جهانی نزدیک کنیم. در اروپا نمایشنامه های مطرح از نویسندگان بزرگ به شکل خیابانی اجرا می‌شود که ما نیز نویسندگان بسیار خوبی داریم که نمایشنامه‌های‌شان قابلیت اجرای خیابانی دارد. فکر می‌کنم تعریف ما از تئاتر خیابانی به روز نیست و خیلی قبول ندارم تئاتر خیابانی نباید متن، طراحی صحنه و حتی نور داشته باشد.»

او به تاثیر اجتماعی تئاتر خیابانی اشاره کرد و افزود: «یادمان نرود جامعه به نشاط احتیاج دارد و تئاتر خیابانی گونه‌ای از نمایش است که به نشاط و خنده اهمیت می‌دهد و می‌تواند نشاط را به جامعه بیاورد. گروه‌های جوان دانشجویی و تئاتر از عدم امکانات سخت افزاری سالن‌ها رنج می‌برند و تئاتر خیابانی می‌تواند از مرز این امکانات بگذرد. همچنین تئاتر خیابانی یکی از درآمدزاترین نوع تئاتر در کشور است. یادمان نرود سالن کم داریم، ولی تا دل‌تان بخواهد، خیابان زیاد داریم و در گوشه گوشه محله می‌توان تمرین کرد و منتظر نباشیم که تالار بزرگی باشد تا مشق تئاتر کنیم.»

کارگردان نمایش «پازل زندگی» اضافه کرد: «تئاتر خیابانی باید بتواند به نقد مسائل سیاسی و اجتماعی جامعه بپردازد و مانند یک خبرنگار عمل کند و خوشبختانه فضای نقد در تئاتر خیابانی بسیار باز است و ما هم سعی کرده‌ایم با دلسوزی هرچه تمام‌تر به نقاط تاریکی که در جامعه می‌بینیم، اشاره کنیم.»

امیر حسین شفیعی ادامه داد: «گروه تئاتر خیابانی ایران، همیشه کارهای تجربی انجام داده است که در اغلب آن‌ها بدون دیالوگ و با ابزار و وسایلی زیاد کار کرده است. اما امسال یک کار تجربی دیگر در دست داریم که برخلاف همیشه بدون هیچ‌گونه ابزار و طراحی صحنه و با دیالوگ در فضای طنز و کمدی اجرا می‌شود.»

در نمایش «پازل زندگی»، کار گروه تئاتر ایران، فرامرز قلیچ‌خانی، روح‌الله سنایی، سعید رحیمی و امیر‌حسین شفیعی ایفای نقش می‌کنند. آهنگسازی این نمایش نیز به عهده علی انوری است.

سی‌و‌سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به دبیری اردشیر صالح‌پور از یکم تا 12 بهمن‌ماه برگزار می‌شود.