فیلم‌ مستند «خنیاگران کوه‌های مقدس» به نویسندگی و کارگردانی فرید الهامی جوایز بهترین فیلم، بهترین تصویربرداری و بهترین تدوین هشتمین دوره فستیوال جهانی شیلی را کسب کرد.

چارسو پرس: فیلم‌ مستند «خنیاگران کوه‌های مقدس» (هونیاوانانی چیا پیروزه‌کان) به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی فرید الهامی جوایز بهترین فیلم مستند، بهترین تصویربرداری و تدوین را در هشتمین دوره فستیوال جهانی شیلی را از آن خود کرد.

این فیلم مستند به تاریخ تنبور، اسطوره‌ها و خنیاگران این ساز در طی تاریخ می‌پردازد. همچنین در این اثر، بخش‌هایی از زندگی اساتید و راویان این ساز باستانی به تصویر کشیده شده است که دیگر در قید حیات نیستند.

در طی سال‌های اخیر، تمام راویان صادق مقام‌های تنبور از این جهان، رخت بربستند و فرید الهامی برای ثبت و ضبط در تاریخ موسیقی، از همه راویان حوزه‌های مختلف تنبور، در تهیه این مستند بهره گرفته است.

فرید الهامی خواننده، آهنگساز، پژوهشگر و نوازنده ساز تنبور، هم اکنون در شهر سلیمانیه پایتخت فرهنگ و هنر اقلیم کردستان عراق؛ خانه تنبوری را با عنوان خانه تنبور ایاز تأسیس کرده و این ‌بار در قالب کارگردان و پژوهشگر موسیقایی؛ فیلم‌های مستند تنبور و خنیاگران کوه‌های مقدس را در رابطه با تنبور ساخته است.

الهامی برای ساخت فیلم‌ مستند خنیاگران کوه‌های مقدس (هونیاوانانی چیا پیروزه‌کان) که به تاریخ تنبور در آیین یارسان و در فیلم‌ مستند تنبور (ته‌میره) که به تاریخ تنبور معاصر می‌پردازد؛ ۱۵ سال تحقیق و پژوهش موسیقایی و میدانی انجام داده و این آثار را در پنج استان ایران، اقلیم کردستان عراق و کشورهای ترکیه، آلمان و سوئد فیلمبرداری کرده است.