نهمین جشنواره فیلم عبرستان سعودی ۵ شنبه در ظهران به مدت ۶ روز آغاز می‌شود.

چارسو پرس: این جشنواره که توسط انجمن سینمای عربستان با حمایت اصلی جشنواره بین‌المللی فیلم دریای سرخ آغاز می‌شود، حمایت کمیسیون فیلم عربستان را هم به همراه  داشته و بیشتر به ژانر کمدی و کودکان می‌پردازد.

احمد الملا، مدیر جشنواره فیلم عربستان سعودی، درباره این جشنواره گفت: همکاری گسترده بین انجمن سینما و سازمان "ایترا" ITHRA که در سال 2015 آغاز شد، تنها بخشی از نقشی است که دو طرف در توانمندسازی فیلمسازان و استعدادهای سینمایی با ارائه همه جنبه‌ها حمایت از انها نشان می‌دهند.

الملا  با اشاره به اهمیت زیبایی شناختی و مفاهیم معنادار از زیبایی در دنیا امروز افزود: کمدی به‌عنوان محور اصلی جشنواره انتخاب شد تا ژانری که جرقه‌های شگفتی و خنده را برمی‌انگیزد بیشتر مورد حمایت قرار گیرد و درآینده شاهد تولید آثاری با این کیفیت باشیم.

به گفته مدیر جشنواره فیلم عربستان برای اولین بار تصمیم گرفتیم مراسم افتتاحیه با پخش یک انیمیشن کوتاه به نام "سالیگ" آغاز شود که اثری از فیلمساز عربستانی به نام افنان بوین است.

افنان بوین درباره این فیلم گفت: همین چند روز قبل متوجه شدم که قرار است فیلمم در افتتاحیه جشنواره اکران شود، بنابراین خوشحالم که جشنواره یاد شده با اشک شادی مخاطبان آغاز می‌کند.

بوین همچنین افزود: واقعا انتظار نداشتم فیلمم به عنوان اثر آغاز کننده جشنواره انتخاب شود فقط احتمال می‌دادم نهایتاً این فیلم برای اکران عمومی در کشور عربستان گزینش شود و سنگینی مسئولیت این اتفاق را روی شانه‌های خودم احساس می‌کنم.

کارگردان "سالیگ" همچنین تاکید کرد: نام این فیلم در واقع الهام گرفته از نام یک غذای سنتی در نزدیکی مکه است و مدت زمان فیلم من 9 دقیقه 39 ثانیه است که در سال 2022 میلادی آن را با استفاده از تنیک‌های مختلف عروسکی در آمستردام تولید کردم.

به گفته بوین انیمیشن سالیگ قرار است در جشنواره انسی فرانسه که از قدیمی‌ترین و مهمترین جشنواره‌های انیمیشن جهان است نیز به اکران درآید.

 در همین حال؛ نوره الزامل، مدیر برنامه‌های "ایترا" Ithra ، گفت: "ایترا" در سال‌های اخیر نقش‌ کلیدی در ارتقاء صنعت فیلم‌سازی عربستان داشته و حمایت از فیلمسازان جوان و کمتر شناخته شده این سرزمین را برعهده دارد تا به این ترتیب عاملی برای شکوفایی استعدادهای جوان این مرز و بوم باشد.

الزامل همچنین تاکید کرد: برنامه‌بلند مدت "ایترا" این است که با استفاده از دستاوردهای این نوع از حمایت‌ها در سال‌های آینده شاهد ظهور و بروز فیلمسازان مطرح و اثرگذار عربستانی در صنعت فیلم‌سازی جهان باشیم.

مدیر برنامه‌های ایترا درباره سایر دستاوردهای احتمالی جشنواره نیز گفت: براین باوریم که در طول جشنواره بتوانیم به مهمان خود که همگی اهالی صنعت سینما هستند ، نشان دهیم ظرفیت و پتانسیل‌های این صنعت در عربستان چیست؟

لازم به یاداوری است که در این جشنواره برای اولین بار هشت فیلم با استفاده از فناوری واقعیت مجازی اکران خواهد شد و در طول دوره برگزاری مجموعه‌ای از سمینارهای فرهنگی و کارگاه‌های آموزشی را همراه با امضای کتاب برگزار می‌کند که نهایتا در روز اختتامیه برگزیدگان جشنواره معرفی خواهند شد و افرادی که در ارتقاء جایگاه صنعت فیلمسازی عربستان اثرگذار بوده‌اند تقدیر می‌شود.

///.