پیکر احمد دامود ـ مدرس، بازیگر و مترجم تئاتر ـ که بامداد امروز از دنیا رفت، پس از بازگشت فرزندش به کشور، به خاک سپرده خواهد شد.

چارسو پرس: احمد دامود ـ نویسنده، پژوهشگر، مدرس، مترجم و بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون ـ بامداد پنجشنبه (۲۵ اسفندماه) در سن ۸۴ سالگی از دنیا رفت.

بنفشه اعرابی یکی از دوستان این هنرمند گفت: آقای دامود مدتی دچار بیماری آلزایمر شده بود و از آنجا که پیش از این به دلیل ناراحتی قلبی تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، بار دیگر دچار ناراحتی قلبی و در بیمارستان بستری شد تا اینکه صبح امروز از بیمارستان اطلاع دادند که متاسفانه ایشان از دنیا رفته است.

به گفته وی مراسم خاکسپاری این هنرمند بعد از بازگشت فرزندش از خارج از کشور برگزار می‌شود و جزئیات آن به‌زودی مشخص خواهد شد.

احمد دامود که فعالیت‌هایی همچون کارگردانی، بازیگری، پژوهشگری، مترجمی و تدریس در دانشگاه داشته، متولد ۱۳۱۸ در شهر تهران بود.

این هنرمند اولین دوره آموزشی هنرهای دراماتیک به سرپرستی مهدی فروغ را گذراند، دانش آموخته کارشناسی روانشناسی از دانشگاه تبریز، دارای مدرک کارشناسی ارشد ارتباطات جمعی سینما و تلویزیون از دانشگاه کلمبیا آمریکا و کارشناسی ارشد آموزش تئاتر از دانشگاه لوبولا آمریکا، شرکت در دوره‌های آموزشی کلاس‌های اسکویی (۱۳۴۱ تا ۱۳۳۷)، سرپرستی و اداره کلاس‌های گروه آناهیتا، عضو انجمن درام واشنگتن (۱۹۸۳)، فعالیت در موسسه تئاتری آرنا استیج (Arena Stage)، مهمترین موسسه تئاتری شرق آمریکا بعد از برادوی، عضو هیأت داوران اولین دوره فستیوال بین‌المللی فیلم رزباد واشنگتن (۱۹۹۱)، مدرس کالج (atrayer) در واشنگتن را در کارنامه هنری خود دارد.

او همچنین عضو هیأت علمی دانشگاه فارابی قبل از انقلاب و معاون دانشگاه فارابی بعد از انقلاب، عضو سابق هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب شده به عنوان بهترین پژوهشگر و مولف از سوی کانون ملی منتقدان تئاتر ایران (۱۳۸۳)، استاد برگزیده از سوی گروه‌های تئاتر دانشگاه‌های تهران در روز جهانی تئاتر (۱۳۸۵)، نویسنده کتاب‌های «بازیگری و پرفورمنس آرت»، «اصول کارگردانی تئاتر»، «بازیگری متد» و مترجم کتاب‌های «تکنیک بازیگری»، «بازیگر حرفه‌ای»، «کار عملی بازیگر»، «درباره کارگردانی فیلم» بوده است.

دامود تجربه کارگردانی نمایش‌های صحنه‌ای در واشنگتن به نام‌های «در ساحل»، «چهارمی»، «انکار»، «کلاف سردرگم»، «گمشدگان»، «آدم‌ها و چیز»، «چهار صندوق»، «گیدوکلونا»، «باغ وحش شیشه‌ای» را داشته و همچنین بازیگر نمایش‌های «هیاهوی بسیار برای هیچ»، «تراموایی به نام هوس»، «خانه عروسک»، «روباه‌های کوچک»، «طبقه ششم»، «کالسکه زرین و اینس مندو» و بازیگر مجموعه‌های تلویزیونی «معمای یک قتل»، «و «با من بمان»، بازیگر فیلم‌های سینمایی «باد و شقایق»، «تنگنا»، «سینما سینما است» و «لژیون»، کارگردان فیلم‌های مستند «تولدی دیگر» و «به صلیب کشیدن»، بازیگر نمایش تلویزیونی «استنطاق» بوده است.


منبع: خبرگزاری ایسنا