بخش صحنه‌ای سی‌و‌سومین جشنواره تئاتر فجر با اجرای «بیرون پشت در» آغاز شد.

 چارسو پرس: «بیرون پشت در» به کارگردانی ایمان اسکندری با حدود 30 دقیقه تأخیر (ساعت 16:30 امروز) در تالار حافظ با حضور تعدادی از هنرمندان و داوران بخش بین‌الملل روی صحنه رفت.

این نمایش که در بخش بین‌الملل جشنواره است،‌ نوشته‌ی ولفگانگ بورشرت و داستان «بِکمان» با بازی «توماج دانش بهزادی» است که پس از اسارت یک‌هزار روزه در سیبری و گذراندن دوران جنگ، دچار مشکلات روحی شده و قصد دارد خودکشی کند یا این‌که با واگذار کردن مسوولیتی که بر دوش داشته، به آرامش برسد.

نمایش «بیرون پشت در» که با نورپردازی، گریم، افکت‌ و موسیقی به‌کار رفته در آن، با فضایی رعب‌آور شروع شد،‌ تمی سیاسی و اجتماعی دارد که شخصیت اصلی آن در گفت‌و‌گو با «مرگ» می‌گوید که از بس جنگ زیاد شده و مرده‌ها از در و دیوار این قرن بالا می‌روند، «مرگ» چاق و چله شده است.

در این اثر نمایشی، رزگار خاطری، پوریا سلطان‌زاده،‌ حمید حبیبی‌فر، رضا پورخلیلی، مهتاب جورابچی، نعیمه دوستی، سهراب دانش‌بهزادی، علیرضا قنبری، وحید ملکی،‌ میلاد حسینی و درنا سادات رهنمایی بازی می‌کنند. تهیه‌کننده‌ی این نمایش هم عبدالرضا نوروزی است. همچنین اپرا خواندن رضا پورخلیلی و بازی توماج دانش‌بهزادی در پایان اجرا، با تشویق حاضران همراه شد.

همچنین مسعود رایگان، مجید سرسنگی، محمود عزیزی، جیمز ساترلند از نیوزلند و اینگرید دی‌کتلر از بلژیک به‌عنوان داوران بخش بین‌الملل و نیز نصرالله قادری،‌ نوید محمدزاده و‌ اشکان خیل‌نژاد این نمایش را تماشا کردند.

 سی‌وسومین جشنواره‌ی تئاتر فجر امروز (چهارشنبه، اول بهمن‌ماه) بدون مراسم افتتاحیه و با اجرای نمایش‌ها، کار خود را آغاز کرد.

در اولین روز جشنواره، نمایشگاه «عکس و پوستر» این دوره از جشنواره با حضور اردشیر صالح‌پور - دبیر جشنواره -، رضا موسوی و ابراهیم حسینی - دبیر دو بخش عکس و پوستر - در خانه‌ی هنرمندان ایران و تماشاخانه‌ی ایرانشهر افتتاح شد.

همزمان با برگزاری جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر، تعمیرات مجموعه‌ی تئاترشهر هم ادامه دارد و تالارهای سایه، قشقایی و کارگاه نمایش مراحل تعمیر و بهسازی خود را پشت سر می‌گذارند.

در حال حاضر پنل‌های جشنواره و نمایشگاه دیگری از پوسترهای تئاتر هم در فضای باز تئاترشهر برپا شده‌اند.