نمایش «تقدیر بازان» به کارگردانی سیما تیراندار که در سی و سومین جشنواره تئارت فجر بر روی صحنه رفت، به بررسی روابط متزلزل جامعه پرداخت، هاله مشتاقی نیا نویسنده این نمایش در گفتگو با سایت خبری تئاتر درباره این نمایش توضیحاتی داد

چارسو پرس:  هاله مشتاقی نیا نمایشنامه نویس معاصر که آثارش مورد توجه و مخاطبان زیادی دارد درباره موضوع مورد علاقه خود در حیطه نمایشنامه نویسی و به طور خاص مشکلات خانوادگی و روابط زن و مرد که آن را در آخرین اثرش " تقدیربازان " به چالش می کشد گفت: پرداختن به روابطِ انسانی و واکاوی آن، از سوژه های مورد علاقه ی من است که در نمایش نامه ی "تقدیربازان" هم به آن پرداخته ام. اما نگاهم در این نمایش نامه متفاوت از قبل بوده و سعی کردم از زاویه ای دیگر به روابطِ آدم ها بپردازم . :
 

او درباره این اثر که توسط سیما تیرانداز ، کارگردان و بازیگر تئاتر در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر به روی صحنه رفت توضیح داد: اولین نسخه از "تقدیربازان" در سال هشتاد و هشت نوشته شد. در سال  نود بازنویسی شد و تا سال نود و سه، در زمان های مختلف به سراغِ متن می رفتم و بازنگری هایی انجام می دادم. اما از زمانِ آغاز تمرینات، تقریبا در تمامِ جلسات به مدت دو ماه با گروه بودم و بازنویسی بر اساس اجرا را انجام دادم.

این اولین نمایش نامه ام است که در تمامِ جلسات تمرین حضور داشتم و بازنویسی می کردم. که دلیل اصلی آن به فضای تقدیربازان برمی گشت. سال هشتاد و هشت که شروع به نوشتن آن کردم، تصمیم داشتم فضایی متفاوت را تجربه کنم. نمایش نامه به شدت تصویری شده بود، با تقطیع هایی کوتاه و در رفت و برگشت به زمان حال و گذشته.  وقتی تمرینات شروع شد و با صحبت هایی که با خانم تیرانداز داشتم، پذیرفته بودم برای آنکه مختصات کار به تئاتر نزدیک شود، کنارشان باشم که تعاملِ لذت بخشی هم بود.

نویسنده نمایشنامه ناتمام درباره همکاری مجددش با سیما تیرانداز اضافه کرد: این دومین تجربه ی همکاری من با خانم تیرانداز است. روحیاتِ هم را می شناسیم . ایشان تعامل درستی با نویسنده برقرار می کند. خوشبختانه اعضای این گروه هم خلاق و بی حاشیه بودند و محیطی آرام برای حضور من و بازنویسی  کنارشان بود. وی درباره نتیجه این همکاری افزود : چون تقریبا در تمام جلسات تمرین بودم، خروجی کار را دوست دارم.

مشتاقی نیا ارزیابی خود را از جشنواره فجر چنین بیان کرد : من  همیشه به عنوان یک نویسنده ی مستقل کار کرده ام. ترجیح می دهم وارد مسائل حاشیه ای نشوم. جشنواره  در هر دوره مخالفان و موافقانی داشته که بخشی از آن به خاطر رقابتی بودن آن است. این دوره هم زیرمجموعه ای از دوره های قبل است و اگر بنا به بررسی است، باید روندِ کلی آن آسیب شناسی شود. اما دوست دارم در کنار جوان گرایی، پیشکسوتان و بزرگان عرصه ی نمایش هم حضور داشته باشند . در پایان این نویسنده درباره توقعاتش درباره اجرای عمومی این نمایش افزود : من چون درگیرِ پروسه ی اجرا به شکلِ مستقیم نیستم، قطعا کارگردان و مدیرتولید، بیشتر آگاه هستند. اما بخشِ مهمی از آن مسائل مالی است. شرایطِ تولید بسیار دشوار است و خانم تیرانداز، با وجودِ تمام مشکلات، تمرینات را شروع کرد و به نظرم این از جنونی است که ما به تئاتر داریم.

تقدیر بازان روز دوم بهمن در دو سانس در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر اجرا شد که با استقبال و حضور گرم تماشاگران مواجه شد .